Moc přemýšlení někdy škodí, říká internetový podnikatel Pavel Matoušek

Internetový podnikatel Pavel Matoušek má za sebou zatím největší transakci svého života. Nedávno prodal svůj web AAAPoptávka.cz, který pomáhá lidem i firmám hledat dodavatele služeb, mediální skupině MAFRA. Menšinový podíl si však ponechal a věří, že se mu podaří zájem o službu ještě znásobit.

"Běžně projekty dělám tři čtyři roky a pak je prodám a jdu na další. Na poptávce už pracuji 6 let, ale pořád mě baví," říká Pavel Matoušek. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Podnikat na internetu chtěl vždycky. Už v patnácti letech zkoušel programovat počítačové hry, později ale zaměřil svou pozornost na internetový byznys. "Lákala mě ta svoboda, že si určím všechno sám. Chtěl jsem být pánem svého času," říká třicetiletý podnikatel, který stál i u zrodu seznamky Ukažse.cz nebo slevového portálu Hyperslevy.cz.

Na AAAPoptávce je teď registrovaných zhruba 250 tisíc firem a poptávek zhruba 120 až 140 tisíc ročně. Jaký vidíte ještě prostor pro další růst?
Měsíčně v systému přibude deset tisíc nových poptávek, kdy zákazníci něco hledají, shánějí. Když si vezmu, kolik je lidí, kteří něco potřebují, a to jen mezi mými kamarády a známými, tak si myslím, že ta čísla lze minimálně zpětinásobit.

Jak se služba platí?
Poptávající to má zadarmo a vždycky bude mít. Na druhé straně je dodavatel, který platí za registraci fixní roční poplatek zhruba tři tisíce korun. My mu za to posíláme poptávky z jeho oboru. Máme samozřejmě ještě nějaké nadstandardní služby, premium poptávky, které jsou dražší, a tam garantujeme i získání zakázky.

Podle čeho jste tu cenu a tím vlastně i příjmy určoval? Odborným zázemím jste spíš technik než obchodník, měl jste nějaký propočet, nebo to byla spíš střelba od boku?
Cenu služby jsem si před těmi šesti lety, kdy jsem server na trh uváděl, sám stanovil na dva tisíce korun. Byla to cena jedné plné nádrže do auta a říkal jsem si, že to je částka, kterou bude každý podnikatel, který chce získat nové zakázky, ochoten dát. Plus jsem koukal i na přímou a nepřímou konkurenci. Postupem času se cena vyvíjela tak, jak se zvyšovaly ceny na trhu a posunula se o tisícovku výš.

Jak jste vůbec na takovou službu přišel?
Inspirací byla internetová seznamka Ukažse.cz, kterou jsme vymysleli s kamarádem. A když jsme ji prodali, začal jsem přemýšlet, co dál. Řekl jsem si, že když jsem doteď seznamoval lidi, mohl bych seznamovat firmy. Díval jsem se také samozřejmě po podnikatelských záměrech a hledal mezeru na trhu. V zahraničí poptávkové servery fungovaly, ale většinou za provize. U nás už také nějaké byly, ale podle mého názoru ne na vysoké úrovni. Viděl jsem potenciál. Takže tu službu jsem nevymyslel, ale vylepšil. Udělal jsem takové lepší auto, ale nejsem Henry Ford, který auto vymyslel.

Jak dlouho trvalo, než jste projekt spustil?
Tři měsíce jsem o tom přemýšlel, psal jsem si poznámky. Pak jsem si našel programátora, aby mi to udělal, jenže nepracoval podle mých představ. Tak jsem sedl k počítači, nakoupil si energetické drinky a naprogramoval si to celé sám. Dva roky jsem se o server staral sám, pak jsem si přibral lidi. Teď už má AAAPoptávka.cz šedesát zaměstnanců.

Nebyl jste z toho, že najednou musíte delegovat práci na podřízené, nervózní?
Bylo těžké odpoutat se od té dennodenní práce a podívat se na firmu z ptačí perspektivy. Nejtěžší pro mě bylo předat firmu novému řediteli, kterého jsem si našel. Ale díky tomu, že jsem s ním spokojený, tak jsem se s tím snáz smířil. Zase když to klape a máte na to lidi, tak můžete dělat i různé bokovky.

Jako například?
Například v době slevových portálů jsme s kamarádem udělali portál Hyperslevy.cz, který jsme pak prodali jedné mediální skupině.

Může se hodit

Buďte úspěšní! Najděte si práci na jobDNES.cz.

Poptávkový server jste také prodal, respektive 70procentní podíl, a to společnosti MAFRA...
Běžně projekty dělám tři čtyři roky a pak je prodám a jdu na další. Na poptávce už pracuji šest let, ale pořád mě baví. Nechtěl jsem ji prodat celou, chtěl jsem ji posunout dál. A to je pod mezinárodní mediální skupinou možné.

Byl jste svobodný programátor a teď najednou máte nad sebou šéfy. Nevadí vám to, necítíte se spoutaný?
Je to pro mě nové, musím si zvyknout na to, že některé věci trvají déle, ale baví mě to. Nemohu sice dělat hurá akce, není to už tak, že se ráno vzbudím a udělám to, co zrovna chci, musím víc plánovat, ale je to zajímavé. AAAPoptávka.cz už je rozjetá firma, nepotřebuje "drive" jako nějaký start-up. Potřebuje strategicky směřovat.

S poptávkovým webem jste zkoušel prorazit i na Slovensku a v Polsku…
Na Slovensku se to podařilo – nebyl tam problém s jazykem, s právními věcmi. Už tam máme i kancelář. V Polsku to bylo složitější. Tamější trh byl příliš velký na to, abychom uspokojili jak dodavatele, tak poptávající. Zkusil jsem to, a když jsem viděl, že to moc nejde, tak jsem tam neztrácel energii.

Jednou jste zmínil, že máte rád české uživatele. Proč?
Tady se všichni snaží udělat mezinárodní úspěch. Ale to dokáže ne procento, ale promile firem. Nemám ambice, abych měl firmu v Americe. Chci být místní podnikatel. Myslím si, že je tu dost příležitostí, šance na úspěch je tu dvacetkrát větší než v zahraničí. Zdejší trh znám, rozumím mu, a proto můžu uspět. Český rybník je malý, ale dobrý.

Proč si myslíte, že je vaše AAAPoptávka úspěšná?
Řeším všechno do detailů, dělám to pořádně. V tom to je. Vidím to u svých dalších projektů, kterým nemám čas se věnovat, proto nejsou jedničky ani dvojky na trhu.

Kladete dost důraz i na internetový marketing, máte nějaké zásady, které se vám osvědčily?
Podnikám na internetu, a tak dávám peníze především do on-line reklamy. Dnes už je AAAPoptávka sice vidět i v off-line prostorách, například na billboardech, ale v minulosti šlo 95 procent rozpočtu na on-line reklamu, ať už to byly bannery, nebo PPC kampaně (platba za kliknutí – pozn. red.). Velmi důležité je měřit to, vyhodnotit a nastavit tak, aby se mi to vyplatilo. Těžko něco prodáte někde, kde o to není zájem. Zjišťuji tedy na internetu kanály, které jsou pro ten můj produkt nejlepší, a na ty se zaměřuji. A čím častěji to měříte a vyhodnocujete, tím lépe tu reklamu cílíte. A opět jsme u toho, vyplácí se jít do detailu.

Působíte také jako mentor ve společnosti Startup Yard, která pomáhá začínajícím podnikatelům. Co jim radíte?
Radím jim s produktem, s marketingem a s motivací. Říkám, aby své nápady uskutečnili, aby nad nimi dlouze nepřemýšleli. Z těch pěti věcí, které je napadnou, jedna určitě vyjde. Na začátku moc přemýšlení škodí. Začnete uvažovat o tom, že se to třeba nemusí podařit, a může vás to otrávit natolik, že se do toho ani nepustíte.

Na čem novém teď pracujete?
Zajímá mě oblast Food Delivery, doručování jídel. Už v minulosti jsem měl zájem koupit server, který nabízel rozvozy jídel. Chtěl jsem ho posunout dál a řídit ho. Ale pak mi ho někdo vyfoukl. Teď už se ale něco rýsuje, zatím je to ovšem ještě tajné.

  • Nejčtenější

Opustili původní profese a včelaří. Už mají 200 úlů a milionové obraty

16. března 2024

Ze svého koníčka udělali manželé Kölblovi rodinný byznys. Na Vysočině vybudovali medovou farmu a...

Splatili hypotéku, za výmaz z katastru zaplatili dvojnásobný poplatek

19. března 2024

Majitelé rozdílně zastavených nemovitostí kvůli hypotéce si za vklad do katastru nemovitostí při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak financovat pobyt v lázních? Nenechte se odbýt, možná na něj máte nárok

15. března 2024

Premium Léčebný pobyt v lázních může pomoct s nejrůznějšími zdravotními neduhy. Na své si tam však přijdou...

Půjčených 50 tisíc bratr nevrátil. Můžu ho žalovat, i když nemáme smlouvu?

13. března 2024

Premium Jsou tací, kteří říkají, že máme půjčovat jen tolik peněz, o kolik jsme ochotni přijít. Na druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zmapovali jsme, na co letos přispívají všechny zdravotní pojišťovny

15. března 2024

Všechny zdravotní pojišťovny se snaží motivovat klienty, aby pečovali o své zdraví a využívali i...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Čím je dlouhodobý investiční produkt výhodný i pro padesátníky?

19. března 2024

Jak už sám název napovídá, dlouhodobý investiční produkt (DIP) je primárně koncipován jako...

Splatili hypotéku, za výmaz z katastru zaplatili dvojnásobný poplatek

19. března 2024

Majitelé rozdílně zastavených nemovitostí kvůli hypotéce si za vklad do katastru nemovitostí při...

Nemovitosti jsou jistota. Investovat se dá i s malým kapitálem

18. března 2024

Advertorial Pokud si chcete zafixovat vysoký výnos v době klesajících úrokových sazeb, není na co čekat. Do...

Jak umět říkat druhým „ne“ a necítit se přitom provinile

18. března 2024

Dvě jednoduchá písmena, jedno jednoduché slovo: „Ne!“ Vyslovit ho však bývá často obtížné. Pro...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...