Naprostá většina konfliktů na pracovišti vzniká z nedorozumění. Nějaká informace se vytrhne z kontextu, někdo něco špatně pochopí, objeví se informační šumy. To vše lze snadno vyřešit tím, že zachováte klidnou hlavu a bez emocí si to s kolegou či šéfem vysvětlíte. Čím dříve, tím lépe.
Pracovní konflikty nejčastěji vznikají ve třech oblastech.
1. Srovnávání se ve mzdách a benefitech
Extrémní riziko vzniku konfliktů skýtá vyzrazení výše mezd, bonusů či souvisejících benefitů. Je přirozené, že tyto informace každého zajímají a touha porovnat se s kolegou a být lépe ohodnocen je silná. To vše podtrženo typicky českou závistí.
Zvyšte své šance na trhu práceZaujměte zaměstanvatele profesionálním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz nebo si vytvořte videoprofil na profiCV.com |
Zde jsou řešení dvě. Zaprvé tyto citlivé a důvěrné informace maximálně chránit, zpřístupnit je minimu lidí a dát jasně najevo, že jejich únik bude tvrdě potrestán. Sám jsem musel na hodinu propustit dobrou mzdovou účetní, když nechala v kopírce ležet seznam zaměstnanců s výší jejich penzijního připojištění.
A zadruhé se snažit mít transparentní systém odměňování (mzdové třídy) i benefitů (například vozová politika).
2. Žabomyší války v kuchyňce či na parkovišti
Jsou to oblasti, které vrcholový management obvykle považuje za okrajové, ale kvůli citlivosti problematiky jsou velmi významné. Pravidla parkování před firmou jsou typickým příkladem, na toto téma se dá diskutovat týdny a spravedlivé řešení se nikdy nenajde (rezervovaná místa pro management, určitý počet pro oddělení, nebo kdo dřív přijede, ten parkuje).
Nebo společná kuchyňka a hádky o to, kdo použil čí hrníček. Či nastavení teploty v kanceláři klimatizací, když jeden je horkokrevný a druhý zimomřivý. Tady všude mohou vznikat konflikty, někdy i dlouhodobé.
Řešení je jediné: vyslechnout různé názory, bezodkladně nastavit jasná a neměnná pravidla a vyžadovat jejich dodržování. Zde není prostor pro demokracii.
3. Problémy v týmu
Velmi často jde o konflikty plynoucí z různých povah pracovníků. Pak je vhodné pokusit se změnit jejich chování, protože s charakterem se nic dělat nedá.
Nezřídka se potíže vážou i k pracovnímu výkonu. Proč má tým odevzdat projekt pozdě a přijít o odměny jen kvůli jednomu lenochovi? Zde je důležité nejdříve se slabším kolegou pohovořit (optimálně mimo firmu, třeba v hospodě nebo při sportu) a snažit se ho pochopit, pomoci mu a motivovat jej. Pokud se nic nezlepší, pak zapojit nadřízeného. Žalovat se nemá, ale hlásit se to musí. A úplně nejhorší je problém neřešit a mlčky trpět.
Prevence konfliktů je především úkolem vedení firmy, které musí tyto situace monitorovat a včas a transparentně zasáhnout. Specifickou oblastí jsou rodinné a milostné vztahy na pracovišti. Má-li například manažer vážný poměr s podřízenou, šéf manažera by měl zasáhnout a stát se jejím oficiálním přímým nadřízeným pro zásadní rozhodnutí, jako je odměňování, určování dovolené a podobně. Jen tak lze udržet smír v takto nestandardním prostředí.