Banka to za vás nevyřeší, vystupuje v roli prostředníka, kdy kontaktuje banku příjemce. Proto rozhodně není od věci si příkaz, ještě než ho odešlete, několikrát zkontrolovat.
Pokud už se vám stane, že nějakou chybu v příkazu uděláte, nezbude vám nic jiného než peníze vymáhat zpět či příkaz stornovat. Pro storno pochopitelně záleží na termínu splatnosti. Pokud má platba odejít ještě v ten samý den, možnost odvolání příkazu je u většiny bank prakticky nulová.
Větší šanci se zrušením chybného příkazu máte u plateb s pozdějším datem splatnosti, většina bank vám ho umožní zrušit zhruba den před splatností. O pár hodin více na storno máte, pokud jste udělali chybu v příkazu posílaném přes internetové bankovnictví než v papírovém příkazu podaném na pobočce.
Banka | Dokdy je možné příkaz odvolat | Poplatek | |
v den splatnosti | s pozdější splatností | ||
Air Bank | v IB po odeslání odvolat nelze; přes TB do 15 min. od zadání | do půlnoci dne před splatností | zdarma |
Česká spořitelna | stornovat nelze | na pobočce: do 16:00 dne před splatností; IB, bankomat: storno do 20:00 dne před splatností | zdarma |
ČSOB a Poštovní spořitelna (PS) | stornovat nelze | nejpozději do 18:00 dne před splatností | PS: 8 Kč při zrušení přes call centrum; ostatní zdarma |
Equa bank | do 23:50 hodin dne splatnosti | zdarma | |
Fio banka | lze stornovat jen, pokud nedošlo k odeslání platby do clearingu ČNB | v IB: do půlnoci dne před splatností | storno dosud nevyexportované platby: 60 Kč; pozdější splatnost: v IB a na pobočce zdarma |
GE Money Bank | stornovat nelze | pobočka: den před splatností do 16:30; IB: den před splatností do 20:00 | 50 Kč při odvolání příkazu kvůli nedostatku peněz na účtu; storno před splatností zdarma |
Komerční banka | storno pouze do doby zaúčtování v bance | den před splatností | zdarma |
LBBW Bank | storno do doby, než dojde k odeslání na účet příjemce | do půlnoci dne před splatností | zdarma |
Raiffeisenbank | stornovat nelze | pobočka: den před splatností do 16:30; IB: do dne splatnosti | zdarma |
UniCredit Bank | do okamžiku odeslání platby do clearingu ČNB | IB: bankovní den před splatností; pobočka: do okamžiku odeslání platby do clearingu ČNB | v den splatnosti: 100 Kč; před datem splatnosti: zdarma |
Volksbank | příkaz v rámci banky odvolat nelze; příkaz do jiné banky storno do okamžiku odeslání | do půlnoci dne před splatností | v den splatnosti: 150 Kč; před dnem splatnosti: zdarma |
Zuno banka | stornovat nelze | storno v IB dokud nedojde ke zpracování platby (klient vidí v IB) | zdarma |
Zdroj: banky; Poznámka: IB = internetové bankovnictví; TB = telefonní bankovnictví |
V internetovém bankovnictví většiny bank klienti svůj příkaz vidí a mohou ho tak do nejzazšího termínu, respektive do momentu zpracování bankou, sami zrušit. Například v Equa bank platby s budoucí splatností zůstávají v takzvané čekárně, kde je možné chybně zadanou platbu smazat. U Zuno bank vidí klienti nezpracované příkazy v plánovaných platbách.
Od provedení chybně zadaného příkazu vás může ještě "zachránit" nedostatek peněz na účtě. A to především v případě, že se vám povede na příkaz zadat třeba o nulu víc. Například budete-li chtít odeslat čtyři tisíce korun a uvedete nesprávně 40 tisíc korun.
Banky si za storno chybných příkazů většinou neúčtují žádný poplatek. Výjimkou je skutečně jen pár bank. Například 150 korun, respektive 100 korun zaplatíte za storno příkazu v den splatnosti u Volksbank a UniCredit Bank. GE Money Bank vás zkasíruje o 50 korun při odvolání platby právě kvůli nedostatku peněz na účtu.
Chyby v symbolech, číslech účtů i odesílaných částkách
Pokud se spletete ve variabilním či specifickém symbolu, není to žádná katastrofa. Stačí kontaktovat příjemce platby a opravu chybného symbolu s ním domluvit.
Mnohem horší bude, když se spletete v čísle účtu či uděláte chybu v odesílané částce (přidáte například číslo navíc a odesílaná částka se rázem zmnohonásobí). Zadáte-li neexistující číslo účtu, máte vyhráno. Platba se neprovede a vy o peníze nepřijdete. Banka vám peníze vrátí zpět na účet. Ovšem strefíte-li se do existujícího čísla, nezbývá vám nic jiného než kontaktovat příjemce platby, aby peníze vrátil.
Vzhledem k tomu, že chyba se stala vaší vinou, banka ji za vás řešit nebude. Bude vám jen nápomocna v roli prostředníka. Například může poslat příjemci, který je stejně jako vy klientem stejné banky, zprávu do internetového bankovnictví s žádostí o vrácení peněz. "Banka sama od sebe nemůže vzít peníze z účtu, kam byly omylem zaslány, a vrátit je zpět klientovi. K takovému kroku by bylo případně nutné mít již soudní rozhodnutí," upozorňuje Vladimír Komjati z Air Bank.
Pokud příjemce klientem stejné banky není, kontaktuje jeho banku s žádostí o pomoc při řešení neoprávněně získaných peněz. Pochopitelně se může stát, že příjemce se nebude mít k vrácení neoprávněně získaných peněz. Pak už vám nezbývá nic jiného než svůj případ řešit soudní cestou.