Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spořit na důchod je jako letět na Madeiru, přirovnává poradce

aktualizováno 
Jak souvisí investování a cestování na ostrov Madeira? Podívejte se na zhodnocování peněz optikou cestovatele. Jestli chcete být rychle v cíli, sednete na letadlo. Letní zamyšlení přináší Josef Uchytil, finanční poradce Partners.

Překonali jste strach z létání? Překonejte i ten z investování. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Možná máte obavy z investování. Ať už pramení z čehokoli, zkuste je překonat a začít. Je to podobné jako s létáním. Strach z letu je mnohem častější než strach z cestování autem. Přitom letadlo je mnohem bezpečnější, komfortnější, rychlejší a často i levnější. Stejné je to se zhodnocováním peněz. Třeba na dvacetiletém horizontu přijdete spořením na účtu zaručeně (či „garantovaně“) o více peněz než investováním v široce diverzifikovaném portfoliu podílových fondů.

Spoříte na běžném účtu? Na Madeiru jdete po svých

Nebojte se investic

Částku, pravidelnost a výši rizika si volíte sami. Nechte si zde porovnat možnosti investic a vyberte tu nejvýhodnější.

Pokud je vaše destinace dostatečně vzdálená, má smysl uvažovat o letadle jako prostředku k dosažení vašeho cíle. Když se vydáte třeba na Madeiru pěšky, půjdete celkem dlouho a narazíte hned na několik překážek. Jedna z nich je navíc stěží překonatelná - Atlantik. Takovou pěší túru lze přirovnat ke spoření na důchod na běžném účtu nebo do polštáře. Vydáte spoustu energie, svého lidského kapitálu i času a do cíle pravděpodobně ani nedojdete.

Transformovaný fond je jako jízda autem

Autem budete rychlejší. To může představovat třeba transformovaný fond nebo dřívější penzijní připojištění se státním příspěvkem. Také v autě narazíte na portugalském pobřeží na oceán a měli byste tak dopředu počítat s tím, že musíte „spořit“ víc: na loď, která vás i s autem přepraví z kontinentu na ostrov. Odchod do důchodu se tak může pozdržet.

Po dlouhém výcviku můžete pilotovat sami

Dříve nebo později stejně dospějete k rozhodnutí letět, tedy investovat. A jaké máte možnosti? Můžete se rozhodnout letět sami. To znamená sami letadlo pilotovat a také sami investovat přímo na burze. Nejdřív vás ale čeká studium. Po absolvování dlouhého a náročného výcviku, který vyžaduje vysokou psychickou odolnost a mnoho času na trenažérech i v samotném letadle, se vám asi podaří na Madeiru doletět.

Pokud byste ale nevěnovali dostatek času studiu, přípravě a tréninku, respektive získání vzdělání a znalostí chování trhu a jednotlivých instrumentů na něm, mohl by se vám takový let stát osudným. A i když budete úspěšní, časem bude třeba zvážit, jestli chcete investovat tolik času do svého nového hobby.

Čtěte také

Dopravní letadlo řídí poradci

K letu na Madeiru můžete využít dopravní letadlo. Ve finanční hantýrce by šlo například o doplňkové penzijní spoření nebo portfolio otevřených podílových fondů. Samotnému fungování dopravního letadla rozumí jen málokdo. Cestující ale vždy dostanou instrukce, co dělat „in case of emergency“. U podílových fondů platí zlaté pravidlo: „hlavně nesledovat zprávy“. Mohli byste tak nabýt mylného dojmu, že letadla padají podezřele často a investování je nebezpečné.

Konstruktér dopravního letounu a tým, který ho následně servisuje, je vlastně tým portfolia manažerů podílového fondu, kteří důvěrně znají stroj do poslední jeho součástky, znají přesně jeho parametry i rizika. Pilotem je pak investiční poradce, který zná kromě rizik i cíl letu, ví jaká opatření v jaké situaci přijmout, kdy zahájit klesání, jak letadlo po přistání zabrzdit, aby na konci letu klient fondu i pasažér letadla komfortně vystoupili.

Při turbulencích nevystupovat

Také v dopravním letadle mohou nastat turbulence. V takové situace ale těžko někoho napadne dobrovolně se katapultovat. A cílem cesty není zachovat si maximální rychlost, ani opouštět letadlo v maximální rychlosti, nýbrž dostat se do kýženého letoviska. Při každém zhoupnutí, tedy korekci na akciovém trhu, nebudete chtít vystupovat, ať už se na britském kontinentu děje cokoli. Pokud by měla přijít bouřka, možná se pilot rozhodne pro mezipřistání, ale profesionální rozhodnutí necháte na něm.

Chci porovnat nabídky investic

A jaké chyby dělají nezkušení a nepoučení cestující prostřednictvím podílových fondů? Tou fatální může být snaha doletět letadlem až do hotelového pokoje. Tedy chtít vystoupit a odkoupit na konci horizontu z dynamicky nastaveného portfolia. Jakkoli absurdní představa je to v případě letadla, při investování jde o častou chybu. Touha získat víc nakonec přebije zdravý úsudek.

K hotelu se z letiště vyplatí dojet raději autobusem a od recepce na pokoj dojít pěšky nebo výtahem. A stejné principy platí pro investování: postupný přechod ke konzervativnímu chování vás možná připraví o potenciálně vyšší zisk, zabrání ale možnému nepříjemnému propadu a zajistí, že cíle dosáhnete s mnohem vyšší pravděpodobností bez náhlých komplikací.

Už tedy víte, jak se dostat na Madeiru? Bonusem bude i ušetřený čas, který můžete trávit odpočinkem, spánkem, četbou nebo třeba prací na laptopu.

Autor:


Nejčtenější

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Další z rubriky

Peníze od státu: které dávky a kolik peněz můžete dostat při nemoci

Ilustrační snímek

Když je člověku zle a ještě má obavy, z čeho zaplatí složenky, je to opravdu zlé. O to horší, že lidem ve stresu léčba...

Školák stojí bezmála šest tisíc korun, nejdráže vyjde aktovka a pomůcky

Ilustrační snímek

Základní náklady na dítě, které jde kupříkladu poprvé do školy, vycházejí na necelých šest tisíc korun. Jsou tu však i...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Kurzy.cz Míra nezaměstnanosti je na historickém minimu a sehnat lidi je pro firmy velký problém. Vše ještě zhoršují u některých ...



Najdete na iDNES.cz