Jak se chová správný poradce a jak se odlišuje od špatného? Již při úvodním setkání by měl splňovat některá základní kritéria. Prvním je dochvilnost. Nechá-li vás zástupce poradenské společnosti čekat již na první schůzce, můžete se dočkat nemilých překvapení i později.
Rovněž vzhled může o serióznosti leccos nenapovědět. Samozřejmostí je i příprava - poradce, který hledá po kapsách tužku a zapisuje si vaše potřeby na účtenku z obchodu, zřejmě nebude tím pravým. Zástupce poradenské společnosti by vám měl také na sebe dát kontakt, nejlépe v podobě vizitky.
Nyní se dostáváme k jádru jednání. Jak poznáte, že to s vámi poradce myslí dobře? Co by vás naopak mělo varovat?
Nebezpečně bezpečných 15 %. |
- nabízí a vychvaluje konkrétní produkt bez finanční analýzy
+ naslouchá, nespěchá, vede dialog, snaží se vidět i očima klienta, respektuje jeho názor, ocení, pochválí, povzbudí, uklidní...srozumitelně vysvětlí, nenutí a nepřemlouvá, ani se nesnaží vkládat klientovi slova do úst - co by měl chtít /
- ignoruje potřeby a možnosti klienta, předvádí se a poučuje, přesvědčuje a používá nesrozumitelné výrazy, přehnaně slibuje a předpovídá, "tlačí" a naléhá
+ poskytuje úplné informace - o situaci na trhu, výhody a rizika, možnost kombinace a provázanost /
- pomlouvá konkurenci, vyjadřuje se opovržlivě o jiných poradcích, produktech...
+ vybírá produkty vhodné pro klienta /
- hledá klienta pro své produkty
+ FP poskytuje dlouhodobou spolupráci, servis, konzultuje s klientem i bez dalších nových smluv /- cílem je rychlý obchod
Čím se může poradce prokázat?
Poradce by měl mít u sebe aktuální kopie příslušných oprávnění společnosti, o kterých klienta informuje:
-
oprávnění k podnikání (například živnostenský list)
-
registraci na Úřadu pro ochranu osobních údajů
-
registraci na Komisi pro cenné papíry – pokud se zabývá i investicemi
-
makléřskou licenci
-
jiná oficiální oprávnění – certifikáty finančních institucí
-
doplňkové certifikace