Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hodnocení zaměstnanců - problém, nebo nástroj managementu?

-
Člověk pracuje nejen proto aby vydělal peníze. Chce také získat oceněna; prosadit se, ukázat, že umí. Chce a potřebuje získat uznání. Špatně snáší nejistotu, kdy neví, jak jej hodnotí nadřízení, a ještě hůře - neví, jestli jeho místo bude zachováno, nebo ne.

Ve velké části firem dosud přežívá direktivní způsob řízení. Šéf řekne, co se má udělat, a očekává, že to tak bude. Pokud to neudělají dost dobře, budou kritizováni, případně postihováni. Když to udělají dobře, neuslyší nic. Jenom dostanou další požadavek. Pracovníci nejsou spokojeni, stahují se do svých soukromých ulit, snaží se nedostat do konfliktů a dělají jen to, co se od nich žádá. Jenže v současném a budoucím konkurenčním prostředí přežijí jen nejschopnější firmy. Jsou to ty, ve kterých každý nebo aspoň rozhodující většina iniciativně a aktivně usiluje o maximální výkony, efektivní a účinnou práci. S každým pracovníkem se počítá jako s tvůrcem přidané hodnoty a podle toho se s ním také jedná.

Pravidelnost se vyplatí

Jedním z podstatných prvků stylu řízení úspěšných firem je zavedený systém hodnocení každého pracovníka - od generálního ředitele po recepčního. Firmy využívají padesátiletých poznatků vědy ke zvýšení výkonů a zisku. Zavedly hodnotící procedury, které poskytují jejich lidem informace o tom, jak jejich práci vidí nadřízení i kolegové, v některých případech i podřízení. Pracovníci si tak obvykle jednou ročně mohou ujasnit svou perspektivu u firmy, dozvědí se, co se od nich očekává, co musí udělat sami, v čem jim pomůže firma nebo nadřízený, co posléze mohou za zlepšení výkonu očekávat. Nebo naopak, co se stane, pokud se jejich výkon do určité doby nezlepší. Od přeřazení na méně placenou práci po propuštění. Společnosti, které na pravidelné hodnocení pracovníků dbají, vědí, proč to dělají. Rozhodujícím cílem je pro ně zisk a rozvoj firmy. Aby lidé mohli zlepšit svou výkonnost, potřebují se dozvědět, co nedělají dost dobře a co jejich nadřízení od nich očekávají. A to zcela konkrétně - musí vědět, že je potřeba snížit zmetkovitost o pět procent a fluktuaci o deset procent či snížit nemocnosti o třetinu. Vypadá poslední příklad jako přitažený za vlasy? Není. Ukázalo se, že nemocnost závisí na kvalitě vedoucích. Nefrustrovaní lidé, kteří nemají strach, jsou mnohem méně nemocní. Určitá míra stresu, vyvolaného například zvýšeným úsilím v čase, je zdravá. Pohodlný, nevzrušený život vede ke ztrátě výkonnosti.

Na začátku jsou kritéria

Zavést systém hodnocení představuje nemalou práci pro management firmy. Stojí také dost peněz, přinejmenším ve formě spotřebovaného času. Management si musí ujasnit, jaké cíle hodnocením sleduje. Nelze všeho dosáhnout naráz. Samozřejmě to platí pro firmy, které mají perspektivu. Zavedení systému hodnocení samo o sobě nezachrání firmy před úpadkem. Pokud však vlastníci chtějí, aby firma prosperovala, management má podstatné podnikatelské znalosti a dovednosti, systém hodnocení významně pomůže k úspěchu. Mobilizuje totiž všechny zaměstnance ke zvýšení výkonů, a to tím správným směrem. Proces hodnocení je nutné dobře připravit a získat pro něj celé nebo aspoň rozhodující část vedení a aspoň část zaměstnanců. Je nutné pečlivě stanovit kritéria hodnocení a hodnotící stupnici. Tvorba hodnotících kritérií je pracná, musí se jí zúčastnit všichni vedoucí. Má však obrovskou výhodu. Nastavují se tím normy a požadavky, co se má dělat a jak se to má dělat pro každou skupinu pracovníků. Když jsou kritéria formulována, je mimořádně užitečné rozdat je všem zaměstnancům a požádat je, aby se k nim vyjádřili. Mohou je doplňovat, navrhovat Tměny. Pokud to neudělají, bude t o považováno za souhlas s nimi. Tato kritéria, ještě než dojde ke skutečnému hodnocení, začnou Fungovat jako návod, měřítko, gemu věnovat pozornost a co jak dělat. Působí podobně jako seznam maturitních otázek na studenty - snaží se naučit to, co je v otázkách, ostatním tématům nevěnují pozornost. Poté, kdy se sejdou připomínky ke kritériím, je vhodné alespoň stručně proškolit hodnotiteIe - od vedoucích úseků po mistry. Připravit pro ně jednoduché Formuláře obsahující vždy seznam kritérií a možnost volby odpovědi na čtyř- nebo pětistupňové škále. Třeba vynikající velmi dobrý - uspokojivý - potřebuje zlepšit- nevyhovující.

V tuzemsku hodnocení ještě příliš nefunguje

Proč je v našich firmách dosud zřídka systém hodnocení zaveden? Ve firmách s dlouholetou tradicí ještě fungují špatné zkušenosti lidí z minulých desetiletí a mnohde manažeři ještě neobjevili, že hodnocení je jedním z nejsilnějších manažerských nástrojů. Funguje ovšem oběma směry. I oni jsou objektem hodnocení jak nadřízených, tak podřízených. Zatímco firmy vlastněné alespoň zčásti zahraničním kapitálem hodnotí výkony managementu a vyvozují personální důsledky, v českých podnicích se až na výjimky i při slabém výkonu často neděje nic.
Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...