Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vám může stát pomoci
s obchody v zahraničí

aktualizováno 
20. července 2006 proběhlo za účasti představitelů Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zahraničních věcí a dalších organizací činných v oblasti podpory exportu diskusní fórum s podnikatelskou a jinou odbornou veřejností na téma podpory státu exportérům zejména v souvislosti s novou exportní strategií ČR. Jak jsou podnikatelé spokojeni se službami státu při vývozu? Jaké služby jsou pro ně zajímavé a co je v této oblasti nového?

Business, ruce | foto: Profimedia.cz

Vývoz zboží a služeb má pozitivní vliv na zvýšení konkurenceschopnosti domácích firem, na snížení nezaměstnanosti, růst produktivity práce a na zrychlení inovačních procesů. Proto má stát zájem o udržení a posílení dobrých výsledků zahraničního obchodu. K tomu by měla přispět nová vládou schválená Exportní strategie ČR pro období 2006 až 2010.

V té se mají podnikatelé aktivněji podílet na tvorbě obchodní politiky a poskytovat státu zpětnou vazbu. Důraz je kladen i na vyšší informovanost podnikatelů o tom, jakých služeb mohou využít, a jejich lepší vzdělání v oblasti zahraničního obchodu. V této souvislosti byla v květnu 2006 zahájena činnost zelené linky pro export – zde se podnikatelé dozví o základních službách státu, dostanou kontaktní údaje zodpovědných pracovníků jednotlivých agentur a institucí, odkazy a další informační zdroje, přičemž linka zároveň funguje pro zpracovávání podnětů pro rozšiřování exportních služeb státu.

Ohledně nabídky služby a jejího sjednocení byla vypracována brožura Export v kostce (duben 2006), která informuje o tom, jaké instituce poskytují potřebné služby – a za kolik. Je rozdělena na informační, vzdělávací plus poradenské a asistenční, finanční a prezentační služby. Dále jsou v ní uvedeny kontakty na zastupitelské úřady ČR a zahraniční kanceláře CzechTrade v zahraničí.

Brožuru v PDF naleznete ZDE.

Nové prvky v exportní strategii státu

- Zaměření na celé spektrum obchodních vztahů, nikoliv jen na export zboží
- Zahrnuje i investice českých firem do zahraničí a vývoz služeb
- Zákaznická orientace a klientský přístup (zákaznické centrum, vyšší informovanost o službách státu)
- Projektové řízení (12 projektů)
- Financování projektů pro vývoz (ČEB, EGAP)
- Transparentní systém kontroly a vyhodnocování (spokojenost), měření efektu služeb státu

Co vás v budoucnu čeká

- větší vliv podnikatelů na formulaci obchodní politiky v EU – návrh strategie ČR k revizi společné obchodní politiky
- nové produkty pro vývoz služeb a investic, větší dostupnost financí pro export
- sjednocení informací pro podnikatele
- spuštění exportního poradenského centra
- včasná reakce na potenciální ohrožení obchodních zájmů českého průmyslu
- vybudování Exportní akademie  - jeden z projektů nové exportní strategie pro zvýšení profesionality zástupců ČR v zahraničí a zlepšení exportního know-how firem

Jak vypadá podpora exportu v zahraničí

V různých zemích se vykytují různé modely v závislosti na tradicích a zvyklostech dané země. Ve všech sedmnácti evropských zemích, jejichž systémy zkoumalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), se o podporu exportu starají specializované agentury, přičemž dále všude mají za úkol ekonomické lobování velvyslanci. V Dánsku a Velké Británii má velvyslanec dokonce přímé zadání k ekonomické činnosti. Společný je téměř všem systém financování, a to státem; menší část kryjí příjmy za poskytnuté služby (do 20 %).

V ČR je ústředním orgánem pro obchodní politiku, zahraniční obchod, podporu exportu a koordinaci zahraničně obchodní politiky MPO, přičemž Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) koordinuje vnější ekonomické vztahy, řídí zastupitelské úřady a připravuje pracovníky pro výkon zahraničních služeb. Ačkoliv se diskutovalo na fóru o tom, zda stav změnit a veškeré kompetence předat jednomu z ministerstev, vyslovila se většina pro zachování stávajícího stavu. Obavy byly vysloveny zejména v souvislosti s předáním všech kompetencí v oblasti podpory exportu MZV.

Inspirace systémy úspěšnými v zahraničí se projevila mimo jiné v jednom z projektů v rámci nové exportní strategie - kokrétně Projektu nový systém řízení služeb státu v obchodně-ekonomické činnosti v zahraničí. Ten byl zaveden ve 33 zemích a zajišťuje spolupráci všech subjektů působících v obchodně-ekonomické oblasti v daném teritoriu (zastupitelských úřadů, zahraničních kanceláří CzechTrade, CzechInvest, Českých center, příp. Czech Tourismu)

Projekt je založen na dohodách s velvyslanci, ve kterých jsou definovány jejich strategické cíle v teritoriu, speciální úkoly pro velvyslance v ekonomické oblasti, měření výkonů, hodnocení práce obchodních radů podle plnění plánů činnosti a dále soustředění informací a jednom místě a přístup k nim zajištěný pro všechny spolupracující instituce.

Co potřebují podnikatelé v Česku při expanzi do zahraničí

Podnikatelé, kteří na fóru vystoupili, se vesměs vyjádřili, že podpora státu exportérům se postupně zlepšuje. Měli ovšem i námitky. Jednak šlo například o požadavek zjednodušení administrativy (přihlášky méně papírů, duplicita informací v nich obsažených) a posilování kanceláří v zahraničí, důraz na mezivládní dohody či lepší podporu investic, jednak byly uvedeny příklady z konkrétních zemí.

Padl návrh na větší zainteresovanost státu při investicích v zahraničí v podobě financování proexportními fondy – inspirace pochází ze Španělska, kdy část investice financuje vedle soukromé firmy státní fond a stává se na čas vlastně spoluvlastníkem. Na základě zkušeností z Velké Británie a Dánska byla požadována přímá zainteresovanost obchodních radů i ambasadorů na rozvoji obchodu. Zmíněna byla i nutná ochrana duševního vlastnictví – pomoc státu při ochraně zájmů a případných soudních sporech např. v Číně.

popisekJAK USPĚT PŘI OBCHODOVÁNÍ
v Číně? Poradíme vám


 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Natálie Mičková přišla do České republiky v 17 letech. Začala studovat na...
Češtinu zvládla bez akcentu za půl roku, teď rozjela v Česku podnikání

Natallia Mičková patři k mladým lidem, kteří na sobě umí tvrdě pracovat. Pochází z Běloruska, ale její čeština je naprosto dokonalá a bez akcentu. Češtinu se...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer
21.10.2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer

21. října 2017 Výsledky voleb bychom mohli znát už dnes večer Ve 14 hodin se uzavřou volební místnosti a okrskové voleb... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.