Auto, doprava, silnice, dálnice

Auto, doprava, silnice, dálnice - Kamion, doprava | foto: Profimedia.cz

Jak se daří leasingu?

  • 1
O leasingové produkty je stále zájem, i když v poslední době se o tento druh úvěrování zajímají spíše podnikatelé a firmy než občané. Ti se začali orientovat více na spotřebitelské úvěry, pomocí kterých financují své potřeby. Bude tento trend pokračovat? Jaký byl vlastně vývoj leasingu v Evropě za posledních 10 let?

Jak v ČR, tak v Evropě je nejčastěji využívaným produktem finanční leasing, kdy po celou dobu trvání smluvního vztahu mezi firmou a klientem je věc pouze pronajatá a teprve po jeho skončení přechází předmět leasingu za kupní cenu do vlastnictví nájemce. Do statistik jsou však zahrnuty i ostatní produkty financování(spotřebitelský úvěr, operativní a full service leasing a také splátkový prodej).

Historie leasingových produktů v ČR

Finanční leasing byl využíván v ČR i před rokem 1989, k jeho masovému využívání však došlo v průběhu 90. let minulého století. Nástup operativního leasingu a full service leasingu začal v roce 1996 a jeho objem výrazně roste od roku 2004.

Splátkový prodej byl uveden na trh v roce 2000 a získal si masivní oblibu, nejen v letošním roce dochází k nahrazování tohoto produktu spotřebitelskými úvěry. Ty jsou nabízeny zájemcům již od roku 2000, zpočátku však bez většího zájmu klientů. K jeho výraznějšímu nárůstu došlo od května 2004, a to v souvislosti s přijetím nového zákona o DPH.

Stav leasingu v Evropě v roce 2004

V roce 2004 objem evropského leasingového trhu včetně splátkového financování dosáhl výše 229 mld. eur, což představuje meziroční růst o 7,2 %. Evropský leasingový trh dlouhodobě nepřetržitě roste a tempo růstu se přes pokračující ekonomickou stagnaci v řadě západoevropských zemích opět zvýšilo. Evropský leasing tvoří 45 % světového leasingového trhu.

Do pětky největších evropských leasingových společností patří tato jména :

1. Lombard Business Finance (VB)

  • obrat v roce 2004:13,3 mld. eur
  • vlastník:The Royal Bank of Scotland Group

2. Lloyds TSB (VB)

  • obrat v roce 2004: 7,8 mld. eur
  • vlastník: Lloyds TSB Group

3. SG Equipment Finance (Francie)

  • obrat v roce 2004: 6,6 mld. eur
  • vlastník: Societe Generale

4. BNP Paribas Lease Europe (Francie)

  • obrat v roce 2004: 6,3 mld. eur
  • vlastník: BNP Paribas

5. KG Algemeine Leasing GmbH

  • obrat v roce 2004: 5,8 mld. eur
  • vlastníci: Dresdner Bank AG, Bayerische Landesbank, Hamburger Sparkasse a další

Pokud bychom se podívali do střední a východní Evropy, zde je největší leasingovou společností ČSOB Leasing.

Podíl leasingu na HDP

TOP 5 největších leasingových trhů pochází ze zemí s nejsilnější ekonomikou. Podíl leasingu na HDP se v jednotlivých zemích liší, což souvisí s legislativou, celkovým ekonomickým prostředím a zvyklostmi zákazníků v každé zemi. ČR má nejvyšší podíl leasingu na HDP (3,91%), což je důkazem důvěryhodnosti leasingu a potvrzením, že leasing významným způsobem přispívá k tvorbě HDP.

Graf: Podíl leasingu na HDP ZDE.

Podíl leasingu na investicích

Pořadí leasingových trhů jednotlivých evropských zemí se neshoduje s pořadím dle velikosti trhu. ČR má 6. nejvyšší podíl leasingu na investicích (16,23 %). Investice jsou v tomto materiálu definovány jako hrubý fixní kapitál mínus investice soukromých osob do bydlení (dle Eurostat).

Graf: Podíl leasingu na investicích ZDE.

Komoditní struktura evropského leasingu v roce 2004

Z komoditní struktury jednotlivých evropských trhů nelze vysledovat jakékoli podobnosti, ba ani jednotný evropský trend. Odlišnosti jsou způsobeny opět ekonomickým a legislativním rámcem jednotlivých zemí a zvyky a chováním zákazníků a dodavatelů.
Např. v České republice je podíl leasingu osobních vozidel 37%, v Maďarsku 74%, v Polsku 10%. Podíl leasingu počítačů a vybavení kanceláří v ČR je pouze kolem 1 procenta, což je ve srovnání s Nizozemím (29 %) a Belgií (24,5%) velmi nízké číslo. V ČR činí leasing nemovitostí 11 %, v Itálii více než 44 % atd.

Graf: Komoditní struktura evropského leasingu ZDE.

Jednotlivé skupiny produktů ve střední Evropě jsou oproti západní Evropě zpožděny. Zatímco finanční leasing a operativní leasing jsou v rozvinutých západoevropských zemích již za zenitem svého rozkvětu, ve středoevropských zemích je finanční leasing na vrcholu a operativní leasing má svá nejlepší léta ještě před sebou, stejně jako full service leasing a dodavatelské financování. Tato skutečnost je způsobena rozdílnou délkou vývoje obou trhů. Středoevropský trh se vyvíjí cca 15 let, zatímco západoevropský má za sebou zhruba padesátiletou historii. Čeští zákazníci se tedy mají ještě na co těšit.

Zajímáte se o sazby povinného ručení 2006? Jejich úplný přehled spolu s nabízenými bonusy jednotlivých pojišťoven naleznete ZDE.

Zajímáte se o leasingové produkty, nebo si myslíte, že je výhodnější použít k financování například nákupu auta spíše bankovní úvěr? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.