Jak banky chrání peníze obsluhované po telefonu

  • 7
Vyřizování bankovních záležitostí po telefonu je pohodlnější než chození na pobočku. Navíc je levnější. Rádi byste si zřídili telefonní bankovnictví, ale bojíte se, že se do vašeho účtu někdo nabourá? Které způsoby zabezpečení jsou nejlepší?

Většinou je klientovi  přiděleno identifikační číslo, případně i PIN, a zvolí si heslo. Těmito znaky se přihlašuje telefonnímu bankéři, případně hlasovému automatu, a může provádět transakce. Identifikace probíhá obvykle na základě náhodně vybraných znaků z daného hesla či PINu, případně obojího.

Dalším standardně nabízeným způsobem zabezpečení jsou ve dvou bankách Raiffeisebank a Živnostenské bance kromě identifikačního čísla, popřípadě jména a hesla, jednorázová transakční hesla (TAN).

Jde o bezpečnější způsob než předchozí. Klient obdrží v zapečetěné obálce sadu padesáti vygenerovaných čísel (hesel) – na závěr transakce klient nadiktuje jedno z nich a odškrtne jej. Až využije všechny, je mu zaslána nová sada. Zatímco Raiffeisenbank vydává jednorázová hesla zdarma a nechá si zaplatit pouze za náhradní sadu, Živnostenská banka naúčtuje za každý soubor TAN 50 korun.

EBanka nabízí zabezpečení pomocí mobilního či osobního elektronického klíče, PIN kakulátoru. V prvním případě je klientovi na mobilní telefon po přihlášení klientským číslem zaslán autentizační kód, po zadání transakce dále certifikační kód. Oba klient nadiktuje bankéři. Osobní elektronický klíč je ještě bezpečnější, klient zadává údaje do kalkulátoru, který mu na jejich základě požadované kódy vygeneruje.

Hovory jsou nahrávány a archivovány – podle zákona o bankách. Pasivní operace, zejména informace o zůstatku, bývají zabezpečeny méně než aktivní – například někde nemusí být zadáno heslo.

Je telefonní bankovnictví bezpečné? Názor odborníka na tuto problematiku naleznete ZDE.