Jak poznat dobrého / špatného poradce

Radit se s někým o svých financích a jejich použití je velmi citlivá záležitost. Snad každý zažije chvilku pochybností, zda je poradce dobrým odborníkem a opravdu mu doporučí to nejlepší. V opačném případě lze totiž přijít o tisíce. Jak tedy poznat skutečně kvalitního poradce?

Jak se chová správný poradce a jak se odlišuje od špatného? Již při úvodním setkání by měl splňovat některá základní kritéria. Prvním je dochvilnost. Nechá-li vás zástupce poradenské společnosti čekat již na první schůzce, můžete se dočkat nemilých překvapení i později.

Rovněž vzhled může o serióznosti leccos nenapovědět. Samozřejmostí je i příprava - poradce, který hledá po kapsách tužku a zapisuje si vaše potřeby na účtenku z obchodu, zřejmě nebude tím pravým. Zástupce poradenské společnosti by vám měl také na sebe dát kontakt, nejlépe v podobě vizitky.

Nyní se dostáváme k jádru jednání. Jak poznáte, že to s vámi poradce myslí dobře? Co by vás naopak mělo varovat?

Nebezpečně bezpečných 15 %.
Více ZDE.

+ poradce projevuje zájem o plány a potřeby klienta, zjišťuje jeho současnou finanční situaci /
- nabízí a vychvaluje konkrétní produkt bez finanční analýzy
 
+ naslouchá, nespěchá, vede dialog, snaží se vidět i očima klienta, respektuje jeho názor, ocení, pochválí, povzbudí, uklidní...srozumitelně vysvětlí, nenutí a nepřemlouvá, ani se nesnaží vkládat klientovi slova do úst - co by měl chtít /
- ignoruje potřeby a možnosti klienta, předvádí se a poučuje, přesvědčuje a  používá nesrozumitelné výrazy, přehnaně slibuje a  předpovídá, "tlačí" a naléhá
 
+ poskytuje úplné informace - o situaci na trhu,  výhody a rizika, možnost kombinace a provázanost /
- pomlouvá konkurenci, vyjadřuje se opovržlivě o jiných poradcích, produktech...
 
+ vybírá produkty vhodné pro klienta /
- hledá klienta pro své produkty
 
+ FP poskytuje dlouhodobou spolupráci, servis, konzultuje s klientem i bez dalších nových smluv /- cílem je rychlý obchod


Čím se může poradce prokázat?

Poradce by měl mít u sebe aktuální kopie příslušných oprávnění společnosti, o kterých klienta informuje:

  • oprávnění k podnikání (například živnostenský list)
  • registraci na Úřadu pro ochranu osobních údajů
  • registraci na Komisi pro cenné papíry – pokud se zabývá i investicemi
  • makléřskou licenci
  • jiná oficiální oprávnění – certifikáty finančních institucí
  • doplňkové certifikace