Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak podnikat v zemích Evropské unie

aktualizováno 
Ačkoliv existují obecné podmínky pro podnikání na půdě EU, přeci jen se jednotlivé země od sebe liší specifickými stanovami. Ty se snaží sjednotit EU, a vypracovat tak jednotnou Strategii pro služby vnitřního trhu Evropské unie. Jak jsou příjímání cizí podnikatelé v zemích Evropského společenství?

Podnikání za hranicemi má své výhody a nevýhody, jako podnikání samotné. Výhodou je samozřejmě větší trh a odbyt, což je aktuální především pro velké firmy v malé zemi (podobně jako v Nizozemí, Belgii nebo třeba v Portugalsku). Ti, kteří pochopili, že v podnikání neexistuje stagnace, že firma jde buď dopředu, nebo postupně krachuje, vědí, co znamená rozšíření odbytu.

Nesporné výhody to má i pro menší firmy nebo řemeslníky. A právě řemeslníci často dokáží vyprodukovat velmi kvalitní a nápadité věci, o které je velký zájem v západních zemích. Přitom se pořád ještě mohou opřít o levnější pracovní sílu, než je v Evropské unii, o levnější nájmy (stává se módou, že se zahraniční firmy stěhují do Čech, aby ušetřily nájem, a to i po odečtu za mezinárodní komunikaci a cestování.), suroviny a především o tradiční českou všestrannost, která je u českých zaměstnanců v zahraničí pověstná a velice ceněná.

Existují však i nevýhody a tou největší je doposud neschválený zákon o vnitřním trhu v Evropské unii, který by vymezoval stejná práva i povinnosti všem členským zemím, zajišťoval jednotná práva spotřebitelů a mimo to podporoval mezinárodní obchod, v důsledku čeho by se EU stala na světovém trhu konkurence-schopnější . Ale do doby, než vyjde v platnost, k čemuž se zavázalo britské předsednictví, existují i doposud platné stanovy upravující vnitřní obchodu v EU.

Další překážkou by mohla být starší západní tržní ekonomika, která je přece jen pospolitější, pružnější a v níž jsou služby mnohem provázanější než u nás, ale šikovný český člověk s otevřenýma očima a dobrým pozorovacím talentem se v novém prostředí rychle rozkouká a jistě najde i možnost jak tento systém zužitkovat.

V čem podnikat?

Směrnice pro strategii vnitřního trhu vyjímá prozatím některé oblasti služeb (bankovnictví, telekomunikace apod.), nicméně je mnoho možností a variant. Abych byla konkrétní tak například maloobchod, velkoobchod, konzultační služby, právní a daňové poradenství, služby v oblasti realit a stavebnictví, dále pak služby cestovních kanceláří, bezpečnostní služby či služby péče o zdraví a osobní asistenční služby v domácnostech apod. Čili je z čeho vybírat.

popisekŠVARCSYSTÉM – ÚČINNÝ, GENIÁLNÍ,
ale stále nelegální

Konkrétní rady, jak začít

Forem jak podnikat v zemích EU, je více a záleží na vás, jaký způsob zvolíte. Nejjednouší je poskytovat přeshraniční služby. To znamená, že firma se sídlem na našem území nabízí své služby v zahraničí. V tomto směru mají mnohé firmy u nás již několikaleté zkušenosti (stavebnictví, montáže apod.). K poskytování služeb ve státech EU je nutné uznání kvalifikace nebo praxe v daném oboru. V takovém případě se obraťte na ministerstvo průmyslu a obchodu, na webových stránkách www.mpo.cz se dozvíte mnoho užitečných informací, kde vám písemně potvrdí jak kvalifikaci i praxi v oboru. Každá země má svá pravidla i obory, ve kterých je možné na jejím území poskytovat služby konkrétním zemím se budeme věnovat v dalších dílech našeho seriálu.

Co se založení pobočky v zemích EU týče, platí i tady co země, to jiná pravidla a dokonce i jiné formy podnikání. Obecně nejjednoduší založit firmu bývá v Anglii a velmi dlouhou dobu na schválení můžeme očekávat například v Řecku. Pokud se rozhodnete jakkoli podnikatelsky působit v zemích EU, nenechte se odradit závalem informací a raději zavolejte na informační linku EU 800 200 200. Sluchátko s vámi bude hovořit nejen česky, ale hlavně srozumitelně. Pracovníci na této lince velmi ochotně poradí a provedou vás krok za krokem specifickými požadavky jednotlivých zemí. A jestli chcete vědět i něco navíc o tom, jací lidé v které zemi žijí, jak se na nás dívají a jak se liší jejich podnikání od našeho, nezapomeňte číst pokračování našeho seriálu Nebojme se Unie, kde se už v příštím čísle budeme věnovat Nizozemí.

Petra Košulanová

KOMERČNÍ PREZENTACE




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Grafton Recruitment Praha
RECEPČNÍ s AJ, 25 000 Kč/měs.

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 25 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.