Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naučte se hasit nejčastější konflikty na pracovišti a reagovat správně

aktualizováno 
Hádky v práci snižují pracovní výkon. Mohou vzniknout kvůli tomu, že někdo udělal nepořádek v kuchyňce, nebo proto, že kolega má vyšší plat, i když je líný. Jak ve vypjatých chvílích správně reagovat, radí odborník na pracovní vztahy Jakub Kejval ze společnosti Bureau Veritas.

Extrémní riziko vzniku konfliktů skýtá vyzrazení výše mezd, bonusů či souvisejících benefitů. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Naprostá většina konfliktů na pracovišti vzniká z nedorozumění. Nějaká informace se vytrhne z kontextu, někdo něco špatně pochopí, objeví se informační šumy. To vše lze snadno vyřešit tím, že zachováte klidnou hlavu a bez emocí si to s kolegou či šéfem vysvětlíte. Čím dříve, tím lépe.

Pracovní konflikty nejčastěji vznikají ve třech oblastech.

1.Srovnávání se ve mzdách a benefitech

Extrémní riziko vzniku konfliktů skýtá vyzrazení výše mezd, bonusů či souvisejících benefitů. Je přirozené, že tyto informace každého zajímají a touha porovnat se s kolegou a být lépe ohodnocen je silná. To vše podtrženo typicky českou závistí.

Zvyšte své šance na trhu práce

Zaujměte zaměstanvatele profesionálním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz nebo si vytvořte videoprofil na profiCV.com

Zde jsou řešení dvě. Zaprvé tyto citlivé a důvěrné informace maximálně chránit, zpřístupnit je minimu lidí a dát jasně najevo, že jejich únik bude tvrdě potrestán. Sám jsem musel na hodinu propustit dobrou mzdovou účetní, když nechala v kopírce ležet seznam zaměstnanců s výší jejich penzijního připojištění.

A zadruhé se snažit mít transparentní systém odměňování (mzdové třídy) i benefitů (například vozová politika).

2.Žabomyší války v kuchyňce či na parkovišti

Jsou to oblasti, které vrcholový management obvykle považuje za okrajové, ale kvůli citlivosti problematiky jsou velmi významné. Pravidla parkování před firmou jsou typickým příkladem, na toto téma se dá diskutovat týdny a spravedlivé řešení se nikdy nenajde (rezervovaná místa pro management, určitý počet pro oddělení, nebo kdo dřív přijede, ten parkuje).

Nebo společná kuchyňka a hádky o to, kdo použil čí hrníček. Či nastavení teploty v kanceláři klimatizací, když jeden je horkokrevný a druhý zimomřivý. Tady všude mohou vznikat konflikty, někdy i dlouhodobé.

Řešení je jediné: vyslechnout různé názory, bezodkladně nastavit jasná a neměnná pravidla a vyžadovat jejich dodržování. Zde není prostor pro demokracii.

3.Problémy v týmu

Velmi často jde o konflikty plynoucí z různých povah pracovníků. Pak je vhodné pokusit se změnit jejich chování, protože s charakterem se nic dělat nedá.

Nezřídka se potíže vážou i k pracovnímu výkonu. Proč má tým odevzdat projekt pozdě a přijít o odměny jen kvůli jednomu lenochovi? Zde je důležité nejdříve se slabším kolegou pohovořit (optimálně mimo firmu, třeba v hospodě nebo při sportu) a snažit se ho pochopit, pomoci mu a motivovat jej. Pokud se nic nezlepší, pak zapojit nadřízeného. Žalovat se nemá, ale hlásit se to musí. A úplně nejhorší je problém neřešit a mlčky trpět.

Prevence konfliktů je především úkolem vedení firmy, které musí tyto situace monitorovat a včas a transparentně zasáhnout. Specifickou oblastí jsou rodinné a milostné vztahy na pracovišti. Má-li například manažer vážný poměr s podřízenou, šéf manažera by měl zasáhnout a stát se jejím oficiálním přímým nadřízeným pro zásadní rozhodnutí, jako je odměňování, určování dovolené a podobně. Jen tak lze udržet smír v takto nestandardním prostředí.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

Voda i kratší pracovní doba. Při horku máte v práci nárok na úlevy

Ilustrační snímek

Na vysoké teploty, které v posledních dnech panují v Evropě, musí podle zákoníku práce pamatovat zaměstnavatelé. Ať už...

Historie zlata: bohatství našli u Klondiku zlatokopové i podnikatelé

Zlato na Aljašce lidé objevili 16. srpna 1896 u ústí potoka Rabbit Creek do...

Zlatem se platilo už v roce 700 před naším letopočtem. Přežilo bankroty a drží si svou cenu. Jde o jeden z oblíbených...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Kurzy.cz Německý Der Spiegel připomíná, že dvacátého srpna dojde svému konci třetí záchranný balíček poskytnutý Řecku a „prozatí...

Najdete na iDNES.cz