I mobilní telefon je dobrý sluha, leč zlý pán

Čím neschopnější je nějaký člověk, tím okázaleji staví na odiv nápadné vnější znaky úspěchu a bohatství. Platí to i pro okázalé nošení a používání mobilu. Hovory typu "Kde jsi? Já jsem na Václaváku, trochu jsem se zdržel, za hodinku se sejdeme tam a tam..." jsou v drtivé většině případů zbytečné. Jde-li v hovoru o pracovní schůzku, svědčí takové mobilování spíše o nedobré organizaci práce. Mobilové hovory nejsou zdarma. Je-li takový "mobilman" mým dodavatelem, ptám se, zda si do ceny svého výrobku či služby nezapočítává také toto zbytečné volání, zda tedy jeho cena není přemrštěná. Je-li to úředník, ptám se, zda neplatím na jeho zbytečné telefonování příliš vysoké daně.
Rada zní: Vyhýbejte se lidem, kterým mobil slouží jako berlička v nepořádnosti, nedochvilnosti, neschopnosti zeptat se správně osobně na cíl cesty, ještě než vyjedou. Takoví budou nepořádní, lehkomyslní, lajdáčtí, nehospodární a nejspíš i pozdě platící též v obchodních vztazích. Nenechte si vnutit domluvu typu "Tak já ti zavolám na mobil" bez časového omezení, pokud to není nezbytné. Máte-li takovou práci, kde vyrušení škodí (to je drtivá většina duševní práce), vymezte pro partnera dobu zapnutí svého mobilu slušně, avšak důsledně a jednoznačně. Člověk, který má pocit, že vás může vyrušit kdykoliv, si neváží vaší práce. Na nevyžádané hovory lidí nikoliv blízkých se odpovídat nemusí. Na vzkazy lidí blízkých či na vyžádané hovory se odpovídá vždy. I když třeba jde o odmítnutí vaší účasti na akci, na niž jste si nechali zatelefonovat pozvánku s informačními údaji. Kdo si v civilizovaném státě vyžádá informaci a pak na ni nezareaguje (či slíbí zavolat a pak nezavolá), ten může stokrát nosit módní sako a kravatu - nicméně v očích ostatních působí hůře, než kdyby na jednání nosil zahnojené tepláky. Na seriózním firemním školení, poradě či tréninku je zazvonění mobilu stejně "vhodné" jako uprostřed operního představení či během operace srdce na sále. Patnáctisekundové vytržení z koncentrace tuctu vrcholových manažerů samo o sobě znamená škodu spíše tisíců korun než stovek. Nehledě na to, že mohlo v něčí hlavě zablokovat rodící se milionový nápad či řešení problému. Proto na poradu patří zapnutý mobil snad jen tehdy, čekáte-li narození dítěte.

Lubomír Janoušek, zástupce ředitele Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu

Nestát se otrokem mobilu se mi nepodařilo. Jsem rád, že mohu být po většinu času k zastižení, a vnímám tento fakt pozitivně, i když i tady by mohlo alespoň částečně platit "všeho s mírou". V každém případě respektuji taková místa, kde je nanejvýš nutné spojení vypnout.

Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.

Co jsme psali a co si přečtete

60. Osobni vzhled, účes a líčení
61. Co s problémy na pracovišti
62. Nestaňte se otroky mobilu
63. Jak se nestat workoholikem
64. Jak nedělat za druhé
65. Jak co nejlépe prodat své dovednosti
66. Já jim ukážu!
67. Přátelství na pracovišti