Investice do poštovních známek přinášejí nejen peníze

Peníze jsou dnes jedním z hlavních témat každé domácnosti. Nejde však jen o to, jak je vydělat či utratit, ale i jak uchovat jejich hodnotu. Zvlášť, když inflace stále jenom roste, a tradiční spořicí produkty výnos nad inflaci nepřináší. Jednou z možností jsou i investice do poštovních známek. Má to ale své podmínky.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Poštovní známky nezajímají pouze sběratele, ale také investory. V ideálním případě pak investory a sběratele v jedné osobě. První podmínkou pro provedení výnosné investice do poštovních známek je rozumět tomu, jaké známky koupit. Druhou podmínkou je vědět, za kolik je koupit.

Splňte si své sny. Začněte investovat ještě dnes. Poradíme, jak.

„Poštovní známky z hlediska investic patří k alternativním investicím a měly by představovat maximálně pět až 10 procent z celkového investičního majetku. Poštovní známky nenesou žádný běžný výnos, to znamená nájem, dividendu, úrok, a proto nelze určit jejich vnitřní hodnotu. Nevíme, jestli je cena za konkrétní známku podhodnocená nebo nadhodnocená,“ upozorňuje finanční poradce skupiny Partners Vladimír Weiss.

Pokud si podle něj někdo koupí poštovní známku z investičních důvodů, musí doufat, že si ji někdo v budoucnu koupí za vyšší cenu. Už z toho je jasné, že investice do známek je pro lidi, kteří se ve věci orientují a mají k poštovním známkám jako takovým určitý vztah.

Poštovní známky jako investiční obor

Obchody s poštovními známkami zažívají oživení vždy, když lidé mají silnější tendenci ochránit svůj majetek. Což, jak ukazuje historie, je vždy, když hrozí války, hospodářské problémy nebo třeba měnové reformy. Důvody proč, jsou dva.

„Poštovní známky umějí při minimální hmotnosti i rozměrech koncentrovat velikou finanční hodnotu. A když jde o drahé známky, to znamená vzácné známky, dají se prodat kdekoli na světě,“ vysvětluje organizátor pražského veletrhu Sběratel Jindřich Jirásek.

S poštovními známkami se obchoduje víc než s výtvarným uměním, mincemi, pohlednicemi nebo starými bankovkami. Roční objem celosvětového známkového byznysu je odhadován na 320 miliard korun a účastní se ho až 70 milionů lidí – sběratelů, obchodníků a dražitelů.

Poštovní známky jako investice mají dlouhou historii

Známky ve svých začátcích nesloužily jen jako prostředek pro korespondenci, ale i jako kratochvíle pro šlechtu, která se bavila, že sbírala „malé barevné papírky“ s vyobrazením panovníků. Což znamenalo, že za známky byla ochotna i zaplatit.

„Byli to zejména židovští obchodníci, kteří z kratochvíle udělali obchod. To znamená, že do známek zavedli evidenci a vysokou odbornost. Poštovní známky začali kategorizovat, pořádali s nimi aukce, tiskli katalogy, a hlavně s nimi i obchodovali,“ říká tajemník a pověřený předseda Svazu českých filatelistů Julius Cacka.

Zároveň ale říká, že od té doby uplynulo hodně času. V Čechách a na Moravě tak poštovní známky jako investice ustoupily z výsluní hlavně v minulém století s nástupem nacismu a socialismu. Tomu sice známky nevadily jako sběratelský obor, ale investice do nich už netoleroval. Ba právě naopak. Důvod byl, že hodnotné sbírky známek byly před nástupem socialismu výsadou nejen šlechty, ale i majitelů bank a továren. To znamená kapitalistů, které socialismus nerad připomínal.

„Jeho tendencí bylo tedy potlačovat i investiční charakter poštovních známek. Bylo všeobecně známo, že třeba majitel Pragovky měl hodnotnou sbírku známek. Že Rothschildové, kterým svého času patřila půlka Ostravy, měli velkou část svých aktiv zainvestovanou ve známkách. A takových lidí bylo mnohem více,“ vysvětluje Weiss.

Třeba i slavný cestovatel Emil Holub měl sbírku, která je dnes považována za ztracenou. Pokud by se našla, jistě by měla zajímavou finanční hodnotu.

Jaké jsou investiční známky

Jirásek upozorňuje na to, že ne každý nákup poštovní známky se vyplatí. Naopak investiční problém u známek spočívá v tom, že těch skutečně kvalitních, takzvaných investičních známek, je velice omezené množství.

„K těm nejžádanějším a nejdražším známkám patří obecně poštovně nepoužité známky Velké Británie 19. století, speciality britských kolonií, většina vzácných známek USA, některé evropské klasické známky, či některé čínské známky,“ vysvětluje.

Typickou investiční známkou podle něj je poštou nepoužitá první známka Penny Black. Dále pak třeba Mauritius Post Paid nebo Kenya 100 Liber. Obecně pak všechny vysoké koloniální nominály, anebo třeba nejslavnější chybotisk na světě – americká Inverted Jenny. Těchto známek ovšem je necelé procento ze všech známek, s nimiž se dnes obchoduje.

„Jejich majitelé často nejsou ani veřejně známí, protože sbírání těch skutečně drahých poštovních známek je diskrétní obor. Což ostatně potvrzuje i anonymita českého investora, který před několika lety zakoupil za bezmála sto milionů korun Modrý Mauritius, jež byl zřejmě jedním ze dvou posledních exemplářů v soukromých rukách,“ dodává Jirásek.

Podle něj z českých známek do první investiční ligy nepatří žádná. Jediná česká známka, která by mohla aspirovat na investiční známku, je takzvaný československý chybotisk 50/50. Důvod, proč české známky nejsou tak ceněné, jako třeba některé britské nebo americké známky, spočívá v tom, že zatímco ty nejdražší světové známky jsou již ze 40. až 60. let 19. století, první Československá známka se datuje teprve od roku 1918.

Obnova tradic nejde snadno

Podle Julia Cacky jakkoli jsou některými lidmi sbírky známek znovu obnovovány, jsou budovány spíše ojediněle. „Ano, máme tu stabilní vrstvu sběratelů, ale ty společenské vrstvy, které mají peníze na to, aby mohly investovat do známek, mají zatím stále mlhavé povědomí o tom, co všechno jim známky mohou nabídnout jak z finančního, tak sběratelského hlediska,“ vysvětluje.

Podle Weisse je to škoda, protože v některých zemích, jako je například Švýcarsko, patří sbírat známky dokonce k rodinné tradici. „Sbírka se pak předává z generace na generaci a průběžně se doplňuje. Hodnověrné informace o cenách tohoto dědictví si Švýcaři pak dohledávají v archivech a katalozích světových aukčních síní. A ty jsou dnes i na internetu,“ říká Weiss.

Výjimkou nejsou ani aplikace, které sběratelům známek poskytují informace o hodnotě jeho sbírky v reálném čase. To znamená, že neustále vyhodnocují aktuální ceny, za které se známky prodávají a nakupují. Zdůrazňuje přitom i to, že sběratelská činnost spojená s jednorázovým prodejem sbírky není podnikáním, což v praxi znamená, že prodej celé sbírky je osvobozen od platby daní. 

Autoři: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Vyzkoušeli jsme v testu Partners Banku. Obstála skoro na jedničku

21. března 2024

Na bankovním trhu začala v březnu fungovat nová ryze česká Partners Banka. Na startu oznámila, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...