Rádio je nejrychlejší médium, je stále slyšet a má oproti televizi možnost oslovit během dne více lidí. Posluchač z rádia přijímá informaci, aniž si to uvědomuje. Je všude dosažitelné a má větší možnost se vyjadřovat zkratkovitě. Tato skutečnost je velkou příležitostí pro zadavatele reklamy, kteří prostřednictvím tohoto média mohou klienty rychle, pohotově a v poměrně širokém zásahu informovat o svých výrobcích a službách.
Rozhlasová reklama i pro malé firmy
Skutečnost, že je rozhlasová reklama využívána velkými i nadnárodními firmami, nebrání tomu, aby i malé podniky využívaly toto jistě zajímavé médium. V případě, že malá firma působí v určitém regionu, je vhodné, aby reklamní spoty umístila v regionálním, případně i celostátním rádiu. Posluchači v regionu zaměřují svoji pozornost na informace o dění ve svém kraji, a proto je vhodné reklamu včlenit právě do jejich oblíbeného rádia.
Je také důležité, pro jakou cílovou skupinu je reklama určena. Tak například, chceme-li oslovit populaci ve věku 12–20 let, je dobré zvolit rádio, které je určeno pro tuto věkovou skupinu. Zřetel je třeba brát také na oblíbenost jednotlivých rádiových stanic u posluchače. V případě, že se mu program líbí, zůstává u něho i nadále.
Jak dlouhé rozhlasové spoty zvolit
Cílem zadavatelů rozhlasové reklamy je dosáhnout co největší efektivity spotů. Jakou stopáž zvolit? Předností delších – minutových reklam je jejich schopnost lépe upoutat pozornost posluchače. Podle výzkumů je zapamatovatelnost minutového spotu u 63,6 % posluchačů, zatímco u čtvrtminutového to je 45,5 %.
U delší reklamy stoupá schopnost posluchače si zapamatovat důležitá kvalitativní kritéria uvedená v reklamě. Tyto spoty jsou vhodné zejména pro produktovou reklamu. Další výhodou delší reklamy je, že se v bloku výrazně odlišují od ostatních, kratších. Úskalí delšího spotu spočívá v tom, že je třeba udržet pozornost posluchače dostatkem kvalitních informací. V opačném případě může dojít k negativním reakcím.
Podle výsledků výzkumu mají delší reklamní spoty ohlas zejména u mladší populace, která je kladně hodnotí, jsou podle ní důvěryhodnější. Poskytují také více prostoru pro dramatizaci. Kratší reklamy zase snadněji udrží koncentraci posluchačů.
Druhy rozhlasových reklamních spotů
Kromě volby délky spotů je velmi důležité jejich zpracování. V zásadě existují dvě varianty, a to buď zvolit prezentaci výrobku či služeb prostřednictvím emocí, nebo zvolit styl informativní. Ukazuje se, že vhodnější je emotivní styl. Záleží ovšem na jeho zpracování.
V případě, že je příběh, obsažený ve spotu, důvěryhodný, zůstává v paměti posluchačů, vyvolá pozornost a dokonce i sympatie. Je však třeba dát pozor na to, aby emotivní obsah spotů nepřevyšoval poselství reklamy. Informativní reklamy jsou zase výhodné pro produktovou reklamu. Posluchači ji považují za dobrý zdroj informací o výrobku a jeho užitných vlastnostech.
Cena rozhlasových spotů
Záleží na několika okolnostech. A to jedná-li se o regionální rádia nebo ta s celostátní působností. Důležitá při určení ceny je délka spotů a volba reklamních časů. Pochopitelně, stejně jako je tomu u televizní reklamy, je nasazení spotu v hlavním vysílacím čase, nebo v průběhu zajímavého pořadu finančně náročnější. Je dobré si vyhledat prostřednictvím internetu rádia, která máte v úmyslu oslovit, a porovnat ceny jednotlivých stanic. Při opakovaných spotech je zpravidla účtována množstevní sleva.
Jak na realizaci spotu
Nabízejí se dvě možnosti. Jednak realizovat spot vlastními silami, nebo tuto práci přenechat specializované agentuře. Určitě je vhodnější tvorbu reklamního sdělení svěřit agentuře, která má v této oblasti dlouhodobé zkušenosti. Vynaložené prostředky se díky kreativnímu zpracování zadavateli mnohonásobně vrátí.
Na závěr zmiňme ještě radu zkušeného reklamního velikána Davida Ogilviho, kterou uvádí ve své knize O reklamě :
- Představte svou značku hned na začátku reklamního spotu.
- Zmiňujte ji často.
- Představte posluchači výhody svého výrobku hned na začátku spotu.
-
Často je opakujte.
Roman Peterka