Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak úspěšně přesvědčovat spolupracovníky? Vlastním příkladem

  10:51aktualizováno  10:51
Nejjednodušším způsobem přesvědčování kohokoli o čemkoli je vlastní příklad. Přirozeně ne v tom pojetí, že byste museli dělat úplně přesně to, co chcete po jiných. Jste-li šéfy, pak ani nemůžete. Vaším úkolem je práci řídit, a ne ji bezprostředně vykonávat. Vaše nasazení, angažovanost, ochota, zájem a celkový přístup k tomu, co děláte, jsou však na očích všech a mohou ovlivňovat již samy o sobě. To však obvykle nestačí. Mnoho záleží také na tom, jak s lidmi mluvíte.
Musíte umět jim dobře naslouchat a vhodně argumentovat. Působit přitom na rozum i na city: "Je třeba řešit tento náročný problém a neznám nikoho, kdo by to zvládl lépe než vy." Nebo: "Minule se nám společně podařilo dosáhnout takových výsledků, že by rozhodně stálo za to je zopakovat. Co vy na to?" Nestačí jen mluvit na spolupracovníky a nechtít slyšet jejich reakce. To bývá obtížné, protože ty mohou být i nepříznivé, a tudíž pocitově nepříjemné. Nejvhodnějšími způsoby přesvědčování jsou rozhovor s jednou osobou, případně diskuse s více lidmi najednou. V jejich rámci vzniká prostor pro vysvětlování (v některých případech i vícekrát opakované), a zejména pro přesvědčování. Nesmíte však zůstávat jen v obecné rovině. Uvádějte příklady, používejte fakta a dokumenty, přesvědčivě argumentujte. Nevyvíjejte také na lidi nátlak. Dávejte jim, pokud možno, na vybranou: "Myslel jsem, že byste mohla zkusit toto, ale potěší mne i to, když si vyberete, co sama myslíte, že vám sedí lépe." Žádejte od lidí nápady a náměty a nezapomínejte je za ně chválit, případně je (budou-li finančně přínosné) i hmotně odměňovat. Ani "ulítlé" nápady přitom hned neodsuzujte, spíš se je snažte spolu s autorem dopracovat. Příště by totiž nemusely být žádné další. A už vůbec nevydávejte dobré nápady jiných za své. Snažte se vyvarovat hněvu, zlosti a řvaní na lidi. Mluvte důrazně, ale ne příliš hlasitě, nevyvolávejte konflikty, nehádejte se. Buďte nároční a trvejte na svém, ale s pochopením. Zkuste spolupracovníky přesvědčit o své skutečné autoritě. Dávejte najevo, že rozumíte jim, tomu, co dělají, a jste připraveni jim pro to vytvořit co nejlepší podmínky. Nelitujte času a námahy věnovaných poznávání spolupracovníků. Všímejte si toho, kdo s kým nejlépe spolupracuje, a cílevědomě vytvářejte efektivní týmy a spolupracující dvojice. Naučte se také odhadovat, které záležitosti je vhodnější probírat se skupinou a které raději projednávat individuálně. Musíte přitom pochopitelně umět dobře zvládat jak rétoriku, tak argumentaci.

Co jsme psali a co si přečtete

Jak se učit angličtinu i ve vyšším věku?
Jak se soustředit při práci na internetu?
Jak překonávat ospalost v práci?
Jak se díváte na nekuřácké pracoviště?
Jak úspěšně přesvědčovat kolegy?
Jak rozčlenit denní e-maily?
Mají se účastníci kurzů předem znát?
Jak jednoduše zvládnout akutní stres?
Jak na pár minut vypnout při práci?


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.