Jak úspěšně jednat a podnikat v Bruselu

aktualizováno 
Máte chuť obchodovat, nebo rovnou rozjet podnikání v v hlavním městě EU? Pak byste měli znát místní zvyklosti a finanční a administrativní nároky na vaši firmu, abyste nebyli zaskočeni.
Evropská unie

Evropská unie | foto: Profimedia.cz

Brusel jako sídlo administrativy EU je často označován jako hlavní město Evropy. Celá čtvrtina jeho obyvatel je spjata s fungováním EU. Brusel je tedy městem s převahou politiků, lobistů, úředníků a obchodníků. Platí zde zlaté pravidlo - plánujete-li v Bruselu jednat, podnikat či bydlet méně než 5 let, je výhodnější si byt i kancelář pronajmout. Přesahují-li vaše plány pět let, je výhodnější si zde nemovitost koupit. Nejde ani tak o vysoké ceny nemovitostí, ale spíš o nesmírně vysoké daňové zatížení, a to jak při její koupi (12,5 % daň z převodu nemovitosti), tak i při jejím užívání - každoročně  placená daň z nemovitosti (50 – 60 % z odhadovaného nájmu).

Místní zvyklosti při obchodním jednání

Naprostá většina belgických firem má bohaté zkušenosti s mezinárodním obchodem. V jednáních postupují profesionálně a obchodně jsou velmi zruční. Zástupci firem si nezakládají na přílišných formalitách, jednají promyšleně s důrazem na dlouhodobější strategii a možnosti navázání trvalejších vztahů, pokud charakter obchodu či spolupráce takový postup umožňují. Jsou schopni dostatečné flexibility a jednání se snaží vést od počátku spíše v duchu „win-win situation“. Dojednané podmínky považují za závazné a vyžadují, aby byly plněny. Belgičané jsou zvyklí přistupovat k jednání bez zvláštních okolků, efektivně a hospodárně.

Jednání obvykle graduje, respektive hlavní otázky přicházejí na pořad až v konečné fázi, nejčastěji při nebo po pracovním obědě. Pracovní oběd je důležitou, samozřejmou a neopominutelnou součástí vyjednávání. Tento postup se odlišuje od tendence některých českých firem věci uspěchat a řešit obtížnější části jednání na začátku. Belgičané si nepotrpí na používání titulů, s výjimkou akademických (Doktor, Profesor atd.). Běžně a hojně se používají vizitky. S ohledem na konkrétního partnera je vhodné, aby byly ve francouzské, vlámské, nebo neutrální anglické mutaci.

Musíte být připraveni i na negativní stránky podnikání v Belgii, jakými jsou například vysoké sociální dávky, byrokracie (např. vyřízení stavebního povolení trvá min. 9 měsíců), vysoké poplatky a daně spojené s ochranou životního prostředí, dopravou a distribučními sítěmi (např. náklady na el. energii jsou asi o 20 % vyšší než v ostatních evropských zemích). Zkrátka a dobře, podnikaní Belgii je administračně i finančně značně náročné.

Podmínky pro zřízení kanceláře, reprezentace, společného podniku

Nejběžnějšími formami přímého zastoupení zahraničních firem v Belgii jsou dceřiné firmy v podobě s.r.o. nebo a.s. a pobočky. Ke zřízení společnosti s.r.o., nebo a.s. je třeba u banky deponovat základní kapitál a získat od banky příslušné osvědčení. Dále pak vyhotovit finanční plán firmy a uložit ho u notáře, zajistit předepsanou notářskou administraci zakládací listiny ve vztahu k místně příslušnému obchodnímu soudu, který zajistí registraci v obchodním rejstříku a publikaci listiny v úředním věstníku (Journal officiel, resp. Moniteur Belge).

Na základě zákona ze 16. ledna 2003 byla založena společnost Banque-Carrefour des Entreprises (BCE). Důvodem jejího založení bylo zjednodušení administrativy související se zakládáním podniku a poskytováním informací podnikatelské veřejnosti. BCE disponuje všemi údaji ve spojitosti s činností podniku a kompletní databází všech podnikatelských subjektů v Belgii. Rovněž tak uděluje každé právnické a fyzické osobě jednotné identifikační číslo (JIČ), které sestává z 10 číslic a začíná 0 nebo 1, na které navazuje dosavadní devítimístné číslo TVA (DIČO).

Počínaje prvním lednem 2005 je používání JIČ povinné. JIČ generuje veškeré údaje související se statutem a aktivitami podniku (název podniku, adresa, právní forma, číslo účtu a název banky, spojení na úřední věstník a centrálu ročních bilancí podniků u Belgické národní banky, ltd.). BCE přiděluje JIČ:

  • právnickým osobám, které disponují číslem TVA (DIČO), kdy devítimístnému číslu bude předcházet 0
  • podnikům, které nedisponují číslem TVA (DIČO) a používají devítimístné číslo Národního registru právnických osob, bude tomuto číslo rovněž předcházet číslice 0
  • nově zakládaným podnikům BCE přiděluje automaticky JIČ s číslicí 0 nebo 1 V současné době je přidělena 0, později bude přidělována číslice 1.

Na základě přiděleného JIČ nemusí podniky zajišťovat tytéž formality u různých subjektů. BCE provádí prostřednictvím „Guichets d’entreprises“ registraci všech právnických a fyzických osob, jakož i asociací působících v Belgii. Guichet d’entreprises (GE) je soukromá organizace pověřená federální vládou k výkonu specifických úkolů a má v Belgii 200 poboček, které shromažďují údaje od podnikatelů. Úkolem GE je:

  • provádět zápis do BCE všech právnických a fyzických osob. JIČ nahrazuje  číslo TVA a číslo ONSS (Organisation Nationale de Securité Sociale)
  • ověřovat předepsané podmínky pro zápis do příslušné profese
  • na přání klienta poskytnout servisní průvodní služby, jako jsou zápisy pro TVA a ONNS, nebo žádosti o autorizaci dokumentů.

Poplatek za zápis obchodní společnosti do BCE činí € 70 pro fyzickou a € 130 pro právnickou osobu. Zápis již registrované filiálky obchodní společnosti je € 50 resp. € 70. Pro všechny ostatní formy podniku je zápis ve výši € 40. 

popisekŠVARCSYSTÉM – ÚČINNÝ, GENIÁLNÍ,
ale stále nelegální

Firmy  vykazují roční bilanci na formuláři BNB, filiálky pak pouze bilanci mateřské firmy. Všechny firmy musí mít otevřený bankovní účet a své  pracovníky registrovat u Úřadu sociálního zabezpečení. Dále se právnické i fyzické osoby v okamžiku zahájení podnikatelské činnosti musí registrovat u berního úřadu při ministerstvu financí. Řada činností v rámci samostatného podnikání přitom může náležet do kategorie regulovaných nebo povolovaných profesí, což vyžaduje udělení potvrzení o zřízení firmy živnostenským úřadem provincie.

Otázkami podnikání a zahraničních investic se zabývají regionální ministerstva s působností v hospodářské problematice. Zde lze získat informace o právní úpravě upravující zřizování firem a o podporách pro investory s všeobecnou nebo jen regionální platností. Konkrétní postup je možno konzultovat se specializovanými poradenskými firmami.

Autor:


Nejčtenější

Studia nejsou levná. Spočítali jsme, kolik stojí měsíčně vysokoškolák

Ilustrační snímek

Mít doma vysokoškoláka je pro mnohé rodiče značná finanční zátěž. Část nákladů na pokrytí studií si často mladí lidé...

Expertka: Ceny za hygienu zubů jsou různé, je to jako v luxusní restauraci

Prezidentka Asociace zubních hygienistek ve své pracovně.

Paní Eva dochází už tři roky na zubní hygienu v Přerově. Za každou návštěvu zaplatí kolem šesti set korun. Její sestra,...



Vše o důchodu: Jít do penze dřív, pracovat na procenta či brigádničit

Ilustrační snímek

Ač jste duchem stále mladí, myšlenka na výši důchodu se nejspíš občas vloudí do hlavy každému. A také plány. Jít do...

Zmapovali jsme deset aktuálně nejvýhodnějších běžných bankovních účtů

Ilustrační snímek

V Česku přibývají bankovní účty, které lze zřídit zdarma bez jakýchkoliv podmínek. Vyplývá to z analýzy, kterou server...

Dostali přidáno, přesto chtějí jinam. V kurzu je práce z domova

Ilustrační snímek

Více než kdy jindy musí být firmy obezřetné k požadavkům svých zaměstnanců. Touha Čechů po změně zaměstnání stále...

Další z rubriky

Vlastní přísun peněz má 90 procent studentů. Jak a na co vydělávají

Ilustrační snímek

Zaměstnavatelé se o schopné lidi přetahují a práci najde každý, kdo o ni stojí. To je i velká šance pro studenty, jak...

Jakým zvířetem byste chtěli být? Proč padají takové otázky u pohovoru

Ilustrační snímek

Není optimálnější doba, než se poohlédnou po lepší práci. U pohovoru však mohou zaznít záludné otázky, na které...

Kvíz: Zvládli byste práci v nadnárodní korporaci?

Ilustrační snímek

Pokud splňujete kvalifikační předpoklady pro nabízenou pracovní pozici a ještě k tomu máte na obdobném postu i...

Michl: 5 největších mýtů o rozpočtu Česka

Michl: 5 největších mýtů o rozpočtu Česka

Kurzy.cz Vždycky jsem měl rád hitparády, a tak jsem si teď udělal radost a sestavil svou vlastní. Není to hitparáda hudební (tak...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBSLUHA OBRÁBĚCÍHO CENTRA

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 23 000 - 33 000 Kč



Najdete na iDNES.cz