Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak mít úspěšnou kariéru: nejezděte drahým vozem a odpusťte si milenku

aktualizováno 
MF DNES sestavila spolu s odborníky desatero pravidel, která by měl zaměstnanec dodržovat, pokud chce být ve své kariéře úspěšný. Rozhodně byste například neměli pomlouvat kolegy a jezdit drahým vozem. Na milenku nebo milence raději také zapomeňte.
I když na to máte, nejezděte do práce dražším autem než má šéf.

I když na to máte, nejezděte do práce dražším autem než má šéf. | foto: Profimedia.cz

1. Nedonášejte na kolegy
Žalování nadřízenému na spolupracovníky se vrátí jako bumerang. Neocení to ani rozumný nadřízený, o kolezích nemluvě. Nevyplatí se také vypouštět pomluvy mezi kolegy. "Pomluvy nesou efekt tiché pošty, takže se k dotyčné osobě dostanou v ještě horší či jiné podobě, než v jaké odešly," upozorňuje Dagmar Suissa, personální šéfka Marks&Spencer.

Pokud máte potřebu kritizovat kolegu, udělejte to veřejně na poradě či mezi čtyřma očima. Tak, aby se mohl dotyčný bránit.

2. Bez týmového ducha těžko uspějete
Zní to jako ohrané klišé, ale odborníci upozorňují, že ačkoliv moderní doba přeje silným individualitám, ve většině firem a pracovních pozic bez týmové hry neuspějete. Jde především o otevření se názorům druhých. Nebát se požádat o pomoc, stejně jako bez zbytečných řečí umět pomoct.

3. Nevynášejte "know-how" ven ze společnosti
Lidé se rádi před přáteli chlubí, co všechno o své firmě vědí, kolik kdo bere či jakou získala zakázku. Tím se ovšem často pohybují na hodně tenkém ledě. "Neuvědomují si, že poškozují nejen jméno firmy, ale i své renomé," vysvětluje Tomáš Gřešek, odborník na řízení. Firmy si navíc své know-how dobře střeží a vynášení trestají. Stejně tak se nevyplatí kritika poměrů v práci. Nikdy nevíte, kdo koho zná a jestli se váš projev obratem nevrátí do firmy.

4. Nejezděte do práce dražším vozem, než má ředitel
Zní to možná komicky, ale takové pnutí ve firmách existuje. Když si asistentka šéfa přifrčí do práce v Audi A8, zatímco generální ředitel jezdí Škodou Superb, je problém na cestě. Řada firem má kariérový řád i pro automobily. Každé pozici přísluší určitá třída a značka auta.

"V dnešní době se s tím setkávám velmi často. Ženy, manželky úspěšných podnikatelů, jezdí do práce o třídu lepším autem než jejich šéf. Šéfové to nesou velmi nelibě," varuje Tomáš Gřešek.

5. Buďte samostatní, nechoďte za šéfem kvůli maličkostem
Cestou k úspěchu není otravovat šéfa s každým problémem. Naopak se cení vlastní orientace a schopnost řešit problém. Na druhou stranu je dobré vycítit, která rozhodnutí mohou být strategická. O těch by nadřízený měl vědět předem.

6. Pozor na alkohol, nejen na pracovišti
Konzumace alkoholu je ve většině firem tvrdě trestána. Pozor na něj byste si však měli dát i mimo pracovní dobu. "Někteří zaměstnanci si myslí, že když opijí šéfa na večírku, upřímně mu posilněni alkoholem řeknou, co si o něm myslí, že to zvýší jejich oblíbenost a urychlí jejich kariéru. Opak je většinou pravdou," říká Gřešek.

7. Buďte asertivní, nikoli však drzí
Cestou do pekel také je, když po půlročním působení ve firmě začnete všem včetně šéfa radit, jak mají dělat svou práci. Zdravou asertivitou se rozumí umět prodat svůj názor, být aktivní, zapojovat se do diskusí a navrhovat řešení. Vše ale věcně, neosobně a bez povýšeneckého tónu.

8. Naučte se přijímat kritiku jako inspiraci pro vlastní rozvoj
Nenechejte se rozhodit z kritiky kolegů a šéfa a nepodceňujte se. Pokuste se kritiku brát jako užitečnou reflexi, impulz pro vlastní zdokonalení a vzdělávání. Právě konstruktivní kritika vás posunuje k lepším výkonům.

9. Nepodlézat a nenadržovat
Podlézání vedení vám udělá peklo mezi kolegy, navíc může vadit i samotnému šéfovi. Stejně by šéf neměl protežovat jednotlivce. "Nesmím podlehnout osobním pocitům a vyzdvihovat určité zaměstnance. Lidé to vnímají a ztrácím tím jako manažer veškerý respekt," ví šéf personální agentury Grafton Recruitment Milan Novák.

10. Pozor na avantýry i sex na pracovišti
Pro vysoké manažery mohou být profesní sebevraždou i mimomanželské románky. Kromě samotného etického problému se věc vyostřuje v momentě, kdy se provalí, že jste své milence zařídil místo u vás ve firmě nebo jste společný víkend v luxusním hotelu na Mauriciu platil z firemního účtu.

Samotný sex na pracovišti je také problém. Kariéra přes postel má většinou krátkého trvání. Navíc utajované milostné vztahy narušují ve firmě atmosféru mezi dalšími zaměstnanci, a podniky se je proto snaží eliminovat.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.