Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

IPO proces

aktualizováno 
  • Výběr investiční banky

    Proč se vybírají investiční banky? Jednou z hlavních činností investičních bank je prodej či zprostředkování prodeje cenných papírů svým klientům, kteří potřebují výhodně investovat své volné peníze (investiční, podílové nebo penzijní fondy, banky a další). Právě kvůli schopnosti prodat velké množství cenných papírů těmto klientům se investiční banky najímají. Investiční banky také poradí, jak správně ocenit nové akcie. Navíc se postarají o většinu administrativních záležitostí, které jsou s vydáním nových akcií spojeny. Odměna investičním bankám obvykle představuje několik procent z objemu prodávaných cenných papírů, zřídkakdy ale více než 5%.

  • Registrace nově vydávaných cenných papírů u Komise pro cenné papíry a Střediska cenných papírů. Zajištění dalších administrativních záležitostí.

  • Provedení důkladné analýzy podniku, který prodává akcie

    Vybraná investiční banka většinou nezná podnik prodávající akcie velmi dobře. Před tím, než se napevno zaváže k prodeji jeho akcií, musí si nejdříve důkladně zanalyzovat jeho finanční a obchodní situaci a především vyhlídky do budoucna. Zdá-li se být všechno v pořádku, uzavře se s podnikem smlouva a začne příprava velmi důležitého prospektu emitenta.

  • Příprava prospektu emitenta

    Prospekt emitenta má obvykle více než 100 stran a detailně popisuje finanční a obchodní situaci podniku, který vydává nové akcie (emitent). Dále podrobně popisuje detaily týkající se samotného prodeje akcií (množství, cena, způsob prodeje a časový harmonongram). Představuje hlavní zdroj informací pro potenciální investory.

  • Vytvoření prodejního syndikátu

    Hlavní investiční banka obvykle přizve ke spoluprácí další investiční banky, aby se zvýšila pravděpodobnost bezproblémového prodeje cenných papírů.

  • Distribuce prospektu emitenta veřejnosti

    Jelikož prospekt představuje hlavní zdroj informací pro rozhodování investorů, je nutno zajistit, aby potenciální investoři získali včas důležité informace o emitentovi.

  • Road show

    V rámci road show management podniku, který prodává akcie, objíždí nejdůležitější světová finanční centra a osobně seznamuje potenciální investory s obchodní a finanční situací podniku. Evropské společnosti obvykle navštěvují investory v Londýně, Frankfurtu, Zurichu, Ženevě, Amsterdamu a New Yorku, případně Bostonu. Road show je pro úspěch prodeje akcií důležitá, protože investoři se mnohdy rozhodují na základě toho, jak na ně management podniku zapůsobí.

  • Prodej akcií

  • Uvedení akcií na burzu

    Uvedení akcií na burzu zajišťuje likviditu akcií, tj. možnost akcie dle potřeby efektivně prodat či koupit.



Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vánoční pohlednice byly krásné, vzácné a drahé.
Vánoční pohlednice a novoročenky stávaly jako kilogram masa

Jako oko v hlavě opatruje historik Jaromír Polášek z frýdecko-místeckého Muzea Beskyd staré vánoční pohlednice a novoročenky. A není divu, vždyť kdysi stály...  celý článek

Ilustrační snímek
Penzijko, stavebko nebo fondy? Spočítali jsme výnosy oblíbených produktů

Nejprve se rozhodnete, že budete část svých prostředků ze mzdy dávat stranou. Pak si určíte, na co má rezerva sloužit, a v dalším kroku se rozhodnete, kam...  celý článek

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust
Investovat, nebo obchodovat? Analytik radí, co je větší jistota

Být investorem, nebo traderem čili obchodníkem? Takovou otázku si klade většina těch, kteří se rozhodli zhodnotit své prostředky na finančních trzích. Co je...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.