Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I firemní večírek má svá pravidla etikety

  10:37aktualizováno  10:37
Vánoce, konec roku a příchod toho nového přímo vyzývají k sezvání všech spolupracovníků, kolegů, zaměstnanců i obchodních partnerů na společenské setkání, takzvaný firemní večírek.

Při obdržení pozvánky na takovou akci si většina lidí pomyslí: Skvělé! Ale jsou i tací, kteří si povzdechnou: Už zase... Již tato reakce prozrazuje mnohé o poměru zaměstnance k firmě i vztahu ke kolegům. Avšak ­ kdy jindy než na firemním večírku bychom měli pocítit sounáležitost, pohodu a přátelství? Má to být událost, na kterou budeme vzpomínat v dobrém. K tomu je ovšem zapotřebí respektovat společenská pravidla.

Na čem závisí úspěch?

Úspěch večírku záleží v prvé řadě na osobách pověřených organizací (sekretariát ředitele, personální oddělení) a jejich nasazení i na výběru doby konání akce. Tu je třeba koordinovat s jinými aktivitami (nevhodná doba uzávěrky, která vyřadí celé oddělení), v pátek zase odjíždějí lidé na chaty, hory a podobně. Dalším faktorem je výběr prostředí, restaurace, menu, typu zábavy, hudby. Významně závisí i na přístupu a aktivitě účastníků, jejich partnerů a všech pozvaných hostů. Dobrým základní kamenem vydařeného firemního večírku je vkusná a sdělná osobní pozvánka. Na ní by měly být uvedeny důležité informace typu kdy, kde, kdo a s kým. Dále zvláštní poznámky o druhu akce, nároku na oděv. Na základě firemní kultury a zvyklostí zveme na večírek pouze zaměstnance firmy samotné, nebo s partnery či výše zmíněné skupiny a obchodní partnery (jejich pozvánka je většinou pro dvě osoby).

O čem nesmíme mluvit

Každý večírek by měl začít přivítáním hostů, krátkým proslovem, výzvou k přípitku a večeří (či jiný typ občerstvení). Je neslušné během této doby odejít. Dále následuje pokyn k další zábavě. Významným příspěvkem ke zdárnému průběhu je dobrá nálada. Stále platí všechna pravidla společenského chování, ale jak často se komu podaří neformálně hovořit s přímým nadřízeným, stolovat s nejvyššími? Z pozice zaměstnanců a hostů není na místě familiárnost a bodré žvásty, ale i ti nejvyšší by se měli snažit pohovořit s co největším počtem lidí, přátelsky se usmívat a vytvářet kolegiální, přátelskou atmosféru. Od toho večírek je! Hovořit lze téměř o všem, ale jsou témata, která se v dobré společnosti nevyskytují, jako například:

 -­ peníze, výše platu, úžasné finanční možnosti, neustálý nářek nad nedostatkem;
 ­- nemoci a jejich detailní popisy, mohou vyústit v hádku, kdo je na tom vlastně hůř;
 ­- politika, přílišná kritika, nadšení, prosazování si svého;
­ - omšelé téma počasí;
­ - chmury v osobním životě a pikantní podrobnosti;
 -­ náboženství, zvláště za přítomnosti zahraničních hostů, kdy se v tom nevyznáme;

Obecně se vyplatí, že i když se královsky bavíme, je důležité podporovat svůj profesionální image. O jakémkoli trapasu, který se přihodí, budou druhý den vědět i ti kolegové, již na večírku vůbec nebyli.

Nemám co na sebe

Co si obléci na firemní večírek? Žádná univerzální rada neexistuje. Pro každého je však lepší, když se smíří s faktem, že večírky jsou a budou, a proto je třeba se vybavit a myslet na ně tak trochu předem. Není většího zoufalství, než když žena shání na poslední chvíli slavnostní šaty, nebo si dokonce půjčuje od kolegyně oblečení, které jí tak úplně nesedí. Co sluší jednomu, může totiž na druhém vypadat podivně. Je škoda takovou zajímavou společenskou událost, jako je firemní večírek, odbýt v pracovním kostýmu. Není od věci vsadit na sílu doplňků, které svým slavnostním charakterem oděv oživí a dají se lehce vyměnit. Ovšem i tady platí všeho s mírou! Pánové to mají poněkud jednodušší. Oblek by měly doplňovat společenské boty a zajímavá kravata potěší.

Autorka je spolupracovnicí společnosti Kariéra

Jak se vyhnout trapasu?

Dejte si záležet:

* Na včasném příchodu i odchodu. Šéf odchází dříve a dává tak najevo svou představu o ukončení zábavy.

* Na respektování pokynů na pozvánce.
* Na dobrých vztazích, nepo- mlouvejte a pamatujte si dané sliby.
* Na míru v konzumaci alkoholu! Bujaré tykání se všemi je druhý den nahrazeno podivným mlčením přecházejícím v tiché "vy".
* Na dobré mravy a vychování. Nesnažte své názory prosadit za každou cenu. Správná a včasná omluva je mocná čarodějka. Nehrňte si zbytky občerstvení do kapes.
* Na tom, aby vámi vyprávěný vtip skutečně někoho rozesmál. Vtipy se musí umět podat, a pokud to neumíte, raději mlčte!


 

Někdy je lepší se firemnímu večírku vyhnout. Jít, či nejít? Na to se dočtete odpověď zde.

 

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání generací: V čem jsou dnes mladí lidé jiní?

Zatímco generace X byla ráda, že má nějaké slušné zaměstnání, ta následující toužila hlavně po vysoké mzdě a kariérním postupu, pro což byla ochotná sedět v...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.