Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak rychlé je telefonní bankovnictví?

aktualizováno 
Mezi základní funkce telebankingu patří zjišťování zůstatku a zadávání platebních příkazů. Linky telefonního bankovnictví jsou až na výjimku dostupné non-stop. Jak dlouho vám ale bude trvat, než se dovoláte? A kolik času vám zabere platba zadaná přes call centrum?

Test proběhl v průběhu tří týdnů na základě opakovaných volání, a to od 1.3. do 22.3. Průměrná doba zadání příkazu (od počátku vyzvánění do položení sluchátka) činila v průběhu našeho testu něco málo přes tři minuty. Mezi bankami v první polovině tabulky byly rozdíly minimální, poslední umístěná banka byla již však téměř 2,5x pomalejší než první. Délka doby strávené na telefonu byla přitom ovlivněna zejména dobou čekání na spojení, roli sehrály i různé bezpečnostní procedury či existence IVR.

Nejdéle jsme na spojení s operátorem čekali přes šest minut (Citibank), a to opakovaně. Loni trvalo nejdelší čekání zhruba o dvě minuty déle.

V tabulce jsme uvedli časové údaje týkající se zadání platby přes operátora (s výjimkou GE Money Bank, která svým klientům nabízí pouze automat). Zkoumali jsme však samostatně i dobu realizace transakce přes IVR (možno u již zmíněné GE Money Bank, České spořitelny a Živnobanky; u Citibank můžete IVR použít pouze v případě, pokud si předdefinujete čísla používaných účtů u operátora). Co jsme zjistili?

Banka doba zadání příkazu k úhradě přes operátora
Raiffeisenbank 2:19
Komerční banka 2:21
ČSOB 2:22
Česká spořitelna 2:23
HVB Bank 2:59
Živnostenská banka 3:09
eBanka 3:14
GE Money Bank* 3:26
Citibank 5:34

Pozn.: jde o celkovou dobu strávenou na telefonu v minutách; *) IVR

Transakce přes automat mohou být rychlejší, ale v některých případech i zdlouhavější než v případě využití služeb telefonního operátora. Jejich průměr je oproti call centru vyšší jen cca o 20 sekund. (Motivací k využití IVR přitom může být zejména obvykle nižší cena za jednotlivé transakce.) Výhodou je, že ani ve špičce nemusíte čekat, až se „uvolní“ některý z telefonních bankéřů. Nevýhodou je neosobnost systému a časová omezení daná systémem, která pocítíte zejména v případě, že potřebujete zadat více transakcí najednou.

Zmínili jsme se o „špičce“. Kdy volat, abyste se jí vyhnuli? Odpověď nebude jistě u všech banka stejná, přesto může nápovědou být graf zaznamenávající rozvrstvení hovorů během dne i týdne, který nám poskytla jedna z největších bank. (graf ČSOB)

Zajímá vás, jak jsou linky vytížené?

Pro představu jsme poprosili jednu ze tří největších českých bank o čísla dokládající provoz na linkách telefonního bankovnictví. Vězte tedy, že denní průměrný počet transakcí učiněných přes telefon za prosinec 2004 činil 13 906; za stejné období to bylo 54 952 transakcí u internetbankingu.

Další z trojice velkých bank nám poskytla graf dokládající vytíženost linky telebankingu během dne i v rámci týdne. Pro jeho zobrazení klikněte ZDE.


 

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Další z rubriky

Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ilustrační snímek

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a...

Milion uložený na rok: někde vydělá 396 korun, jinde až 9 386 korun

Ilustrační snímek

Mít peníze „nasyslené“ v bance není aktuálně žádné velké terno. Ale co třeba se 150 tisíci či s milionem, o kterých...

Chybějící „s“ v protokolu na internetu vás může připravit o peníze

Ilustrační snímek

Internetové bankovnictví je užitečná vymoženost. Nemusíme chodit na pobočky bank a své peníze máme kdykoliv pod...

Další nabídka

Kurzy.cz

Novinka ve výplatě sociální dávky: Místo peněz budou poukázky.
Novinka ve výplatě sociální dávky: Místo peněz budou poukázky.

Stát se rozhodl zatočit s těmi, kteří zneužívají příspěvky na živobytí. Místo peněz budou dostávat část přídavku ve for... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.