pomoc

pomoc

Jak přiznat daně prostřednictvím internetu

Málokdo má rád běhání po úřadech, postávání ve frontách a dohadování s nervózními úředníky. Není proto divu, že nabídne-li někdo způsob, jak se tomu všemu vyhnout, určitě bude mít šanci na úspěch. Ano, mluvíme o veřejné správě, která se přeci jen rozhodla občanům ušetřit čas, nervy a mnohdy i peníze.

Jednou z povinností, které nám rok co rok znepříjemňují život, jsou bezpochyby daňová přiznání. Na webových stránkách Ministerstva financí ČR (dále jen MFČR) můžete velmi snadno nalézt velké množství informací o daních, daňové legislativě, placení daní, zkrátka o daňové problematice. Najdete zde i odkaz na elektronické podání k daním (EPO). Ten se nachází na nově zřízeném Daňovém portálu MFČR, který funguje od podzimu loňského roku.

Zde můžete jednoduše podat daňové přiznání včetně příloh v elektronické podobě, nebo zde příslušné daňové formuláře pouze vyplňte. Pouhé vyplnění formulářů - byť v elektronické podobě, vám však kroky na finanční úřad, či poštu určitě neušetří. Budete totiž muset vyplněné a vytištěné formuláře ještě osobně nebo „klasickou“ poštou předat svému správci daně.

Chcete-li ovšem elektronické komunikace s úřady plně využívat (včetně již zmíněného podání daňového přiznání), nesmíte zapomenout na důležitou podmínku - zajistit si tzv. kvalifikovaný certifikát, neboli elektronický podpis. Kvalifikovaný certifikát je obdobou průkazu totožnosti, neboť svazuje fyzickou totožnost subjektu s jeho totožností elektronickou. Vydávají je tzv. certifikační autority (poskytovatelé a správci kvalifikovaných certifikátů) s akreditací ministerstva informatiky. V současnosti jsou u nás tyto autority tři - První certifikační autorita a.s., Česká pošta, s.p. a eIdentity a.s. Ceny zaručených podpisů jsou různé a pohybují se od 190 korun na rok, přičemž nejlevnější nabízí Česká pošta na vybraných pobočkách (jejich seznam najdete na webových stránkách pošty). Certifikáty jsou platné 12 měsíců.

popisekDAŇOVÉ FORMULÁŘE ONLINE: STAHUJTE ZDE
Opět vám pomáháme s daněmi

Ještě než se ale pustíte do samotného vyplňování, aplikace ověří některé základní požadavky kladené na váš počítač. Pokud jim počítač nevyhoví, zobrazí se před vámi přehled konfigurace a upozornění na nedostatky, které je nutné nejdříve odstranit. Teprve pak se před vámi objeví kompletní nabídka služeb a formulářů, včetně nápovědy, jak si při jejich vyplňování počínat.

Aplikace samotná byla umístěna na stránky MFČR, sekce „Daně a cla/Daňový portál/Elektronická podání pro daňovou správu“. Zvolíte-li si příslušný formulář pro podání, které chcete uskutečnit, vstupujete do aplikace EPO. Po stažení a spuštění se již dostáváte k samotnému vyplnění. Lze přitom využít buď ručního zadávání dat nebo načtení potřebných dat z jiných souborů. Formulář jednotlivé položky přímo sčítá, kontroluje správnost a případně upozorní na chyby, ale i chybějící údaje.

Jakmile je formulář vyplněn správně, uložíte jej a po připojení elektronického podpisu odešlete. Elektronické daňové přiznání putuje nejdříve do centrální evidence, kde je ověřena platnost zaručeného podpisu. Je-li vše v pořádku, směřuje již k místně příslušnému finančnímu úřadu, který jej buď přijme nebo odmítne. Přijetí je odesilateli potvrzeno „doručenkou“ s přiděleným číslem jeho podání a heslem. Díky přidělenému heslu pak je možné sledovat stav zpracování podaného daňového přiznání. Je-li daňové přiznání odmítnuto, je o této skutečnosti odesílatel rovněž bezodkladně informován.

Jistě zajímavou novinkou je i možnost zřízení daňové informační schránky, kde lze velmi snadno získat informace o stavu osobního daňového účtu, resp. o případných daňových nedoplatcích či přeplatcích. Vše pochopitelně bez nutnosti navštívit finanční úřad osobně.