Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodní hoši berou téměř o pětinu méně než jejich drsnější kolegové

aktualizováno 
Občas se v práci pohádat, být tvrdý, až nepříjemný na kolegy, sem tam vyvolat konflikt se šéfem. Tak by mohl s nadsázkou znít recept, jak si v zaměstnání přilepšit. Pozor, platí to hlavně pro muže.
Šéfové preferují ty lidi, kteří jsou při komunikaci agresivnější, nemají rádi třasořitky. Ilustrační snímek

Šéfové preferují ty lidi, kteří jsou při komunikaci agresivnější, nemají rádi třasořitky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle amerických vědců z Cornell University's School jsou totiž zlí muži mnohem lépe ohodnoceni než typičtí klaďasové. Rozsáhlý průzkum trval víc než dvacet let a účastnilo se ho přes deset tisíc lidí. Výsledkem bylo, že dobráci vydělávají v průměru o 18 procent méně než drzejší kolegové.

"S hodnými chlapci společnosti většinou vyběhnou," konstatuje spoluautorka studie Beth A. Livingstonová pro Wall Street Journal. Podle ní firmy většinou stále očekávají od mužů spíše tvrdší vystupování a jednání. Nechtějí třasořitky. To, že takové principy obecně platí, potvrzují i tuzemští personalisté a psychologové.

Šéfové chtějí mít klid

"Vzpomínám si na jeden kurz pro střední management. V rámci něj jsme skutečně přišli na to, že šéfové preferují například ty lidi, kteří neustále křičí, že mají málo, nebo ty, kteří jsou při komunikaci agresivnější. Chtějí mít od nich klid, bojí se konfliktů," potvrzuje třeba kouč Tomáš Gřešek.

Psycholog Tomáš Vašák za tímto stavem vidí hned tři hlavní důvody. Tvrďák je v první řadě zároveň sebevědomější, asertivnější, často tak víc tlačí na pilu v otázce své mzdy. "Zatímco hodný hoch cítí potřebu vyjednávat o platu spíše v zájmu spravedlnosti, zlí hoši sledují jen svůj zájem a je jim jedno, jak na tom jsou ostatní, o zvýšení platu si tak řeknou častěji a razantněji," myslí si Vašák.

Druhým důvodem podle něj bude nejspíš také nejistota, kterou takové chování vyvolává u šéfů. "Demonstrace negativního přístupu a naštvanosti vede k tomu, že manažer se může bát náhlého odchodu zaměstnance, a tak mu plat zvyšuje preventivně," říká Vašák.

Drsňáci jsou populární, když se firmám nedaří

Za další a klíčový důvod Vašák považuje to, že drsňáci získávají na oblibě hlavně v době, kdy firma prochází určitými problémy. V takové době tvrďáci nabírají na popularitě. "Zejména zaměstnanci v nejrůznějších vedoucích pozicích mohou získat pověst silných manažerů a získávat vyšší ohodnocení," přibližuje Vašák.

S tím souhlasí i šéf personální společnosti Hudson Andrea Colantoni, podle kterého to mají "hodní" zaměstnanci obecně na pracovišti těžší. "Lidé, kteří jsou příliš ústupní, to mají složitější při jakémkoliv vyjednávání včetně vyjednávání o svém platu. Hodní lidé jsou spíše zaměřeni na konsenzus a udržování dobrých vztahů, i když to znamená dělat kompromis i v případě své odměny," vysvětluje Colantoni.

Nic se nemá přehánět

Jen bezmyšlenkovitá hrubost a bezohlednost však nejsou tím správným receptem na pracovní úspěch, dodávají personalisté.

Je třeba najít určitou hranici mezi slušností a zdravým sebevědomím. "Pozor, je tam nejasná hranice mezi neústupností, hrubostí nebo neposlušností. Každá společnost na to bude mít trochu jiná měřítka," upozorňuje Colantoni.

Podle spoluautorky studie Beth Livingstonové je problém v tom, že firmy nedokážou hodné pracovníky ocenit. Odměňovací systémy jsou nastaveny spíše ve prospěch otrlých střelců, zatímco nesporný přínos "hodných hochů", který spočívá v dobré atmosféře na pracovišti a v tvorbě dobrého kolektivu, podle ní ocenit většinou neumějí.




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Potřebujete výkonnější zaměstnance? Dejte je do týmu, radí studie

Ilustrační snímek

Co motivuje zaměstnance k lepším pracovním výkonům? Podle studie výzkumníků ze Stanfordské univerzity je to spolupráce....

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Poradna: jaké jsou záludnosti zkušební doby v novém zaměstnání

Ilustrační snímek

Cílem zkušební doby je, aby se zaměstnavatel a nový zaměstnanec lépe poznali a rozhodli se, zda chtějí ve spolupráci...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rozbřesk: ČNB nic nebrání nasadit vyšší rychlost. Koruna na post-exitovém maximu
Rozbřesk: ČNB nic nebrání nasadit vyšší rychlost. Koruna na post-exitovém maximu

ČNB zatím její prognóza vychází, minimálně u dvou nejsledovanějších ukazatelů, a sice u inflace a HDP. Do příštího leto... celý článek



Najdete na iDNES.cz