Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se blýsknout na veletrhu

Máte firmu a zvažujete její prezentaci na výstavě či veletrhu? Přinášíme několik inspirativních rad, které napovědí, jak se na účast připravit a jestli se pro ni vůbec rozhodnout.
Důkladně byste si měli promyslet, všechna pro a proti.

Důkladně byste si měli promyslet, všechna pro a proti. | foto: Profimedia.cz

Pojedu-li, určím cíl
Důkladně byste si měli promyslet, všechna pro a proti, protože účast na výstavách a veletrzích patří k nejdražším marketingovým aktivitám. Stojí deseti- až statisíce. Měli byste proto důkladně zvážit, zda nelze požadovaných cílů dosáhnout jiným, efektivnějším způsobem. Nicméně, v mnoha případech je účast na výstavě nezastupitelná. Zejména potřebujete-li pro obchodní aktivity úzký osobní kontakt se zákazníky.

A stejně jako u kterékoli jiné marketingové aktivity by měly být také pečlivě určeny cíle účasti. Ty se mohou týkat prezentace firmy, produktů a služeb, potenciálních i stávajících zákazníků nebo i poznání činnosti konkurence. Cíle by měly být velmi konkrétní, měřitelné a jejich splnění vyhodnotitelné. Nastavte si alespoň určitá měřítka. Neurčitý cíl zajistit dobrou návštěvnost stánku nahraďte třeba cílem zajistit takovou návštěvnost, aby místa pro obchodní jednání byla vždy obsazena alespoň ze 75 procent, píše Jiří Bednář na serveru promarketing.cz.

Příprava až rok předem
Podle něj je také důležité pečlivě a v dostatečném předstihu zpracovat harmonogram přípravy na veletrh. Ta může začínat i rok před vlastní akcí. Harmonogram přípravy by měl postihnout veškeré aspekty související s účastí – od komunikace s organizátorem výstavy, realizátorem expozice, agenturami přes množství další organizační práce – přihlášky a objednávky, specifikace vybavení stánku, zajištění ubytování vašich pracovníků, výběr hostesek a další.

Doporučuji harmonogram zpracovávat a jeho plnění kontrolovat nejprve po měsících a v průběhu posledních dvou měsíců před výstavou po týdnech. Nenechávejte přípravu pouze na agenturách či organizátorech výstavy, ale zajímejte se o vše, co s výstavou souvisí. Díky přímé a intenzivní komunikaci můžete často prosadit své představy, a získat tak například lepší umístění stánku, výhodné možnosti další prezentace během výstavy nebo i nižší ceny za výstavní plochu a doprovodné akce.

Motivujte zákazníky
Podle Jiřího Bednáře není dobré spoléhat pouze na propagaci výstavy jejími organizátory. Měli byste si sami na stánek pozvat stávající i potenciální návštěvníky. Zákazníky k návštěvě vhodně motivujte. Vhodný může být například malý dárek, který obdrží při návštěvě stánku apod.

Zákazníky je také dobré si rozdělit do několika skupin – např. na nejvýznamnější, zajímavé, ostatní a potenciální, a pro každou skupinu určit způsob komunikace. Jak před veletrhem, tak během něj. Veletrhů se zúčastní kromě potenciálních zákazníků také další veřejnost, na kterou se často zapomíná. A to je chyba. Měli byste si rozmyslet, jak budete s veřejností komunikovat, i když pro vás nepředstavuje přímé zákazníky.

Vyškolte personál Nejde o nic příliš složitého, ale často se na tuto radu podle Jiřího Bednáře zapomíná. Každý pracovník, který se bude podílet na provozu expozice, by měl být dokonale seznámen s cíli výstavy, vystavovanými exponáty, organizací stánku, s pravidly a standardy provozu, časovým rozvrhem, zásadami práce se zákazníky a pohybu na stánku.

Také propagační materiály je dobré mít v dostatečném množství a v časovém předstihu. Podle zkušeností Jiřího Bednáře se výroba právě těch nejdůležitějších materiálů, které nutně v daném termínu potřebujete, zpravidla z nejrůznějších příčin o nějaký ten den opozdí. Budete-li mít časovou rezervu, nebudete stresováni situací, kdy nemáte zákazníkům během prvního dne výstavy co nabídnout. Buďte také za všech okolností profesionální: k návštěvníkům buďte vstřícní, pozorní a pracujte s úsměvem. Aktivně, ale ne agresivně, oslovujte nové zákazníky, kteří se zastavili nebo jen zaregistrovali váš stánek.

Učte se od ostatních
Ve volnějších chvílích je podle Jiřího Bednáře užitečné si výstavu projít a zhodnotit, jak se prezentuje konkurence a další vystavovatelé. Všímejte si jejich výstavní expozice, nabídky, sdělení návštěvníkům, chování personálu na stánku. Získáte tak mnoho užitečných informací. Způsob jejich prezentace na výstavě často odráží silné i slabé stránky jejich firemní kultury.

Pečlivě také vyhodnoťte svoji účast na výstavě a splnění cílů. Měli byste si položit následující otázky: Jak byly splněny cíle, které jsme si před výstavou dali? Jaké byly silné a slabé stránky naší prezentace? Co bychom příště udělali lépe? Jak jsme obstáli ve srovnání s konkurencí? Mnoho odpovědí na takovéto otázky získáte od zaměstnanců či personálu stánku. Teď už nezbývá, než se rozhodnout, zda se zúčastnit, protože vám účast přinese profit, anebo vyhodnotit, že vám prezentace na výstavě mnoho nepřinese.

Autor:
  • Nejčtenější

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

18. dubna 2024

Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...

Podílové fondy jsou stále oblíbenější investicí. Experti radí, jak je dobře vybrat

17. dubna 2024

Premium Investování je důležitou součástí budování finanční stability a hraje hlavní roli v dosažení...

Víte, co znamená zkratka OBZP a jaká povinnost je s ní spojená?

17. dubna 2024

OBZP je zkratka, která v sobě skrývá osoby bez zdanitelných příjmů. Tento status se týká lidí ve...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...