Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak nastavit porady, aby vaší firmě prospěly?

aktualizováno 
Pracovní porady jsou běžnou součástí firemního života. Vedoucí pracovníci v oblasti marketingu na různých schůzkách a poradách tráví až 69 % svého pracovního času. Důvod obliby schůzování je jednoduchý – vychází z dávného poznatku, že víc hlav víc ví.

Business, komunikace | foto: Profimedia.cz

Rubem tohoto poznatku je skutečnost, že co člověk, to názor, což znamená, že čím více lidí se dohaduje (či radí), tím obtížněji se hledá shoda. V případě, že management nemá jasnou představu, čeho chce poradou docílit, a jen zkrátka nažene lidi na pravidelnou poradu – protože se přece musíme poradit – může se porada snadno zvrhnout v obdobu hospodské debaty, kde si každý mele tu svou, někdo spí v koutě a nikdo nikoho neposlouchá. Výsledkem takto vedené „porady“ je jen zbytečně ztracený čas pro všechny zúčastněné. Přínos je nulový.

Přehlídka ztraceného času

Že porady často nebývají příliš produktivní, dokazuje i průzkum provedený mezi britskými manažery. Výzkumu se podrobily dva tisíce britských manažerů, kterým byla položena otázka, zda se někdy přistihli tzv. myšlenkami jinde. Z odpovědí vyplývá, že každý z nich se alespoň jednou za hodinu zamyslí nad mimopracovními záležitostmi. 48 % z nich pomyslí na sex, 26 na jídlo, 3 % na sportovní aktivity, a to jak aktivní, tak pasivní. U žen je situace opačná – 37 % se soustředí na jídlo, na sex myslí jen 16 % z nich. Jen dvacetina jich myslí na sport.

Zejména v Česku je pevně zakořeněna představa pracovní porady jako povinně nutné ztráty času. Tento zvyk pramení snad z dob budování socialismu, kdy bylo „schůzování“ na denním pořádku. Kdo neměl čárku, měl problém, v reálu se ale nic neřešilo, člověk musel naslouchat jen nesmyslnému žvanění o cílech pětiletky, plnění plánu a o tom, jak se připojí k závěrům XXY. sjezdu KSČ. Od těch dob v nás pravděpodobně zůstalo, že pracovní porada je ze své podstaty povinná zbytečnost.

„Pracovní porady by měly být zajímavé, přínosné a podnětné. Podle průzkumu bývá ve firmách v ČR pracovní porada spíše ztrátou času, a stává se tak demotivujícím prvkem v práci,“ uvádí na svých stránkách agentura Gnostika, zabývající se personálním poradenstvím.

Čas jsou peníze

I porada je svého druhu investicí, proto by se měl ten, kdo ji chce uspořádat, dobře zamyslet nad tím, zda má v konkrétním případě vůbec smysl. Každý z účastníků investuje svůj čas a ten jsou, jak známo, peníze. A nejde jen o ztracený čas. Další ztrátou jsou mzdy účastníků porady. V případě, že je porada zbytečná, jsou i daní pracovníci placeni bez odpovídajícího výkonu. V některých případech, vypláceny speciální příplatky pro účastníky schůzek, které představují až 33 % platu. Kromě toho je třeba přičíst k této sumě i náklady promeškané pracovní doby. Lidé na schůzkách nemohou vykonávat svou běžnou činnost. Navíc se daným účastníkům po dobu porady hromadí i záležitosti, které mohou být urgentní k vyřízení.

V případě špatných porad může navíc docházet k chybným rozhodnutím se závažnými následky. Špatné porady mohou mezi zúčastněnými vést také k poklesu morálky, produktivity práce, k frustraci, zlosti, pasivitě.

Důvodem, proč se porada často mění v přehlídku ztraceného času, je zejména zanedbání přípravy a špatná organizace samotné porady. Problémem je také záliba v příliš dlouhém schůzování – pokud porada trvá déle, než je zdrávo, i ti neodolnější jedinci ztratí zbytky pozornosti. Často také chybí důvod, proč se vůbec na poradu scházíme – porada se pak vyznačuje tím, že vlastně nikdo nechápe, proč se vlastně konala. Chybou je také chybějící fáze vyhodnocení porady.

Jak se radit efektivně

Aby porada byla efektivní a přínosná, musí být naplánována. Čím přesněji, tím lépe. Každý kdo pracovní poradu svolává, by se měl soustředit na dodržení jisté struktury přípravy. Předně je nutné určit koordinačního člověka, který de facto schůzku svolává a na nějž mají být směřovány dotazy v případě nejasností. Velmi důležitou informací je pro účastníky datum a čas zahájení a časové udání konce schůzky. Místo konání pak souvisí s účelem a velikostí porady. Významnou informací jsou cíle dané porady. Z nich vyplývá, jaká témata budou probírána, což pro jednající hraje rozhodující roli při zajišťování informací a podkladů. Je také dobré předem oznámit, jaké výsledky jsou od porady očekávány a jaké budou jednotlivé body programu.

Při přípravě porad je třeba být střídmý v tematickém záběru. Pokud je nakousnuto příliš mnoho témat, pozornost se rozmělní, porada se rozplizne a nic se pořádně nedohodne. Lépe je projednávat přesně určený menší počet témat a zároveň si s výběrem témat k projednávání určit i priority. Příliš vhodným pro efektivitu porad není ani jejich pravidelné pořádání, ať už důvod je, či ne. Mnohem lepší je podle odborníků pořádat porady jen v případě, že je to užitečné.

Destruktivní a konstruktivní prvky pracovní porady

Destruktivní prvky

  • Není program.
  • Porady jsou pravidelně nezávisle na důležitosti a důvodech.
  • Přítomnost příliš mnoha lidí, což způsobuje zanedbání ostatní práce.
  • Není pořízen zápis. Pozdě příchozí, nebo nepřítomní se nedozví o závěrech. Proto budou příště nepřipraveni.
  • Monolog jedné osoby.
  • Vágní udání časových údajů.
  • Příliš mnoho témat, takže se nic pořádně neudělá.
  • Shrnutí bez udání konkrétních úkolů.
  • Nedostatečné pravomoci účastníků.

Konstruktivní prvky

  • Rozeslání přesných podkladů před poradou.
  • Pořádat porady jen v případě, že je to užitečné.
  • Zvát jen prospěšné a nutné lidi.
  • Určit zapisovatele, který pořídí přesný zápis.
  • Jmenovat předsedu, který bude poradu řídit a zajistí možnost zapojit se každému účastníku.
  • Precizní udávání časových údajů.
  • Určení priorit. Přesné projednání menšího počtu témat.
  • Přesné vymezení úkolů spolu s lhůtami na jejich splnění.
  • Sumarizace každého bodu.
KOMERČNÍ PREZENTACE

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Specialista podpory prodeje

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.