Vybírají dvě komise
Přihlášené posuzují dvě komise, první odborná, složená z bývalých manažerů a vysokoškolských pedagogů zpracuje podklady o jednotlivých uchazečích. Dva členové komise osobně navštíví firmy, kde ověřují údaje z přihlášek a hovoří také s navrženými kandidáty. Na základě podkladů hodnotitelů určí druhá výběrová komise, složená z významných manažerů, sponzorů a nositelů ocenění Manažer roku, tajnou volbou vítěze. Při výběru přihlíží například k hospodářským výsledkům i image firmy, kde manažeři pracují. Neznamená to však, že může uspět jen manažer prosperujícího podniku. Před několika lety byl finalistou soutěže manažer Miroslav Krejčí z Chemických závodů Sokolov - oceněn byl i za to, že dokázal snížit ztrátu firmy a ta nezbankrotovala. Důležitější než výsledky organizace jsou však vlastnosti manažera - měl by mít kromě kvalifikace také schopnosti strategického řízení a invence, vlastní by mu mělo být vedení lidí a etika podnikání. I přes tato náročná kritéria však neměly v minulých letech výběrové komise úplně šťastnou ruku - manažery roku se stali i lidé, jejichž působení ve firmě neskončilo úspěšně - manažerem roku byl například mezi jinými šéf Škody Plzeň Lubomír Soudek. Vyhlašovatelé argumentují tím, že z devatenácti oceněných skončili neúspěšně jen tři a proti možnému lobbingu se brání tím, že hodnotitelé jsou na vyhlašovatelích soutěže zcela nezávislí.
Odměny jsou symbolické
Co čeká na manažera roku? Grafický list, skleněný symbol a granátový odznak, který mohou nosit jen ocenění. Manažerka roku dostane na půl roku k dispozici auto.
Na vzdělávání si čas najdu vždycky, říká vítěz soutěže
Nositel titulu manažer roku Zdeněk Pelc je pravděpodobně nejstarším ředitelem. Nejde však o věk, Zdeněk Pelc je ředitelem firmy GZ Digital Media už osmnáct let. Za tu dobu poznal řadu vlastníků firmy, musel se rozloučit s některými spolupracovníky. Práci má rád, ale není workoholikem. Zatímco přes týden nemá na rodinu příliš času, o víkendu vypíná mobil a věnuje se dětem, sportu a studiu. Z ocenění manažer roku má radost, moc v ně nevěřil, myslel si, že bez lobbování nemá šanci uspět.
Co je nejdůležitější pro úspěšného manažera?
Myslím si, že musí být vizionářem a dobrým lídrem. Bez týmové práce to alespoň ve větších podnicích nejde. Nestačí znát, člověk o svém záměru musí umět přesvědčit akcionáře, bankéře i vlastní zaměstnance. Měl by umět myslet a jednat v mezinárodním měřítku - Česká republika je příliš malým teritoriem a expanze za hranice jedinou možností uspět. Nechtěl bych zapomenout ani na morálku a vzdělání.
Máte čas se dál vzdělávat?
Tenhle problém není o čase. Celoživotní vzdělávání je základní podmínkou úspěchu manažera. V minulosti jsem se rozešel s několika náměstky, které jsem měl sice rád, ale odmítali se systematicky vzdělávat, studovat odbornou literaturu. V Čechách je problém v tom, že se tu nabízí mnoho rádoby odborných kursů a seminářů, které však lidem z praxe nemají co říci. Já jsem se vrátil z šestitýdenního semináře na Harvardské univerzitě v Bostonu, který je součástí tříletého kursu pro ředitele podniků z celého světa. Byl to zážitek, poznat absolutní špičku vzdělávání v USA. Ale také tvrdá práce, výuka denně od osmi do půl páté a pak až do noci příprava na další den.