Společnost IBM zaznamenává miliony takových podvodných pokusů a snaží se vyvíjet speciální antivirové programy, které jsou schopné reagovat i na nejnovější formy útoků. „Standardní antivirové programy již nestačí,“ říká Branislav Šebo, generální ředitel IBM Česká republika.
„Bezpečná obsluha internetového či mobilního bankovnictví je jen jednou částí z řady pravidel, kterými bychom se měli na internetu řídit. Obezřetnost je na místě také při nákupech na internetu nebo při internetové komunikaci s osobami, které neznáme a při osobním setkání na ulici bychom jim nedůvěřovali,“ poznamenává Tomáš Strýček, výkonný ředitel společnosti AEC, která se specializuje na zabezpečení dat.
Na podvodné útoky a hrozící rizika upozorňují i banky. Nejčastěji varování vystavují na svých webových stránkách, klientům se objevují také před a po přihlášení do internetového bankovnictví či jako zpráva v internetovém bankovnictví. Některé banky také svým klientům zasílají informační e-maily.
Aktuální průzkum České bankovní asociace však přinesl alarmující zprávu. Až dvě třetiny klientů nečtou a nevěnují pozornost upozorněním na webových stránkách své banky. Upozornění přitom přinášejí informace, díky nimž se můžeme snáze ubránit útokům hackerů a nezůstat bezbranní, v případě, že se někdo pokusí zneužít naše osobní data nebo ukrást peníze z našeho bankovního účtu.
Banky nejčastěji upozorňují na:
- Nové způsoby phishingu (podvodného získávání osobních citlivých údajů)
- Nová chování počítačových virů (trojský kůň apod.)
- Aktuální nebezpečí v internetovém bankovnictví
- Tipy, jak bezpečně užívat internetové bankovnictví
- Kontaktní informace, kam se obrátit v případě potíží
Na internetu se objevují také případy falešných upozornění, která se tváří, že jde o sdělení banky.
Seriál Inspektor v nesnázích: |
Mohou se například objevit v momentě, když zadáváte příkazy ve svém internetovém bankovnictví. Na obrazovce se najednou otevře vyskakovací okno se zprávou, ve které se píše, že na váš účet omylem dorazila platba a je potřeba, abyste ji okamžitě odeslali zpět, jinak vám bude zablokován běžný účet. Jde samozřejmě o podvod, banky od svých klientů nikdy nevyžadují, aby přeposílali své prostředky na účty jiných zákazníků. Ani vás nebudou vybízet, abyste po internetu zaslali údaje k platebním kartám.
Česká bankovní asociace varuje: Čtěte upozornění na webu své banky, jsou to informace důležité pro ochranu vašich osobních dat a financí.
Na závažnost narůstající internetové kriminality a nezájem Čechů číst varovné informace upozorňuje další díl seriálu Inspektor v nesnázích, který připravila Česká bankovní asociace ve spolupráci s iDNES.cz.
Inspektor v nesnázích Číst varovná upozornění se vyplatí
Herci Tomáš Matonoha a Barbora Mottlová ve scénce rozehrávají, jak dokážeme být v „obraze“ a nezájmem o důležité informace si komplikovat život.
Největší hrozby na internetu:
- Neopatrnost při manipulaci s přihlašovacími a osobními údaji a jejich (ne)úmyslné zveřejnění nebo sdělení další osobě.
- Využívání stejných a neměnných hesel pro různé druhy služeb na internetu, používání příliš jednoduchého hesla
- Otevírání podezřelých příloh e-mailů od neznámých odesilatelů, klikání na podezřelé odkazy a instalace neověřených aplikací do počítače nebo mobilního telefonu.
- Nedostatečná ochrana mobilního zařízení antivirovými programy před napadením virů, zvláště v souvislosti s mobilním bankovnictvím.
- Přeposílání peněz na cizí účty neznámým lidem, kteří se tváří jako potenciální zaměstnavatelé.
- Posílání peněz na požádání a bez ověření identity přítele na sociální síti, kterému byl jeho účet odcizen a použit pro získání přístupu do internetového bankovnictví.
- Podvodné zprávy a e-maily s návody, které se tváří jako oficiální zprávy banky, avšak slouží k vykradení bankovních účtů klientů.