Změna banky už není stresující a časově náročný proces. Ilustrační snímek

Změna banky už není stresující a časově náročný proces. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Když vás banka moc vysává a nehýčká, změňte ji. Přestup je snadný

  • 105
Důvodů, proč zrušit účet v bance, může být několik. Například jste klienty více bank a časem zjistíte, že platit za účet, který vlastně vůbec nepotřebujete, je jen vyhazování peněz. Nebo vám stávající banka nevyhovuje a konkurence se vám líbí mnohem víc.

Nastal tedy čas pro změnu. Pojďte se na zrušení bankovního účtu podívat ze dvou pohledů. Poradíme vám, jak na to, na co nezapomenout a co si ohlídat.

Pohled č. 1
Ruším zbytečný účet

Zrušit bankovní účet není žádná věda. Stačí vyplnit žádost o zrušení účtu respektive podat písemnou výpověď účtu. Některé banky vám dají na výběr, buď podáte žádost osobně na pobočce, kde s vámi bankéř vše sepíše a vy se před ním podepíšete, nebo můžete výpověď do banky poslat poštou či e-mailem. 

"Pokud klient pošle výpověď poštou, popřípadě třetí osobou, musí být podpis majitele účtu na výpovědi úředně ověřen. Osoba, která výpověď předkládá, musí zároveň předložit platný doklad totožnosti," upozorňuje Pavla Hávová z ČSOB.

mBank vám nabízí možnost požádat o zrušení účtu prostřednictvím elektronické výpovědi, kterou vám banka zašle předvyplněnou e-mailem. Ovšem i tak je potřeba, abyste se pod výpověď podepsali před bankéřem na obchodním místě.

Pouze Air Bank a Zuno zruší účet elektronicky. "Klient se může spojit s naším Contact centrem, nebo nám napsat zprávu ve svém on-line bankingu. Poté klienta kontaktujeme, vyřídíme zrušení účtu, přičemž nám klient nadiktuje nové číslo účtu pro převedení zbývajících peněz," vysvětluje Lukáš Tomis ze Zuno.

Účet zrušen ihned, ale i za dva měsíce

Pokud nemáte ke svému účtu vázány platební karty, trvalé příkazy či svolení k inkasu, většina bank váš účet zruší prakticky ihned, nejpozději do druhého dne. 

Složitější situace nastane, když vám banka k účtu předala debetní kartu, máte nastaveny trvalé příkazy či svolení k inkasu. To už si u většiny bank musíte počkat zhruba 30 dní od doručení žádosti o zrušení účtu. U LBBW Bank dokonce dva měsíce a u Raiffeisenbank 45 dní. 

Značnou roli hraje i to, jestli máte s účtem svázány nějaké úvěrové závazky. Ty je potřeba nejdříve vyrovnat a až poté může banka přikročit ke zrušení.

Všechny banky vám účet zruší zdarma. U mnoha bank máte zdarma i zrušení trvalých příkazů nebo inkasa, pokud je provedete ze svého internetového bankovnictví. Na poplatky v řádech několika desítek korun se připravte, budete-li příkazy rušit na pobočce.

Nezapomeňte na zrušení účtu upozornit

Rušení účtu neprovádějte bezmyšlenkovitě. Načasování změny je velmi důležité, aby nedošlo k situaci, že by některé platby nebyly včas provedeny. Uvědomte si, jaké platby vám prostřednictvím trvalých příkazů z účtu odcházejí i jaké společnosti mají od vás svolení k inkasu. Ty byste měli upozornit, že od určitého data již z vašeho účtu nebude možné inkaso provést. Včas jim zašlete nové číslo účtu se svolením k inkasu, případně se domluvte na jiném způsobu placení.

"Máte-li sjednáno SIPO, počítejte s tím, že účinnost změn nastává později než u jiných partnerů - vždy s ohledem na konkrétní smluvní podmínky mezi bankou a Českou poštou," upozorňuje na další úskalí Martina Lambert z LBBW.

Pochopitelně na zrušení účtu nezapomeňte upozornit i ty firmy, které vám na účet zasílají peníze (například výplatu či důchod).

Co odhalil průzkum

Dlouhodobé vztahy mezi bankami a jejich zákazníky se ocitly na rozcestí.

  • Přestože je se svou bankou spokojeno zhruba 75 procent klientů, celkem sedm procent Čechů chce v nejbližší době přejít k jiné bance a 43 procent klientů chce změnit banku v horizontu pěti až šesti měsíců.
  • Celkem dvě procenta klientů má se svou bankou negativní zkušenost, pozitivní zkušenost má 43 procent klientů.
  • Podle prognózy bude do roku 2015 využívat mobilní bankovnictví celkem 60 procent klientů tuzemských bank.

Zdroj: Capgemini, informace o ČR ze zprávy World Retail Banking Report 2012

Pohled č. 2
Odcházím k jiné bance

Vzhledem k tomu, že mnohé z tuzemských bank přistoupily ke Kodexu mobility klientů České bankovní asociace, je přechod od jedné banky ke druhé velmi jednoduchý. Nová banka totiž přestup provede za klienta. Pouze u mBank a Zuno si musíte vše vyřídit sami, banky kodex nepodepsaly.

Jakmile se rozhodnete pro změnu banky, stačí u nové založit účet a vyplnit formulář Žádost o změnu banky. S jeho pomocí můžete u původní banky zrušit trvalé příkazy i inkasa a nechat jejich seznam poslat do nové banky. Zároveň dojde k výpovědi smlouvy o běžném účtu a zřízení všech příkazů a inkas ze seznamu u nové banky.

Banka ale za vás nemůže měnit inkasa, budete muset sami kontaktovat společnosti, které přímé inkaso z vašeho účtu využívají, a informovat je o novém čísle účtu.

Co je třeba zvážit při změně banky

  • Jaké služby hodláte využívat a zda všechny tyto služby nová banka nabízí.

Jaké jsou poplatky nové banky k běžnému účtu a co vše je případně zahrnuto v balíčku služeb.

Jaké další zvýhodněné služby nová banka nabízí (např. pro nové klienty nebo při zřízení nových služeb) a jak jsou pro Vás důležité.

Jaké úrokové sazby ke zhodnocení peněz na běžném účtu nabízí nová a původní banka.

Jaké možnosti vzdálené obsluhy běžného účtu nová banka nabízí prostřednictvím elektronických kanálů.

Zvažte, zda změnou banky neporušíte smluvní podmínky v původní bance.

Zvláštní pozornost věnujte převodu běžného účtu, na který je poukazován důchod (sociální dávky) od ČSSZ – v těchto případech je zvlášť obtížné určit optimální termín pro zrušení původního účtu.

Zdroj: banky

Pokud nebudete chtít do nové banky převést všechny trvalé příkazy či inkasa, je dobré si ty nepotřebné předem zrušit. Jestliže máte ke svému účtu v původní bance zřízenu debetní platební kartu, budete ji muset pravděpodobně bance vrátit. Bez jejího vrácení nemusí být váš běžný účet zrušen.

Celý proces změny banky trvá minimálně 15 pracovních dní:

  • Nová banka přijme žádost od klienta. Má tři pracovní dny na její odeslání do původní banky.
  • Doručení žádosti původní bance poštou by mělo trvat dva pracovní dny.
  • Původní banka má pět pracovních dní na zpracování žádosti (zrušení trvalých příkazů, inkas).
  • Zpětné odeslání seznamu do nové banky poštou by mělo trvat dva pracovní dny.
  • Nová banka zpracuje seznam do tří pracovních dnů, popřípadě odešle seznam příkazů poštou klientovi během dvou pracovních dnů.

Proces přestupu od jedné banky ke druhé s využitím Kodexu mobility je zdarma.