Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodní hoši berou téměř o pětinu méně než jejich drsnější kolegové

aktualizováno 
Občas se v práci pohádat, být tvrdý, až nepříjemný na kolegy, sem tam vyvolat konflikt se šéfem. Tak by mohl s nadsázkou znít recept, jak si v zaměstnání přilepšit. Pozor, platí to hlavně pro muže.
Šéfové preferují ty lidi, kteří jsou při komunikaci agresivnější, nemají rádi třasořitky. Ilustrační snímek

Šéfové preferují ty lidi, kteří jsou při komunikaci agresivnější, nemají rádi třasořitky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle amerických vědců z Cornell University's School jsou totiž zlí muži mnohem lépe ohodnoceni než typičtí klaďasové. Rozsáhlý průzkum trval víc než dvacet let a účastnilo se ho přes deset tisíc lidí. Výsledkem bylo, že dobráci vydělávají v průměru o 18 procent méně než drzejší kolegové.

"S hodnými chlapci společnosti většinou vyběhnou," konstatuje spoluautorka studie Beth A. Livingstonová pro Wall Street Journal. Podle ní firmy většinou stále očekávají od mužů spíše tvrdší vystupování a jednání. Nechtějí třasořitky. To, že takové principy obecně platí, potvrzují i tuzemští personalisté a psychologové.

Šéfové chtějí mít klid

"Vzpomínám si na jeden kurz pro střední management. V rámci něj jsme skutečně přišli na to, že šéfové preferují například ty lidi, kteří neustále křičí, že mají málo, nebo ty, kteří jsou při komunikaci agresivnější. Chtějí mít od nich klid, bojí se konfliktů," potvrzuje třeba kouč Tomáš Gřešek.

Psycholog Tomáš Vašák za tímto stavem vidí hned tři hlavní důvody. Tvrďák je v první řadě zároveň sebevědomější, asertivnější, často tak víc tlačí na pilu v otázce své mzdy. "Zatímco hodný hoch cítí potřebu vyjednávat o platu spíše v zájmu spravedlnosti, zlí hoši sledují jen svůj zájem a je jim jedno, jak na tom jsou ostatní, o zvýšení platu si tak řeknou častěji a razantněji," myslí si Vašák.

Druhým důvodem podle něj bude nejspíš také nejistota, kterou takové chování vyvolává u šéfů. "Demonstrace negativního přístupu a naštvanosti vede k tomu, že manažer se může bát náhlého odchodu zaměstnance, a tak mu plat zvyšuje preventivně," říká Vašák.

Drsňáci jsou populární, když se firmám nedaří

Za další a klíčový důvod Vašák považuje to, že drsňáci získávají na oblibě hlavně v době, kdy firma prochází určitými problémy. V takové době tvrďáci nabírají na popularitě. "Zejména zaměstnanci v nejrůznějších vedoucích pozicích mohou získat pověst silných manažerů a získávat vyšší ohodnocení," přibližuje Vašák.

S tím souhlasí i šéf personální společnosti Hudson Andrea Colantoni, podle kterého to mají "hodní" zaměstnanci obecně na pracovišti těžší. "Lidé, kteří jsou příliš ústupní, to mají složitější při jakémkoliv vyjednávání včetně vyjednávání o svém platu. Hodní lidé jsou spíše zaměřeni na konsenzus a udržování dobrých vztahů, i když to znamená dělat kompromis i v případě své odměny," vysvětluje Colantoni.

Nic se nemá přehánět

Jen bezmyšlenkovitá hrubost a bezohlednost však nejsou tím správným receptem na pracovní úspěch, dodávají personalisté.

Je třeba najít určitou hranici mezi slušností a zdravým sebevědomím. "Pozor, je tam nejasná hranice mezi neústupností, hrubostí nebo neposlušností. Každá společnost na to bude mít trochu jiná měřítka," upozorňuje Colantoni.

Podle spoluautorky studie Beth Livingstonové je problém v tom, že firmy nedokážou hodné pracovníky ocenit. Odměňovací systémy jsou nastaveny spíše ve prospěch otrlých střelců, zatímco nesporný přínos "hodných hochů", který spočívá v dobré atmosféře na pracovišti a v tvorbě dobrého kolektivu, podle ní ocenit většinou neumějí.




Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

Ekonom Pavel Kysilka: Česká koruna je odsouzena k posilování

Ekonom Pavel Kysilka

Českou korunou platíme už 25 let. Československou měnu nahradila v únoru 1993. Slovenské platidlo u našich východních...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Raymannové byli perníkáři, kteří ovládli textilní průmysl v celé Evropě

Druhý z rodu zakladatelů textilního průmyslu v Jeseníku Adolf Raymann

Byli největšími výrobci textilu v celé Evropě. Raymannovo stolní prádlo zdobilo také vídeňský císařský dvůr. Jesenický...

Jsem šéf, co teď? Odbornice radí, co dělat, když vás povýší

Ilustrační snímek

Minimální nezaměstnanost a boj o talenty na trhu práce usnadňuje schopným a prověřeným pracovníkům kariérní postup. A...

Studie: Každá třetí firma v Česku je terčem podvodu

Ilustrační snímek

Celkem 33 procent českých firem bylo v posledních dvou letech obětí hospodářské kriminality. Vyplynulo to z celosvětové...

Tučná léta možná končí. Dávejme si pozor, co si nyní budeme přát

Tučná léta možná končí. Dávejme si pozor, co si nyní budeme přát

Kurzy.cz Vývoj a výroba léků sebou přináší nejednu tenzi a paradox. V Perlách týdne z minulého pátku jsme mohli najít mimořádně ...

MetLife Europe Limited, pobočka pro Českou republiku
Sales Management Program

MetLife Europe Limited, pobočka pro Českou republiku
Praha

Najdete na iDNES.cz