Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak sebou nenechat
v kanceláři zametat

aktualizováno 
Řada lidí žije v práci ve stresu a přitom docela zbytečně. Uznávání autorit, služebně delší praxe a kvalit určitého jedince je hezká věc, ale nesmí vás omezovat. Buďte objektivní, nezkreslujte si pohled na své kolegy a nebudete v práci trpět. Jak na to?

Frustrace, žena, byrokracie | foto: Profimedia.cz

Ačkoli jste v pracovním týmu noví, neznamená to, že jste ten nejposlednější, ke kterému si mohou kolegové a nadřízení dovolit cokoli. Tím, že vás firma přijala, vám dala důvěru. Dala vám najevo, že potřebuje do svých řad člověka s vašimi schopnostmi a zkušenostmi a je už jen na vás, jak se poperete s novými úkoly, jak se začleníte do týmu, jak se ukážete před kolegy i vedením.

Naučte se říkat NE

Někteří lidé mají ve zvyku si dělat z nováčků poskoky. A teď mluvíme o jakémkoli týmu – třeba o střední manažerské linii. Zbavují se práce, která jim není příjemná, ovšem která jim podle zákonitostí dané firmy přísluší. Pokud by jste byli právě vy v pozici nováčka, musíte mít na paměti, že máte od svého vedoucího nastaveno, co je vaším úkolem a co není.

Přebírat po svém kolegovy nepříjemného klienta, papírování, které vám nepřísluší a jiné neadekvátní úkoly rozhodně nemusíte. Naopak, pokud si nejste jisti, zda jste úkolováni správnou osobou a správnými úkoly, jděte a přeptejte se svého nadřízeného. Kvůli plnění úkolů, které vám nepřísluší, totiž můžete mít nedostatek času na ty úkoly, které vám byly jasně zadány a za které jste hodnoceni. Jak by se vám líbilo dostat malý bonus za nesplnění stanovených cílů, ačkoli byste věděli, že jste jinak práci věnovali maximální úsilí? 

Dojdete-li k závěru, že vás kariérně starší kolega, který s vámi například sedí v kanceláři, nemá co úkolovat, popřípadě se k vám od vedení dostávají věci, které vám evidentně nepřísluší, nebojte se říci NE. Například slovy: „Promiňte pane kolego, ale obávám se, že úkoly od vás nemohu přebírat. Mám od šéfa jasně stanovené vlastní úkoly, které musím promptně splnit.“


Není –li to nutné, nepracujte přes čas

Řada šéfů má ve zvyku trávit velkou část času ve večerních hodinách. A často už nejde ani o to, že by měli tolik věcí k vyřízení, které nestíhají v běžných pracovních hodinách. Práce přesčas jim přijde jako samozřejmost, vnímají to jako součást svého pracovního týdne.

To ovšem neznamená, že budete i vy po vzoru svého šéfa sedět v kanceláři do osmi, do devíti do večera jenom proto, abyste šéfovi ukázali, jak jste vůči firmě loajální, že vám nevadí trávit v práci každý den více času než je třeba. Ruku na srdce, přiznejte si, že si dovedete představit příjemnější náplň svého večerního času?

Primární by pro šéfy měla být efektivita jejich podřízených. Pokud si podřízení dokáží své úkoly splnit v průběhu řádné pracovní doby, proč by měli v kanceláři sedět déle? Nemělo by to být logicky chápáno tak, že člověk, který „pracuje“ denně několik hodin přesčas, je neefektivní? Neměl by se šéf zamyslet jednak nad jeho kvalitami a jednak nad zvládnutelností úkolů, které jeho podřízený musí plnit? Rozhodně měl.

popisekPOZOR NA TYKÁNÍ:
aby vám nesrazilo vaz

Nenechte na sebe křičet

Je normální, že například nový člen týmu sem tam udělá nějakou tu chybu. Omluvou mu může být neznalost přesného chodu firmy, směrnic, vnitropodnikových vztahů atd. Šéf by měl nového zaměstnance rozhodně na chyby upozorňovat, aby se neopakovaly. Ale co by rozhodně neměl, tak na své podřízené křičet, dělat jim scény, a to vůbec nejhůře – před ostatními kolegy. Takový šéf by se měl nad sebou dobře zamyslet, neboť má určitě nějaký vlastní problém.

Chyby je třeba řešit, ale v klidu, konstruktivně. Nemá cenu podřízeného psychicky ničit a před ostatními ztrapňovat. Nevede to k ničemu jinému než ke ztrátě jeho loajality ve svého šéfa, ve firmu. Následkem jsou přirozeně zaměstnancovy špatné výkony a v konečném důsledku třeba i odchod z podniku.

Křičí-li na vás nadřízený, nebo někdo z kolegů, jasně mu dejte najevo, že vám takový přístup není příjemný a že jej nehodláte akceptovat. Nepomůže-li to, zvažte změnu týmu, nebo firmy. Křičet na sebe přeci rozhodně nemáte zapotřebí a současná firma není jediná na světě. 
 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Adecco spol. s r.o.
Zámečník – Bohumín – od 24 000 Kč

Adecco spol. s r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 24 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.