Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak úspěšně jednat a podnikat v Bruselu

aktualizováno 
Máte chuť obchodovat, nebo rovnou rozjet podnikání v v hlavním městě EU? Pak byste měli znát místní zvyklosti a finanční a administrativní nároky na vaši firmu, abyste nebyli zaskočeni.
Evropská unie

Evropská unie | foto: Profimedia.cz

Brusel jako sídlo administrativy EU je často označován jako hlavní město Evropy. Celá čtvrtina jeho obyvatel je spjata s fungováním EU. Brusel je tedy městem s převahou politiků, lobistů, úředníků a obchodníků. Platí zde zlaté pravidlo - plánujete-li v Bruselu jednat, podnikat či bydlet méně než 5 let, je výhodnější si byt i kancelář pronajmout. Přesahují-li vaše plány pět let, je výhodnější si zde nemovitost koupit. Nejde ani tak o vysoké ceny nemovitostí, ale spíš o nesmírně vysoké daňové zatížení, a to jak při její koupi (12,5 % daň z převodu nemovitosti), tak i při jejím užívání - každoročně  placená daň z nemovitosti (50 – 60 % z odhadovaného nájmu).

Místní zvyklosti při obchodním jednání

Naprostá většina belgických firem má bohaté zkušenosti s mezinárodním obchodem. V jednáních postupují profesionálně a obchodně jsou velmi zruční. Zástupci firem si nezakládají na přílišných formalitách, jednají promyšleně s důrazem na dlouhodobější strategii a možnosti navázání trvalejších vztahů, pokud charakter obchodu či spolupráce takový postup umožňují. Jsou schopni dostatečné flexibility a jednání se snaží vést od počátku spíše v duchu „win-win situation“. Dojednané podmínky považují za závazné a vyžadují, aby byly plněny. Belgičané jsou zvyklí přistupovat k jednání bez zvláštních okolků, efektivně a hospodárně.

Jednání obvykle graduje, respektive hlavní otázky přicházejí na pořad až v konečné fázi, nejčastěji při nebo po pracovním obědě. Pracovní oběd je důležitou, samozřejmou a neopominutelnou součástí vyjednávání. Tento postup se odlišuje od tendence některých českých firem věci uspěchat a řešit obtížnější části jednání na začátku. Belgičané si nepotrpí na používání titulů, s výjimkou akademických (Doktor, Profesor atd.). Běžně a hojně se používají vizitky. S ohledem na konkrétního partnera je vhodné, aby byly ve francouzské, vlámské, nebo neutrální anglické mutaci.

Musíte být připraveni i na negativní stránky podnikání v Belgii, jakými jsou například vysoké sociální dávky, byrokracie (např. vyřízení stavebního povolení trvá min. 9 měsíců), vysoké poplatky a daně spojené s ochranou životního prostředí, dopravou a distribučními sítěmi (např. náklady na el. energii jsou asi o 20 % vyšší než v ostatních evropských zemích). Zkrátka a dobře, podnikaní Belgii je administračně i finančně značně náročné.

Podmínky pro zřízení kanceláře, reprezentace, společného podniku

Nejběžnějšími formami přímého zastoupení zahraničních firem v Belgii jsou dceřiné firmy v podobě s.r.o. nebo a.s. a pobočky. Ke zřízení společnosti s.r.o., nebo a.s. je třeba u banky deponovat základní kapitál a získat od banky příslušné osvědčení. Dále pak vyhotovit finanční plán firmy a uložit ho u notáře, zajistit předepsanou notářskou administraci zakládací listiny ve vztahu k místně příslušnému obchodnímu soudu, který zajistí registraci v obchodním rejstříku a publikaci listiny v úředním věstníku (Journal officiel, resp. Moniteur Belge).

Na základě zákona ze 16. ledna 2003 byla založena společnost Banque-Carrefour des Entreprises (BCE). Důvodem jejího založení bylo zjednodušení administrativy související se zakládáním podniku a poskytováním informací podnikatelské veřejnosti. BCE disponuje všemi údaji ve spojitosti s činností podniku a kompletní databází všech podnikatelských subjektů v Belgii. Rovněž tak uděluje každé právnické a fyzické osobě jednotné identifikační číslo (JIČ), které sestává z 10 číslic a začíná 0 nebo 1, na které navazuje dosavadní devítimístné číslo TVA (DIČO).

Počínaje prvním lednem 2005 je používání JIČ povinné. JIČ generuje veškeré údaje související se statutem a aktivitami podniku (název podniku, adresa, právní forma, číslo účtu a název banky, spojení na úřední věstník a centrálu ročních bilancí podniků u Belgické národní banky, ltd.). BCE přiděluje JIČ:

  • právnickým osobám, které disponují číslem TVA (DIČO), kdy devítimístnému číslu bude předcházet 0
  • podnikům, které nedisponují číslem TVA (DIČO) a používají devítimístné číslo Národního registru právnických osob, bude tomuto číslo rovněž předcházet číslice 0
  • nově zakládaným podnikům BCE přiděluje automaticky JIČ s číslicí 0 nebo 1 V současné době je přidělena 0, později bude přidělována číslice 1.

Na základě přiděleného JIČ nemusí podniky zajišťovat tytéž formality u různých subjektů. BCE provádí prostřednictvím „Guichets d’entreprises“ registraci všech právnických a fyzických osob, jakož i asociací působících v Belgii. Guichet d’entreprises (GE) je soukromá organizace pověřená federální vládou k výkonu specifických úkolů a má v Belgii 200 poboček, které shromažďují údaje od podnikatelů. Úkolem GE je:

  • provádět zápis do BCE všech právnických a fyzických osob. JIČ nahrazuje  číslo TVA a číslo ONSS (Organisation Nationale de Securité Sociale)
  • ověřovat předepsané podmínky pro zápis do příslušné profese
  • na přání klienta poskytnout servisní průvodní služby, jako jsou zápisy pro TVA a ONNS, nebo žádosti o autorizaci dokumentů.

Poplatek za zápis obchodní společnosti do BCE činí € 70 pro fyzickou a € 130 pro právnickou osobu. Zápis již registrované filiálky obchodní společnosti je € 50 resp. € 70. Pro všechny ostatní formy podniku je zápis ve výši € 40. 

popisekŠVARCSYSTÉM – ÚČINNÝ, GENIÁLNÍ,
ale stále nelegální

Firmy  vykazují roční bilanci na formuláři BNB, filiálky pak pouze bilanci mateřské firmy. Všechny firmy musí mít otevřený bankovní účet a své  pracovníky registrovat u Úřadu sociálního zabezpečení. Dále se právnické i fyzické osoby v okamžiku zahájení podnikatelské činnosti musí registrovat u berního úřadu při ministerstvu financí. Řada činností v rámci samostatného podnikání přitom může náležet do kategorie regulovaných nebo povolovaných profesí, což vyžaduje udělení potvrzení o zřízení firmy živnostenským úřadem provincie.

Otázkami podnikání a zahraničních investic se zabývají regionální ministerstva s působností v hospodářské problematice. Zde lze získat informace o právní úpravě upravující zřizování firem a o podporách pro investory s všeobecnou nebo jen regionální platností. Konkrétní postup je možno konzultovat se specializovanými poradenskými firmami.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volby startují. Jaké jsou hlavní priority stran, kandidáti, jaké byly výsledky s...
Volby startují. Jaké jsou hlavní priority stran, kandidáti, jaké byly výsledky s...

Dnes ve 14 hodin se otevřou volební místnosti a voliči budou moci hlasovat o tom, kdo by měl příští čtyři roky vést Čes... celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Osobní bankéř/ka - Tachov

Česká spořitelna, a.s.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 18 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.