Jak předcházet negativním jevům ve školách

Za loňský rok spáchali u nás nezletilí a mladiství 30 000 trestných činů. Zatímco v roce 1990 činila kriminalita páchaná dětmi do patnácti let čtyři tisíce případů, v posledních letech se více než ztrojnásobila. Vzrůstají především násilné a majetkové přečiny. Podle psychologů a sociologů zpravidla hrozí těmto delikventům komplikace i při hledání zaměstnání a plnění pracovních povinností.

Zvyšující se projevy násilí mezi dětmi a mládeží, zneužívání návykových látek, nárůst trestné činnosti a rasismus destruktivně zasahují do života rodin nemalého počtu nezletilých a mladistvých. Častou příčinou asociálního chování dětí bývá dlouhotrvající frustrace, psychická otupělost, úzkost i ztráta vlastní identity, jež ústí do úniku od reality a sebeidentifikace v nejrůznějších partách a skupinách. S tím souvisí i vysoká (v některých krajích až 40procentní) nezaměstnanost mezi absolventy učilišť a středních škol. Přitom se každoročně vynaloží statisíce ze státních dotací na nejrůznější preventivní programy na předcházení sociálně patologickým jevům ve školách a školských zařízeních.

Jak vychovávat

Ukazuje se, že výchovné metody rodičů a mnohých pedagogických pracovníků nedokážou mládež oslovit, naopak, setkávají se s odmítavými až radikálními reakcemi dětí. Odtud už je jen krůček k zařazení jedinců mezi asociály a delikventy. Selžou-li rodiče, zbývá škola. Učitelé by měli být schopni vybavit své žáky takovými reakcemi, které v různých náročných životních situacích mohou použít. Existuje celé spektrum způsobů, jak odmítnout drogu, jak se vyrovnat s neúspěchem, jak řešit mezilidské konflikty či odolávat stresu. Učitelé však nejsou vybaveni takovými znalostmi, na pedagogických fakultách se o nich téměř nic nedozvěděli.

Kurzy pro učitele

Podle Evy Millerové, vedoucí úseku prevence Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, je nutné nejdříve zjistit jak je prostředí ve třídách a školách rizikové, a podle toho vytvářet preventivní programy. Diagnostika bude i součástí specifického programu proti násilí a šikaně ve školách, který bude pilotně zkoušen od letošního září. Od roku 1995 systematicky zjišťuje rizikové faktory působící negativně na sociálně patologické chování mládeže a na to, co je způsobuje, společnost Eteria. Na základě zjištěných poznatků a propracovaných programů, které se osvědčily, vzdělává pedagogy ve specifických kurzech. "U třinácti- až patnáctiletých dětí je to především školní neúspěšnost, specifické poruchy chování, povrchní zájmy v oblasti volného času, zaměřené zejména na diskotéky, restaurace nebo vysedávání u televize," dokládá socioložka Ivana Bodláková.

"Vztahy mezi těmito dětmi a rodiči se vyznačují vzájemným nepochopením a netolerancí. Zjistili jsme sníženou sebedůvěru, podceňování nebezpečí vzniku závislosti při experimentování s návykovými látkami, problémy s orientací v mezilidských vztazích, ale i snížené rozumové schopnosti a specifické vývojové poruchy učení." Existují však další rizikové faktory, které nebývají pod kontrolou pedagogických pracovníků, avšak v rámci preventivních programů je nutné jim věnovat pozornost. Jde například o neúplnou rodinu bez otce, problémové rodinné prostředí, sociální nevyzrálost, neodpovědnost, egoismus a emocionální labilitu, neadekvátní reakce na podněty, náladovost, tendenci k agresivitě, neupřímnost a lhostejnost. "Jde nám o to, abychom naučili samotné učitele, nikoliv psychology nebo výzkumníky, jak se s negativními jevy na škole vypořádat," uvádí psycholog Jiří Němec.

"Vypracovali jsme metodiku a v rámci preventivní intervence ji aplikujeme do škol, od základních přes zvláštní a střední školy až po odborná učiliště." Výchovně vzdělávací program "Aktivní sociální učení" je zaměřen na sociální integraci výchovně problémových dětí a mladistvých, na posílení jejich motivace k překonávání školní zátěže, ke změnám chování i k získávání sociálních dovedností. "Před zahájením programu jsme pomocí praktické diagnostiky provedli analýzu chování našich žáků a zjistili jsme, že máme 40 procent dětí, které vykazují zvýšený sklon k rizikovému chování," potvrzuje Jan Bierza, zástupce ředitele Odborného učiliště a praktické školy v Havířově-Šumbarku.

Jak správně reagovat

Cílem je vyzbrojit pedagogy takovými dovednostmi, aby sami dokázali odpovídajícím způsobem reagovat na různé podněty a využili je v každodenní výuce se skupinou, v níž se vyskytují problémoví jedinci. "Učitelé musí umět působit na žáky tak, aby si uvědomili, že jejich chování jim přináší jen samé problémy, a na základě toho se rozhodli k jeho změně," dodává Jiří Němec. "U nás se stalo téměř pravidlem: když se mladý člověk nechová tak, jak by mnozí pedagogové chtěli, tak ho vyloučí ze školy." Ale tím ho zbaví šancí, aby se změnil k lepšímu.

Trest má svůj význam, ale trestám-li, musím současně nabídnout možnost nápravy a sebeuplatnění. Jde o to rozpoznat pozitivní rysy jedince a dát mu najevo: tyhle tvé projevy jsou negativní, těmi si škodíš, ale máš v sobě pozitivní vlastnost či dovednost, tu rozvíjej. Kurz trvá zhruba 180 hodin a je rozložený do šesti měsíců. Zahrnuje semináře, praktická cvičení i výcvik aktivního sociálního učení. V průběhu kurzu účastníci zpracovávají svůj minimální preventivní program, který respektuje veškerá specifika školního zařízení, v němž pedagog pracuje. "Dáváme přednost tomu, když učitelé odjedou do neutrálního prostředí. Když si sami zažijí některé role a vžijí se do pozice svých žáků, lépe pak aplikují nově získané dovednosti v denní praxi," vysvětluje Ivana Bodláková.

Jak probíhá práce ve třídě

"U nás je vyškolených sedm pedagogů, kteří během školního roku na třiceti schůzkách za pomoci osvojených metod učí děti lépe se orientovat v různých životních situacích. Mnohdy tu probíhají bouřlivé debaty. Učitel probírá situace s žáky jednotlivě. Vše, co na skupině probíhá, je pro okolí tabu," popisuje Jan Bierza práci s žáky na učilišti. Za dva roky soustavné práce se tady zlepšila docházka do školy, žáci jsou cílevědomější, zlepšila se jejich sebedůvěra i vzájemné vztahy. "Za celou dobu, co chodím do školy, se mnou ještě nikdo z učitelů takhle nemluvil. Velice si vážím toho, že se mohu učitelce svěřit a ona to nikomu neřekne," říká Alena, učnice ze třetího ročníku.

Kurzy zaměřené na prevenci sociálně patologických jevů:

*
Kurz sociálního managementu

* Aktivní sociální učení pro pedagogy zaměřené na praktické metody odhalování rizik a uplatňování preventivních programů

* Praktická diagnostika sociálně patologického chování u dětí a mládeže

* Jednodenní seminář pro učitele a vychovatele s cílem naučit je využívat praktickou diagnostiku a přizpůsobovat výchovně vzdělávací taktiku v daném sociálním prostředí

* Preventivní péče vztahující se ke specifickým poruchám učení

Bližší informace:

Eteria
Vrázova 6
150 00 Praha 5
tel. 02/57 32 21 58
e-mail: eteriakap@iol.cz