Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak a kde vznikly platební karty II

aktualizováno 
Rostoucí konkurence přiměla začátkem roku 1915 americký řetězec Sears Roebuck nabídnout svým klientům splátkový prodej, nejprve ve svém zásilkovém obchodě. Úvěrová pravidla však tehdy byla velmi přísná. Např. pokud si farmář objednal zboží, které firma nepovažovala za nezbytné, nenavýšila mu zpět úvěrový rámec, i když úvěr včas splatil.
Visa, karta

Visa, karta - Visa, karta - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Za dva roky nabídla některým klientům kreditní kartu, kterou mohli použít v jejích obchodních domech k placení. Příklad společnosti Sears Roebuck následovaly i další obchodní domy. V roce 1924 nabídla věrnostní kreditní kartu také první síť čerpacích stanic – společnost General Petroleum Corporation of California (pozdější Mobil Oil). Nejprve ji získali její zaměstnanci a vybraní zákazníci a mohla o ni požádat později v omezeném rozsahu také širší veřejnost.

Papírovou kartu bylo možné použít k bezhotovostnímu placení pohonných hmot, náhradních dílů a služeb v síti jejích čerpacích stanic ve Spojených státech. O kartu zákazník nežádal, byla mu nabídnuta a platila obvykle 3 měsíce. Pro tyto karty se vžil název Courtesy Card. Systém „Buy now, pay later“ se začal rozšiřovat.

Brzy následovaly její příklad společnosti Mobil a Shell a později asi polovina všech větších sítí čerpacích stanic. Některé firmy zavedly plechové karty, podobné identifi kačním štítkům americké armády (tzv. Dog Tag). Na nich bylo vyraženo jméno klienta a číslo karty, které se při placení otiskly pomocí mechanického snímače a kopírovacího papíru na prodejní doklad.

Brzy zavedlo Charge Card také několik skupin obchodníků. Tyto obchodní sítě nabízely pohodlí bezhotovostního nákupu a jednoduchost společného zúčtování. Okolo roku 1936 měla jedna z těchto sítí v Seattlu – Retail Service Bureau – okolo 1000 obchodů.

Věrnostní platební karty se staly jedním z prostředků konkurenčního boje, a proto je začaly nabízet i další společnosti, zejména obchodní domy. Krize amerického hospodářství v roce 1929 zastavila další rozvoj kreditních karet. Teprve koncem 30. let se situace začala měnit.

Jak naspoříte na důchod milion? Kam ukládat peníze a jakou strategii spoření zvolit?

  Čtěte ZDE.

Telekomunikační společnost American Telephone and Telegraph (AT&T) zavedla kartu Síť obchodu firmy Bell System Credit Card, která měla podpořit věrnost zákazníků. Její příklad následovaly další telegrafní a železniční společnosti a řada obchodních domů a hotelů. Tyto karty se staly známé jako „Fidelity Cards“ (věrnostní karty).

Použití prvních platebních karet bylo velmi jednoduché a základní princip zůstal zachován až do současné doby. Stačilo, aby klient předložil svou kartu a podepsal účet. Prodávající pak ověřil, zda je předložená karta platná, a porovnal podpis na účtu se vzorovým podpisem na kartě. Účet klienta pak byl zaslán do účtárny společnosti, která vystavila celkovou měsíční fakturu.

Tuto výhodu uvítali zákazníci zejména při nákupu dražšího zboží. V této době byla kreditní karta znakem prestiže svého majitele. Pro klienta byly pohodlnější než hotovost a také s nimi mohli snáze více utratit. Kreditní karty podpořily obchod, zvětšil se objem a četnost nákupů.

Problém, jak rychle a věrohodně provést záznam o transakci, byl vyřešen v roce 1915. Americká firma Addressograph vyrobila první mechanické snímače – imprintery, které otiskly údaje z plechového štítku-karty na papírový prodejní doklad.

Věrnostní karty se velmi rychle rozšířily po celém území Spojených států. Jejich nadějný rozvoj však přibrzdila hospodářská krize ve 30. letech. Definitivní útlum pak přinesla 2. světová válka. V roce 1941 americká vláda omezila čerpání spotřebních úvěrů, které odčerpávaly zdroje potřebné pro vedení války, a tím zabrzdila i používání platebních karet (tzv.Regulation W).

Jakmile však byla omezení zrušena, většina společností začala karty znovu vydávat. Po 2. světové válce se změnil životní styl americké společnosti. Cestování se stalo více rozvinuté a dostupné většině občanů Spojených států. Proto v roce 1947 zahájilo několik amerických železničních společností vydávání tzv. Travel Card, určené pro obchodní cestující. Jejich cílem bylo udržet si obchodní cestující, kteří stále častěji začali používat motorová vozidla k obchodním cestám.

Ve stejném roce se spojilo několik leteckých společností, které nabídly svým pravidelným zákazníkům kreditní kartu Universal Air Travel Card. Podmínkou pro její vydání bylo složení vkladu 425 USD, za které dostali kredit 500 USD. Přes své nesporné výhody (bezhotovostní placení, stimulace ke spotřebě atd.) trpěly věrnostní platební karty jednou významnou nevýhodou. Jejich použití bylo omezeno pouze na obchodní síť firmy, která kartu vydala. Tuto nevýhodu odstranila až univerzální Charge Card. O ní se sozvíte v příštím díle seriálu (8.10.2005).

Ukázky z knihy
Pavla Juříka: Encyklopedie platebních karet

1. díl: Jak platit bezpečně i na internetu?

2. díl: Jak vlastně vznikl šek?

3. díl: Jak vznikly peníze?

4. díl: Jak vzniklo bankovnictví

5. díl: Kdy vznikly papírové peníze

6. díl: Peníze a Čechy: kdy vznikla koruna?

7. díl: Jak se tisknou bankovky?

8. díl: Jak vznikly platební karty

9. díl: Jak vznikly platební karty- II 

reklama


Úryvek je z knihy "Encyklopedie platebních karet" vydané nakladatelstvím Grada Publishing, které vydává další publikace v edici FINANCE jako např:
Naučte se investovat, 2. rozšířené vydání
Investování pro začátečníky
Finanční matematika pro každého, 5.vydání

 

 

Autor:



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...



Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....

Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Hypotéky opět zdražují, sazba pod dvě procenta je nejspíš minulostí

Ilustrační snímek

V prosinci 2017 úrokové sazby u hypotečních úvěrů znovu rostly. Hypoteční rok 2017 byl zakončen průměrnou úrokovou...

S jakými výdaji navíc počítat, když se rozhodnete pro hypotéku

Ilustrační snímek

V posledním roce došlo v oblasti hypoték k utahování šroubů a zpřísňování pravidel. Ceny nemovitostí rostou a klienti...

Odborník: Družstevní bydlení oživuje, má dnes řadu výhod včetně ceny

Ilustrační snímek

V 80. letech minulého století bylo běžné bydlet v družstevním bytě. Dnes je to podle mnohých přežitkem. Bytová družstva...

Tři absurdně levné akcie

Tři absurdně levné akcie

Kurzy.cz Nadpis jsem si vypůjčil z investičních stránek Fool.com, za ním se skrýval článek o akciích General Motors, Cirrus Logi...

Najdete na iDNES.cz