Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se loví zákazníci na účet adresovaný kočce a jiná překvapení

aktualizováno 
Se vztahem zákazníka a jeho dodavatele se to má stejně jako se vztahem partnerů či manželů. To, co se na počátku zdálo být zajímavé, časem sklouzne do stereotypu a šedivé nudy. Proto by podnikatelé měli dbát na to, aby své zákazníky občas překvapovali.
Překvapením není ani to, co už kdekdo má.

Překvapením není ani to, co už kdekdo má. | foto: Profimedia.cz

Nedá se říci, že by o překvapení byla zase taková nouze. Většina z nich je ale buď zcela samoúčelná (zejména v reklamě), nebo jde dokonce o překvapení negativní. Novinky bychom tedy měli vymýšlet ne proto, že s nimi musíme přijít, ale abychom zákazníka potěšili a příjemně naladili. Měli bychom také vědět, že zákazník má paměť v pořádku, a nemůžeme proto spoléhat na to, že od minulých Vánoc všechno zapomněl.

Překvapením není ani to, co už kdekdo má. Zavedete-li klubovou kartu či odvezení koupeného nábytku zdarma, pak tím jen doháníte ostatní, ale své zákazníky určitě nijak zvlášť nepřekvapíte.

Chcete-li tedy přijít s něčím novým, mělo by to být skutečně nové a mělo by to zákazníky příjemně naladit. Je pravda, že originalita není zrovna dostatkové zboží. Někdy však může jít o maličkosti. Pamatuji si, jak mě rozesmál účet od veterináře adresovaný nikoliv mně, ale naší kočce. Jindy spojíte příjemné s užitečným. Nedávno byla v Centru Chodov v Praze vidět výstava koster dinosaurů s detailním popisem. Obcházely kolem nich školní exkurze a spousta lidí si údaje z tabulí opisovala do notýsků.

Můžete také zaujmout přesně opačný postoj, než zastává konkurence. Pozor ale, abyste v zájmu udržení pozornosti takové přemety nedělali příliš často. Ještě máme například v živé paměti, že nejlepší jogurty jsou ty s velkými kousky ovoce, a už jsou nám naopak jako nejchutnější prezentovány jogurty rozmixované.

Jsou také oblasti, kde bychom se měli inovacím raději vyhýbat. To jsou třeba názvy firem, jejich loga i umístění prodejen. Bohužel zejména noví majitelé hoří touhou dát najevo, že jim koupený podnik či obchod patří. Pak se zavedený hotel Novák změní na nic neříkající AGH a známá drogerie DROXI na těžko vyslovitelný a zapamatovatelný Schlecker.

Nezapomínejte tedy, že změny tohoto druhu mají být především pro zákazníky. Pokud v nich vidí přínos, je to v pořádku. Když je ale vnímají spíše negativně, měli byste raději hledat jiný způsob, jak je překvapit.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

Historie zlata: bohatství našli u Klondiku zlatokopové i podnikatelé

Zlato na Aljašce lidé objevili 16. srpna 1896 u ústí potoka Rabbit Creek do...

Zlatem se platilo už v roce 700 před naším letopočtem. Přežilo bankroty a drží si svou cenu. Jde o jeden z oblíbených...

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

Kurzy.cz ČNB v srpnu podruhé v řadě zvýšila sazby, čímž je dostala nejvýše za skoro deset let a za stejnou dobu to bylo poprvé, ...

Najdete na iDNES.cz