Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak rychle se dovoláte?

aktualizováno 
Telefonní bankovnictví má nesporně mnoho výhod. Slabinou je ovšem moment, kdy se klient nedovolá či dlouho čeká na spojení. Jak dopadl náš test? Kolik času vám zabere zadání příkazu přes telefon a za jak dlouho banky "zvednou sluchátko"?

V průběhu čtrnácti dní jsme volali na linky určené k provádění operací přes telefon. Zkoumali jsme dobu strávenou na telefonu – tedy dobu, než se ohlásí operátor (u některých bank probíhá identifikace klienta automatem a proces „provolání“ se tedy bývá delší) a dobu, po kterou je operace prováděna. Zvolili jsme jednu z nejčastějších operací – provádění jednorázového platebního příkazu, který jsme během zmíněné doby zadali desetkrát. Proto jsou uvedené doby spíše orientační – delší čekání dokázalo průměrem pěkně „zahýbat“. Nejdéle jsme na spojení s operátorem čekali přes čtyři minuty, nejméně jednu sekundu. Průměrná doba zadání jednorázového platebního příkazu činila málo přes dvě minuty.

Nejméně práce mají telefonní operátoři zpravidla v pracovní dny večer a o víkendech – to je fakt, který jistě nikoho nepřekvapí. V udávání „špičky“ se pak výsledky statistik vedených jednotlivými bankami liší. I to nasvědčuje tomu, že doba nutná k dovolání je značně náhodnou proměnnou.

Tabulka uvádí získané výsledky. Ty jsou ovšem ovlivněny několika faktory:

- dovolání – nutnost identifikovat se přes IVR, menu v rámci linky
- doba trvání – záleží na bezpečnostní proceduře – více bezpečnostních znaků obvykle znamená delší trvání doba trvání
- možnost zadat opakovaný příkaz (již jednou zadaný..), případně vytvořit vzor
Dostupnost (resp. rychlost dovolání bývá rovněž ovlivněna faktem, zda je pro služby telefonního bankovnictví vyhrazeno speciální číslo, nebo toto zároveň slouží i jako nejobecnější infolinka.

Sledovali jsme pravidelně doba zadání jednorázové platby. Při zadání trvalého příkazu nebo souhlasu k inkasu však nebyl patrný výrazný rozdíl, stejně jako ostatně většinou při zadání platby mezi jednotlivými bankami (viz tabulka).

Jak dlouho jsme průměrně čekali na spojení s operátorem

HVB Bank

22 s

Živnostenská banka

31 s

ČSOB

33 s

Raiffeisenbank

42 s

Česká spořitelna

51 s

Komerční banka

1 min.

Citibank

1 min. 18 s

eBanka

1 min. 26 s

Zdroj: test Fincentra

U telefonních automatů je situace jiná – nemusíte čekat, kdy vám operátor zvedne sluchátko, automat je dostupný neustále. Zkoumali jsme tedy dobu, kterou je nutné strávit volbou jednotlivých operací. Automat je nejčastěji používán pro zjišťování zůstatku, aktivní operace s ním umožňují pouze některé banky.

Zjištění zůstatku na účtu přes automat vám v průměru „zabere“ něco málo přes minutu. Jak je to ovšem s aktivními operacemi prováděnými přes IVR? Bývají zpravidla zdlouhavější než zadání přes operátora (pokud banka tuto operaci přes automat umožňuje). Rozdíl nemusí být (zejména vzhledem k možnému čekání na operátora) při zadání jedné platby příliš výrazný; při zadání několika plateb najednou ovšem ano.

Jak dlouho v průměru trvalo zadání příkazu k úhradě

HVB Bank

2 min. 9 s

ČSOB

2 min. 49 s

Komerční banka

2 min. 58 s

Živnostenská banka

3 min. 5 s

Česká spořitelna

3 min. 6 s

Raiffeisenbank

3 min. 8 s

Citibank

3 min. 11 s

GE Capital Bank

3 min. 14 s

eBanka

4 min. 18 s

Zdroj: test Fincentra

 

Autor:



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

Ilustrační snímek

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým,...

Přinášíme aktuální přehled 10 nejvýhodnějších bankovních účtů

Ilustrační snímek

Banky vylepšují své bankovní účty a snaží se klienty hýčkat mnohem víc než dříve. Ve spolupráci s analytiky Scott &...

Analýza deseti bank: co už umí mobilní bankovnictví a co má úspěch

Ilustrační snímek

Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Pro řadu Čechů se stalo běžnou součástí života. S chytrými telefony...

Další nabídka

Kurzy.cz

Co pošle bitcoin do stratosféry?
Co pošle bitcoin do stratosféry?

Kdo dnes neinvestuje do bitcoinu nebo jiné kryptoměny, jako kdyby nebyl. Ne každý chce investovat do něčeho, čemu neroz... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.