Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak spolehlivě „zabít“ poradu

aktualizováno 
Umění vést poradu je dodnes nedoceněnou dovedností. Přestože už dávno existují dokonce speciální kurzy, kde vás za osm hodin naučí, „jak se radit“.

Jednodenní kurz stojí od dvou a půl do tří tisíc korun
Dozvíte se nejen to, jak poradu vést, ale i to, jak ji vhodně začlenit do programu pracovního dne či jak na ní motivovat své kolegy k vyšším výkonům nebo k vyšší identifikaci s firmou.

Kromě instrukcí, co a proč dělat, se však odborníci shodují také na tom, čeho se naprosto vyvarovat. Následující chyby jsou poměrně časté a z porady spolehlivě udělají pustou ztrátu času.

Stihneme toho co nejvíc
Zahltit poradu všemi možnými údaji a informacemi je nesmysl. Nakonec si stejně nikdo nebude pamatovat všechno. Navíc mezi poradou a následnými debatami zaměstnanců existuje nepřímá úměra (takzvaný poporadní syndrom): čím méně pracovníci rozuměli poradě, tím více času pak stráví diskusemi o ní.

Rada: Raději svolejte dvě kratší porady ve dvou dnech a na každou si připravte související témata. Utřídit si nové informace pak nebude pro vaše kolegy tak složité, na kratších poradách navíc snadněji udrží koncentraci od začátku do konce.

Já to tady vedu
Ať už poradu vede kompetentní nadřízený nebo kdokoli z jeho kolegů, musí mít vždy na paměti, že lidé jsou zvědaví na informace. Nikoli na toho, kdo je podává. Nutit své kolegy poslouchat sáhodlouhý monolog nebo je pouštět ke slovu jen na základě osobních sympatií, to je vynikající způsob, jak jim pro příště všechny porady naprosto znechutit.

Rada: Poradu byste měli vést tak, aby právě vaše slova zaznívala co nejméně. Když už potřebujete něco dlouze vysvětlit, požádejte poučeného kolegu, aby se s vámi střídal o slovo. Nebojte si s ním i vyměňovat vtípky, které posluchače proberou z případné letargie. Ke slovu pusťte každého, kdo se o něj přihlásí, i svého oponenta. Porada je tu od toho, aby zazněly všechny názory.

Hádka je lepší než mlčení
Konfrontační taktika se na poradě nikdy nevyplatí. Pokud se vaši kolegové ke slovu příliš nehlásí, jsou možná nepřipravení nebo stydliví a bojácní. Ale vyburcovat je k aktivitě tím, že vyvoláváte záměrně lidi, o nichž víte, že spolu v lecčems nesouhlasí, není rozumné. Z konstruktivní porady se stane obyčejná přestřelka.

Rada: Dbejte na to, aby účastníci porady věděli předem, o čem bude řeč. Vyvolávejte řečníky tak, aby jednoho vždy podpořil druhý. Teprve pak dejte prostor protistraně. Když se bude váš kolega cítit se svým názorem osamocen, bude mít větší tendence skákat ostatním do řeči a předem se stavět ke všemu ostatnímu negativně.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Ode dneška až do penze. Zážitky mladých a rady, jak přežít první práci

Je to šok. Jeden den sedíte ve školní lavici, druhý za pracovním stolem. Ve zcela novém světě. Musíte si zvyknout na pravidla, zodpovědnost, stereotypní režim...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.