Počítač

Počítač

Jak si levně a pružně ohlídat účet

  • 9
Události minulého týdne („tunelování“ účtů pomocí internetového bankovnictví) vás možná také přivedly k zamyšlení, jak vlastně lze získat dostatečně aktuální informace o stavu a pohybu na vlastním bankovním účtu. Na kolik aktuality mohou přijít? Jaké jsou možnosti?

V dnešní technické době lze zcela oprávněně od bank žádat včasné informování o jakékoliv transakci, která se objeví na bankovním účtu. Velká část klientů bank navíc v současnosti téměř výhradně k provádění běžných operací na účtu využívá některou z forem elektronického bankovnictví.

Pak je pro ně snadné získat přehled o vlastních financích opravdu velmi rychle. Stačí k tomu jen přihlásit se do internetového bankovnictví, zvednout telefon a zavolat například telefonnímu bankéři nebo jednoduše poslat SMS s dotazem na zůstatek účtu. Nespornou výhodou je zpravidla také přístup k informacím 24 hodin denně, 365 dní v roce.

Obvyklá je také v rámci elektronického bankovnictví možnost nastavit automatické zasílání informací, které potvrzují buď provedení určité transakce, případně sdělují aktuální stav účtu.

Bankomaty a pobočky

Nejjednodušší a pravděpodobně nejstarší variantou, jak zjistit stav vlastního konta, či jiné informace o pohybu na účtu, je navštívit „svou“ pobočku a informovat se přímo u pracovníka na přepážce. Jedná se sice o spolehlivou cestu, ovšem zejména z časových důvodů obvykle nejvíce náročnou (cesta do banky, omezená otevírací doba pobočky).

popisekINTERNET: HACKEŘI ÚTOČÍ
jak můžete ochránit svůj účet


Bankomat nabízí také jednu z variant, jak získat poměrně dobré informace o účtu, a to obvykle nonstop. Bohužel však není možné se na aktuálnost informací poskytovaných bankomatem vždy zcela spolehnout, neboť banky neumí doposud promítat nejen do své bankomatové sítě veškeré účtované transakce okamžitě, tzv. on-line (transakce typu platba kartou v zahraničí, výběr z bankomatu jiné banky, ale i platba u tuzemského obchodníka). Může se přitom jednat o zpoždění v řádu až několika dní, během nichž není problém pořádně „zahýbat“ s penězi, které vlastně už nemáte. 

Elektronické výpisy z účtu

Ani výpisy z bankovního účtu neskýtají plnou záruku, že stav účtu v okamžiku, kdy chceme zjistit jeho aktuální stav, je právě takový, jaký potvrzuje. Pochopitelně, lze v bance dohodnout nejlépe vyhovující frekvenci předávání (např. generování po denním obratu), ale výpisy z účtu jsou spíše zpětnou deklarací o provedení všech námi požadovaných transakcí bez ohledu na cenu.

Jistou alternativou by mohl být elektronický výpis, který však v současnosti poskytuje všem svým klientům pouze GE Money Bank. ČSOB a Poštovní spořitelna a také od září Česká spořitelna nabídne výpis klientům s přístupem k některé ze služeb elektronického bankovnictví. Předání výpisu z účtu v elektronické podobě je nejen rychlejší, ale také levnější. Ušetřit lze alespoň na poštovních poplatcích.

popisekVÝPISY Z ÚČTU NEVYHAZUJTE:
proč je skladovat


Co za to?

Mezi bankami, byť pouze čtyřmi s nabídkou elektronických plnohodnotných výpisů z bankovního účtu, jsou v poplatcích rozdíly. Zatímco Poštovní spořitelna nabízí výpisy zcela bez poplatků, u ostatních jsou pak elektronické výpisy zpoplatněny obdobně, jako výpisy zasílané poštou v papírové podobě. Pokud ale je na účtu zřízen tzv. bankovní balíček služeb, pak jsou již obsaženy v poplatku za vedení účtu. Blíže viz. tabulka.

E-mail, SMS či fax

V neposlední řadě se také nabízí další způsoby, jak získávat opravdu aktuální informace o transakcích na účtu, a to formou e-mailových zpráv, zpráv zasílaných na mobilní telefon klienta, tzv. SMS, případně faxem. Nejpohodlnější je přitom forma SMS, neboť prakticky každý občan ČR, včetně malých dětí, má vlastní mobilní telefon, který navíc odkládá pouze výjimečně. Jedná se o služby, které banky poskytují v rámci alespoň některého z kanálů přímého bankovnictví, nejčastěji v rámci internetbankingu, případně v kombinaci s telefonickým bankovnictvím.

Standardem je již možnost volby četnosti zasílání, a to např. nastavením určité limitní hodnoty, kdy SMS se stavem účtu bude automaticky generována teprve po jejím překročení. Výjimkou nejsou ani zprávy rovněž automaticky zasílané jako potvrzení o zadané transakci, resp. přijetí transakce k dalšímu zpracování bankou (např. zadání jednorázového příkazu k úhradě).

Tabulka: Výše poplatků v Kč za informaci o zůstatku na účtu dle způsobu předávání informací

Banka eVýpis SMS e-mail fax
GE Money Bank 35* 2,5 x 6***
Poštovní spořitelna 0 3 0 x
Česká spořitelna 0** 0 0 10
ČSOB 0** 1 0 10
Raiffeisenbank x 3 1 50
HVB Bank x 2**** x x
Komerční banka x 1 0 5
Živnostenská banka x 1,9 0 5

Pozn.:
*při průměrném zůstatku na účtu do 40 tis.Kč a měsíční frekvenci u Běžného účtu v české měně
** v rámci produktových balíčků zdarma (bez balíčku dle frekvence vyhotovení)
*** pouze v případě užívání Mobil Banky
**** platí pro zjištění zůstatku, historie a vyhledávání obratu, jinak 1 Kč
Zdroj: banky

Závěr

Mít vždy dokonalý přehled o pohybech na svém účtu, případně jeho zůstatku, je již standardem. Na každém z nás je, aby sám zvolil nejpohodlnější cestu, jak potřebné informace získat. Musí odpovídat nejen jeho individuálním potřebám, ale rovněž by měla být akceptovatelná stran poplatků. Události minulého týdne ukázaly, že opatrnosti není nikdy dost a jistě se vyplatí i nějakou tu korunku do ochrany svých financí investovat.