Hodně levné letenky? Jen pro pár vyvolených

  • 3
Představte si letadlo s místy pro 250 pasažérů. Pomyslně ho rozdělte na několik oddílů. Ten nejmenší, třeba jen pro čtyři osoby, je určen cestovatelům, kteří jsou rychlí a mají štěstí. Jejich letenky budou nejlevnější. Zaplatí za ně jen tak málo, kolik nízkorozpočtové letecké společnosti hlásají v reklamě. Ostatní mají smůlu. Přišli pozdě, letenky je budou stát víc peněz. Kolik?

To záleží na tom, jak dlouho před odletem se po nich začnou shánět a kolik lidí je koupilo před nimi. Čím později zájemci přijdou, tím dráže většinou poletí. Ti poslední za stejné peníze nebo možná za víc, než kdyby letěli s běžnými leteckými společnostmi. 
 
Kdo chce cestovat levně, nesmí otálet

Co rozhodne o tom, zda dosáhnete na nejlevnější spojení? „Cena letenky se odvíjí od obsazenosti letadla, pár míst je za nižší ceny než jsou režijní náklady na přepravu, ale i nízkorozpočtové společnosti musí mít zisk,“ vysvětluje ředitel cestovní agentury Dust United Travel Jan Štilec. A právě ostatní pasažéři s dražšími letenkami k němu dopomohou. 
 
Za málo peněz s podmínkami

Kdo chce levnou letenku, musí počítat s omezujícími podmínkami. „Čím svobodnější volba odletu i návratu, tím dražší letenka,“ říká Jan Štilec. Platí, že nejdražší jsou tzv. open letenky s návratem zpět kdykoli, nejpozději do jednoho roku od odletu. Někdy může být podmínkou doba pobytu přes víkend či návrat do 21 dnů, určen může být i minimální počet dnů pobytu.
 
Vybírejte a hned plaťte

Kde hledat dostupný luxus?
Čtěte ZDE.

Na rozdíl od klasických aerolinií, kdy můžete mít beztrestně rezervovanou letenku i několik měsíců, se u levných společností na rezervace nehraje. Zájemce vybere datum odletu a destinaci a s placením nesmí otálet. Letenka bude jeho, až když proběhne platba, nejčastěji prostřednictvím bankovní karty. Výběr spojení, placení, případně změny se uskutečňují přes internet a to, zda bude zájemce úspěšný a letenku se mu podaří získat, může být otázkou jednoho včasného kliknutí. Kdo má problémy s internetem, může si levnou letenku i spojení v některých případech vytelefonovat. Například společnost Smart Wings přijme telefonickou rezervaci – příplatek není veliký – dvě eura k původní ceně letenky. Platí se i za telefonické spojení s operátorem. Minuta hovoru vyjde zájemce na 16 korun.
 
Uletěl spoj? Vaše smůla

Jednou nevýhodou nízkorozpočtových společnosti je to, že nemohou zaručit čas odletu. Velkým rizikem levných letenek je proto zvlášť u složitějších cest návaznost spojení. Klasické společnosti zajistí – pokud nedopraví pasažéra včas na přípoj –  jeho dopravu na místo určení náhradním spojem. „U nízkorozpočtových společností na zpoždění spoje a tím ztrátu přípoje mnoho lidí doplatilo. Chtěli letět třeba přes Madrid na Kubu, jenže společnost odstartovala s pětihodinovým zpožděním a přípoj, na který měli koupenou letenku, mezitím uletěl. Původní letenku mohli vyhodit, museli si koupit jinou, a tak se jim levný spoj nakonec pěkně prodražil,“ upozorňuje Jan Štilec. 
 
Z tvrdší konkurence profitují zákazníci

Vpád levných letenek poznamenal služby klasických leteckých společností. I ony šly v mnoha případech na tratích, kde jim nízkorozpočtové konkurují, s cenami dolů a zdařile s nimi soutěží. „Naopak některé nízkorozpočtové společnosti rozšířily nabídku letenek i přes zprostředkovatele nebo za poplatek dovolí změnit datum odletu,“ vysvětluje Jan Štilec.
 
Proč ano, proč ne?

Kdo si vybere levnou letenku, měl by se zajímat, na které letiště letadlo přiletí. Může se stát, že to bude třeba několik desítek kilometrů od centra a že se náklady zvýší o transfer. U levných letenek nepočítejte ani s komfortem občerstvení zdarma – dá se však dokoupit celkem levně přímo v letadle. Také krach je méně pravděpodobný u klasické velké letecké společnosti než u malé nízkorozpočtové.