Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět tipů, jak mít pracovní čas pod kontrolou a nezhroutit se

aktualizováno 
To, zda umíte řídit svůj čas a plánovat si úkoly, často rozhoduje o pracovním úspěchu. Pokud patříte k těm, kteří s tím mají potíže, osvojte si návyky a dovednosti, které vám mohou pomoci.

Napřed vyřizujte v práci to složité, pak až to ostatní. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Nelze stihnout vše. Není možné potěšit každého. Úkoly si tedy vždy roztřiďte podle důležitosti," radí psycholog Dalibor Špok a doporučuje pět osvědčených tipů, jak si uspořádat pracovní čas.

1.Nachystejte si denní plán

Připravit si ráno seznam úkolů na celý den je snad nejužitečnější rada v time managementu. Proč?

Jsme náchylní k chybnému posuzování důležitosti: co je nové, aktuální a silné, to se nám zdá významné. Nejnovější nápad, doručený e-mail nebo konverzace s kolegou se jeví důležitější než skutečně relevantní úkoly, které jsou na seznamu již poněkud "okoukané". Dopředu vypracovaný a podle priorit seřazený denní přehled úkolů těmto unáhleným volbám dokáže zabránit.

Vždy pečlivě zvažte, zda je potřeba přidat do denního plánu aktuální nápad či nový úkol. Zapište si je raději někam stranou a vyhodnoťte jejich důležitost později. Časový odstup několika desítek minut či dokonce pár hodin umožní lépe odhadnout skutečnou prioritu nových zadání. Často vás také díky této prodlevě napadnou efektivnější způsoby, jak je řešit.

2.Třiďte podle důležitosti

Nelze stihnout vše. Není možné potěšit každého. Možnost volby neustále roste, ale vaše kapacita plnit úkoly ne. Musíte poznat a vybrat, co je v práci primární, a upřednostnit aktivity, které to nejvíce naplňují.

I v nich se soustředit především na to nejdůležitější. Všechno ostatní – i když je vám to líto, protože to má svůj význam – musíte odsunout. Jen pokud zbude čas.

3.Překonejte počáteční nechuť

Nepříjemné pocity, které míváte při rozmýšlení nad jednotlivými úkoly, nesmíte zaměňovat s intuitivním hodnocením jejich důležitosti. Je to právě ochota a schopnost vstoupit do nepříjemných a důležitých aktivit, která často rozhoduje o dlouhodobém úspěchu. Velmi pomůže zjištění, že nepříjemné pocity se často rozplynou už pouhých pár minut poté, co se skutečně pustíte do práce.

4.Napřed vyřizujte to složité, pak až to ostatní

Seběhnout se schodů dolů je podstatně snazší a příjemnější než po nich stoupat nahoru. Jakékoli úkoly (denní plán, agendu porady, aktuální projekt, doručené e-maily...) vyřizujte v pořadí od obtížného, důležitého a nejméně příjemného po ty snadné, málo významné či dokonce radostné. Svůj den potom naplánujte podobně.

5.Stanovte si na jednotlivé úkoly časové hranice

Známý Parkinsonův zákon říká: Naše práce má tendenci přesně vyplnit prostor, který jí dáme k dispozici. Využijte toho a plánujte si na své úkoly ohraničený čas. Pokud je přece jen nestihnete, věnujte se následně jiným činnostem a k původním aktivitám se vraťte později.

Krátké časové limity (například jen deset nebo dokonce pouze pět minut) vám pomohou překonat i silnou vnitřní rezistenci a začít s nejedním důležitým, ale obávaným projektem. Budete udiveni, jak jsou tyto limity účinné.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

Historie zlata: bohatství našli u Klondiku zlatokopové i podnikatelé

Zlato na Aljašce lidé objevili 16. srpna 1896 u ústí potoka Rabbit Creek do...

Zlatem se platilo už v roce 700 před naším letopočtem. Přežilo bankroty a drží si svou cenu. Jde o jeden z oblíbených...

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

Kurzy.cz ČNB v srpnu podruhé v řadě zvýšila sazby, čímž je dostala nejvýše za skoro deset let a za stejnou dobu to bylo poprvé, ...

Najdete na iDNES.cz