Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inflace osobních finančních poradců

aktualizováno 
Útočí na nás při různých příležitostech, večerní klidné posezení u televizní obrazovky nevyjímaje. „To je náš poradce“, opakuje do omrzení nepříliš bystrý manželský pár ve známé reklamě. Opravdu nám každý poradce poradí, co potřebujeme, a doporučí nejvhodnější řešení?

Odpověď určitě není jednoduchá, ale pro snazší orientaci je možné provést základní rozdělení účastníků finančního trhu. Fenoménem, který ovlivňuje a zároveň často boří kvalitu poradenství, jsou provize.

Ne každý „poradce“ je poradce

Vizitka zástupce finanční instituce snese cokoliv. Takže se pod hlavičkou poradce setkáte nejen se zmiňovaným agentem pojišťovny z televizní reklamy. Narazit můžete také na poradce hypotéční, úvěrové, poradce stavebních spořitelen apod. Společným znakem je pro ně přímé zastupování jedné finanční instituce, takže o skutečném finančním poradenství nelze hovořit. Jediným zájmem této skupiny je PRODAT klientovi produkt banky, fondu, pojišťovny či spořitelny, kterou zastupují. Přesnějším označením by v tomto případě měl být agent, obchodní zástupce či prodejce. A platí to samozřejmě i v případech, kdy finanční skupiny nechají své agenty prodávat produkty více než jedné instituce (ING, Česká spořitelna, ČSOB a další).

Agenti v masce

Snad ještě horší než přímí zástupci jsou „maskovaní“ agenti, kteří si také mohou říkat poradci, ale ve skutečnosti jsou dealery některé z multilevelových sítí. Poznají se mimo jiné podle toho, že v nabídce obvykle mají po jedné instituci z každého oboru. Důvodem výběru jsou ve většině případů vysoké nasmlouvané provize a výhodné storno podmínky. Pokud některý multilevel překvapí dvěma penzijními fondy či  stavebními spořitelnami místo jedné, jde jen o dokonalejší maskování a výjimku potvrzující pravidlo. Dominantním prodejním artiklem je obvykle kapitálové životní pojištění. Ze struktury obchodních partnerů lze hodně vyčíst a odhalit tak řadu subjektů, které se prezentují jako poradenské, ale kvalita zástupců vinou systému MLM značně kolísá (mezi největší patří ZFP, OVB či MBI). Tři písmena v názvu jsou pro tuto skupinu z neznámých důvodů charakteristická. Vedle prodeje finančních produktů se v této kategorii vydělává také na shánění nových kolegů, takže vás nesmí překvapit nabídka spolupráce v závěru dobře nacvičeného prodejního rozhovoru. Znalost problematiky může být z důvodu zapojování široké sítě spolupracovníků bez ohledu na kvalifikaci slabší než u mnohých agentů finančních institucí.

Rozdíly mezi poradci

Nebezpečně bezpečných 15 %.
Více ZDE.

Mezi firmami skutečně poradenskými najdeme stále ještě řadu rozdílů. Mnohé jsou podobně jako MLM firmy ovlivněny výší provize, další si k provizím ještě účtují poplatky za poradenské služby. Pozitivním znakem, podle kterého můžete alespoň odhadnout filosofii přístupu ke klientovi, je provedení základní analýzy a zájem poradce neřešit na prvním místě pojištění, ale také oblast bydlení a krátkodobého zhodnocení prostředků. Jedním z vrcholných opatření na podporu objektivity poradců je sjednocení provizí v rámci poradenské firmy. Tento princip ocení zejména management podniků, který pro své zaměstnance nabízí finanční produkty jako zaměstnaneckou výhodu. Odstranění provizního konfliktu zájmů je důležitým předpokladem pro zajištění korektního přístupu a dosažení kvalitního systému finančních benefitů.

Autor:



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Vyznáte se v reklamacích? Otestujte svoje znalosti

Ilustrační snímek

Pokud krátce po nákupu zjistíme, že náš nový fén, vysavač či rádio fungují s poruchami nebo nefungují vůbec, máme jako...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.