Ceny jednorázových příkazů zadané přes internet se u všech českých bank pohybují v rozmezí 2 – 8 Kč. V některých případech je třeba připočíst i 2 Kč za clearing ČNB v případě, že je příkaz v korunách posílán na účet do jiné banky. Rozhodně je zda patrný markantní rozdíl pokud bychom porovnávali tyto ceny s poplatkem který zaplatí klient za zadání příkazu na přepážce banky. Tam mu banka naúčtuje cenu minimálně dvakrát vyšší.
Některé banky nastoupily cestu rozdělení poplatků za transakce nejen podané elektronicky a papírově, ale diference najdeme i v případě telefonického a mobilního a internetového bankovnictví. Typickým příkladem jsou např. HVB Bank, ČSOB či Komerční banka. A to není vše. Banky rozlišují i mezi transakcemi. Jednorázové příkazy k úhradě jsou odlišeny od trvalých příkazů či inkas a dlužno dodat, že ve většině případů jsou trvalé příkaz dražší. K bankám, které tyto rozdíly dělají, patří Česká spořitelna, Komerční banka.
Od minulého testu se ceny internetových transakcí změnily (navýšily) pouze u komerční banky, která od ledna letošního roku navýšila nejen ceny balíčků služeb, ale také jednotlivých transakcí, a to z 1,90 Kč na 3 Kč. Ostatní banky, které měnily své sazebníky poplatků, ji naštěstí v tomuto trendu navyšování nenásledovali, ačkoli navýšení základních balíčků služeb proběhlo u některých dražších balíčků služeb Živnobanky (Osobní menu Forte z 149 Kč na 169 Kč, Osobní menu Grand z 269 na 289 Kč), podobná situace potkala i klienty eBanky., kde se ale dotkla již základních tarifů Program Základ a Programu Plus, kde se jejich základní cena za vedení běžného účtu navýšila z 19 Kč na 51 Kč, respektive na 67 Kč. A to je navýšení velmi citelné.
Zadané příklady pro aktivního a málo aktivního klienta byly následující:
Málo aktivní klient:
-
vedení běžného účtu s aktivní službou internetového bankovnictví
-
2 převody na účet v jiné tuzemské bance (zadané přes interentbanking)
-
2 příchozí platby z jiné tuzemské banky
-
2 platby na základě trvalého příkazu do jiné banky
-
1 platba SIPO
-
měsíční výpis z účtu zaslaný poštou
-
platební karta
Aktivní klient:
-
vedení běžného účtu s aktivní službou internetového bankovnictví
-
10 převodů na účet v jiné tuzemské bance (zadané přes interentbanking)
-
10 příchozí plateb z jiné tuzemské banky
-
5 plateb na základě trvalého příkazu do jiné banky
-
5 plateb na základě povoleného inkasa
-
měsíční výpis z účtu zaslaný poštou
-
platební karta
V cenách nejsou zahrnuty poplatky za internetové připojení účtované telekomunikačními společnostmi.
V tabulce není uvedena Poštovní spořitelna, která by se v případě málo aktivního klienta umístila na druhém místě s měsíčními náklady 70 korun, v případě aktivního klienta poté na místě šestém se 198 korunami. (Musí být ovšem dodržen předpoklad, že klient neprovádí žádné další operace, jako je prohlížení historie či změna nebo zrušení trvalého příkazu - v programu Klasik, který jsem brali v potaz, stojí totiž každá tato operace 3 koruny.)
Málo aktivní klient - měsíční náklady | |
Waldviertler Sparkasse von 1842 |
56,7 |
BAWAG Bank |
74 |
ČSOB |
82 |
Česká spořitelna |
85,5 |
Raiffeisenbank |
91 |
HVB Bank |
96 |
Volksbank |
102 |
Komerční banka |
104,5 |
Živnostenská banka |
107 |
GE Money Bank |
113 / 103* |
eBanka |
203,70 / 101,90** |
Citibank |
280 / 30*** |
Aktivní klient - měsíční náklady | |
Živnostenská banka |
109 |
Waldviertler Sparkasse von 1842 |
117,7 |
BAWAG Bank |
165 |
Volksbank |
195 |
ČSOB |
195 |
HVB Bank |
199 |
Raiffeisenbank |
200 |
GE Money Bank |
219 / 209* |
Česká spořitelna |
224,5 |
Komerční banka |
248 |
eBanka |
342 / 194,20** |
Citibank |
370 / 120*** |
Pozn.: *) při prům. měsíčním zůstatku nad 40 000 Kč za poplatkovací období
**) při příjmu na osobním účtu ve výši min. 15 000 Kč, resp. 30 000 Kč u aktivního klienta
***) při zůstatku od 100 tisíc Kč na všech účtech u Citibank
ceny v korunách; v případě rozpočítání ročního poplatku za kartu zaokrouhleny
Zdroj: výpočty Fincentra
Jak dopadl součet?
Pro výpočet jsme vybrali vždy balíčky služeb s minimálně jedním kanálem přímého bankovnictví a platební kartou proto, aby tyto sady produktů byly porovnatelné. Většina nejlevnějších balíčků v nabídce bank je totiž výhodnější než suma, kterou byste zaplatili při jednotlivém nákupu produktů (pokud banka vůbec umožní založení běžného účtu a užívání jednotlivých produktů). Pro modelové příklady byly tedy vždy vybrány nejlevnější a nejvýhodnější produkty jednotlivých bank, neboť je zbytečné, aby klient zaplatil více, jestliže bude používat nevhodný produkt (což platí např. u eBanky a aktivního klienta).
Našly by se však tři cenové výjimky. Citibank, eBanka a GE Money Bank upouštějí od poplatku za vedení účtu pokud:
-
má klient Citibank na běžném účtu či vkladech u banky minimálně 100 tisíc korun není mu účtována částka 250 Kč za vedení balíčku CitiOne
-
u eBanky a jejích Programů Základ Zdarma nebo Plus Zdarma na účet měsíčně dorazí kredit ve výši 15 a 30 tisíc Kč
-
v GE Money Bank bude mít klient na běžném účtu minimálně zůstatek 40 tisíc Kč, získá vedení účtu a výpis zdarma
Tyto výjimky nebyly při hodnocení brány na zřetel, neboť jejich splnění nepatří k právě běžným podmínkám, ačkoli hranice kreditní částky 15 tisíc na běžném účtu u eBanky měsíčně, je pro mnoho lidí splnitelná.
Jak jsou na tom jednotlivé banky co do ceny, funkce či dostupnosti telebankingu? Co se změnilo oproti minulému roku? Uspořádali jsme pro vás již druhý ročník testu telebankingu. Vítěze se dozvíte ZDE. |