Když se v cizině dostanete do problémů, volejte asistenční službu, kterou máte sjednanou k cestovnímu pojištění. Ilustrační snimek

Když se v cizině dostanete do problémů, volejte asistenční službu, kterou máte sjednanou k cestovnímu pojištění. Ilustrační snimek | foto: Profimedia.cz

Problémy na zahraniční dovolené: jako první volejte asistenční službě

  • 14
Že není dobré vyrážet na dovolenou bez pojištění, ví snad každý. Ale jste si jistí, že si budete vědět rady, když se něco nepříjemného stane? Přinášíme pár rad, jak nejlépe řešit problémy v zahraničí.

Pro likvidaci pojistné události a vyplacení pojistného plnění je správný postup dost důležitý. Velkou roli při řešení všech nepříjemných situací hraje možnost využití asistenční služby. Na tu byste se měli obrátit jako první. 

"Často se setkáváme s případy, kdy lidé sice vědí, že tyto služby v pojištění mají zahrnuty, ale nemají jasno, v jakých situacích a jakým způsobem je lze využít," vysvětluje Marcela Kotyrová, manažerka vzdělávání a komunikace z České asociace pojišťoven. O pomoc na asistenční lince můžete požádat nejenom v případě závažných zdravotních komplikací, ale i v jiných těžko řešitelných situacích, které ještě více může zkomplikovat jazyková bariéra nebo neznalost místních pravidel a právních předpisů.

O pomoc můžete požádat nejenom při onemocnění

V mnohých případech, zejména při událostech právního a odpovědnostního charakteru, může asistenční služba pomoci předejít zbytečným komplikacím.

  • Po telefonu můžete například konzultovat svůj zdravotní problém přímo s asistenčním lékařem, který vám doporučí, co dělat, případně může za vás sjednat návštěvu v nejbližším smluvním zdravotním zařízení.
  • V případě úrazu, chirurgického zákroku nebo hospitalizace pak asistenční lékař převezme dohled nad celým průběhem léčení.
  • Pracovníci na lince asistenční služby jsou schopni zprostředkovat tlumočení, případně vyřídí formality, když je třeba prodloužit pobyt v cizí zemi. 
  • Pokud je to nezbytné, zajistí vám komunikaci s blízkými příbuznými a návrat zpět do vlasti.
  • Díky kontrole nad průběhem ošetření má asistenční služba i kontrolu nad vyúčtováním platby a může poskytnout v případě potřeby platební garanci. Pokud platíte na místě, vyžádejte si účty i lékařské zprávy pro uplatnění škody u pojišťovny.
  • Asistenční služba vám pomůže řešit místní formality, v případě ztráty pomůže zajistit náhradní cestovní dokumenty (letenky, pas), případně zprostředkuje zaslání potřebné finanční částky. Ztrátu nebo odcizení zavazadel řešte s organizací odpovědnou za škodu, například s leteckou společností nebo hotelem.

"Před spojením s asistenční službou si připravte číslo pojistné smlouvy, jméno a příjmení osoby, které se týká pojistná událost, a telefonní číslo, na něž může pracovník asistenční služby zavolat zpět. Ačkoli jsou často s nečekanou situací spojeny i negativní emoce a stres, je třeba stručně a jasně popsat vzniklý problém i místo, kde se v danou dobu volaný nachází," radí Marcela Kotyrová.

Na vše budete potřebovat doklady

  • Pro uplatnění škody u pojišťovny budete potřebovat kromě dokladu o pořízení odcizených věcí i úřední záznam od policie.
  • Oficiální policejní zápis si zajistěte rozhodně i v případě, když způsobíte škodu někomu jinému. Poškozený se totiž může přihlásit o náhradu škody později, a to i neoprávněně.
  • Na cizojazyčný zápis připište vaši výpověď v českém jazyce a zásadně nepodepisujte nic, čemu nerozumíte.

Abyste byli při následném řešení pojistné události spokojeni, vyvarujte se následujících chyb, které vycházejí ze zkušeností pojišťoven.

1. chyba
Domníváte se, že vše zvládnete sami

Když se rozhodnete nekontaktovat asistenční službu a jednat na vlastní pěst, můžete být po návratu z dovolené nemile překvapeni, co všechno pojišťovna chce. 

Pojišťovna, která nemá k dispozici záznamy o průběhu události od asistenční služby, potřebuje dokumenty, díky kterým by mohla škodu posoudit. Pokud tedy nemáte od lékaře vše, co je nezbytné, nastává období zdlouhavé komunikace se zahraničím a zbytečných průtahů v likvidaci pojistné události.

2. chyba
Kontaktujete asistenční službu pozdě

Velkou chybou může být, když ohlásíte škodu asistenční službě až potom, co už jste sami nějaké kroky podnikli. Úroveň zdravotních služeb se liší jak v různých destinacích, tak i typech lékařských zařízení.

Některá lékařská zařízení vás mohou ošetřit nedostatečně, jiná naopak mohou řešit svou ekonomickou situaci přehnanou ochotou a tomu odpovídajícími částkami na fakturách za vyšetření, hospitalizaci nebo zákroky, které nebyly nutné. Potom může pojišťovna po přezkoumání situace vyplatit pouze reálné náklady. 

Asistenční služba totiž kromě pomoci řešení aktuálního problému také vyhodnotí, na co klient má nárok i za jakých podmínek a dle možností koordinuje situaci tak, aby byla vyřešena efektivně a zároveň podle standardů v České republice.

3. chyba
Neodevzdáte kompletní originální dokumentaci

Ke třetí nejčastější chybě dochází po návratu z dovolené při předávání zdravotní dokumentace. Pojišťovna potřebuje k šetření vždy originály účtů, lékařských zpráv apod. Nikoli kopie. 

Pokud se rozhodnete poslat doklady poštou, udělejte to doporučeně. Jestli dokumenty předáváte osobně na pobočce pojišťovny, vyžádejte si potvrzení o předání. V každém případě si ještě před odesláním udělejte kopie všech dokumentů a ty si schovejte.