Business, ruce

Business, ruce | foto: Profimedia.cz

Jak vám může stát pomoci s obchody v zahraničí

  • 1
20. července 2006 proběhlo za účasti představitelů Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva zahraničních věcí a dalších organizací činných v oblasti podpory exportu diskusní fórum s podnikatelskou a jinou odbornou veřejností na téma podpory státu exportérům zejména v souvislosti s novou exportní strategií ČR. Jak jsou podnikatelé spokojeni se službami státu při vývozu? Jaké služby jsou pro ně zajímavé a co je v této oblasti nového?

Vývoz zboží a služeb má pozitivní vliv na zvýšení konkurenceschopnosti domácích firem, na snížení nezaměstnanosti, růst produktivity práce a na zrychlení inovačních procesů. Proto má stát zájem o udržení a posílení dobrých výsledků zahraničního obchodu. K tomu by měla přispět nová vládou schválená Exportní strategie ČR pro období 2006 až 2010.

V té se mají podnikatelé aktivněji podílet na tvorbě obchodní politiky a poskytovat státu zpětnou vazbu. Důraz je kladen i na vyšší informovanost podnikatelů o tom, jakých služeb mohou využít, a jejich lepší vzdělání v oblasti zahraničního obchodu. V této souvislosti byla v květnu 2006 zahájena činnost zelené linky pro export – zde se podnikatelé dozví o základních službách státu, dostanou kontaktní údaje zodpovědných pracovníků jednotlivých agentur a institucí, odkazy a další informační zdroje, přičemž linka zároveň funguje pro zpracovávání podnětů pro rozšiřování exportních služeb státu.

Ohledně nabídky služby a jejího sjednocení byla vypracována brožura Export v kostce (duben 2006), která informuje o tom, jaké instituce poskytují potřebné služby – a za kolik. Je rozdělena na informační, vzdělávací plus poradenské a asistenční, finanční a prezentační služby. Dále jsou v ní uvedeny kontakty na zastupitelské úřady ČR a zahraniční kanceláře CzechTrade v zahraničí.

Brožuru v PDF naleznete ZDE.

Nové prvky v exportní strategii státu

- Zaměření na celé spektrum obchodních vztahů, nikoliv jen na export zboží
- Zahrnuje i investice českých firem do zahraničí a vývoz služeb
- Zákaznická orientace a klientský přístup (zákaznické centrum, vyšší informovanost o službách státu)
- Projektové řízení (12 projektů)
- Financování projektů pro vývoz (ČEB, EGAP)
- Transparentní systém kontroly a vyhodnocování (spokojenost), měření efektu služeb státu

Co vás v budoucnu čeká

- větší vliv podnikatelů na formulaci obchodní politiky v EU – návrh strategie ČR k revizi společné obchodní politiky
- nové produkty pro vývoz služeb a investic, větší dostupnost financí pro export
- sjednocení informací pro podnikatele
- spuštění exportního poradenského centra
- včasná reakce na potenciální ohrožení obchodních zájmů českého průmyslu
- vybudování Exportní akademie  - jeden z projektů nové exportní strategie pro zvýšení profesionality zástupců ČR v zahraničí a zlepšení exportního know-how firem

Jak vypadá podpora exportu v zahraničí

V různých zemích se vykytují různé modely v závislosti na tradicích a zvyklostech dané země. Ve všech sedmnácti evropských zemích, jejichž systémy zkoumalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), se o podporu exportu starají specializované agentury, přičemž dále všude mají za úkol ekonomické lobování velvyslanci. V Dánsku a Velké Británii má velvyslanec dokonce přímé zadání k ekonomické činnosti. Společný je téměř všem systém financování, a to státem; menší část kryjí příjmy za poskytnuté služby (do 20 %).

V ČR je ústředním orgánem pro obchodní politiku, zahraniční obchod, podporu exportu a koordinaci zahraničně obchodní politiky MPO, přičemž Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) koordinuje vnější ekonomické vztahy, řídí zastupitelské úřady a připravuje pracovníky pro výkon zahraničních služeb. Ačkoliv se diskutovalo na fóru o tom, zda stav změnit a veškeré kompetence předat jednomu z ministerstev, vyslovila se většina pro zachování stávajícího stavu. Obavy byly vysloveny zejména v souvislosti s předáním všech kompetencí v oblasti podpory exportu MZV.

Inspirace systémy úspěšnými v zahraničí se projevila mimo jiné v jednom z projektů v rámci nové exportní strategie - kokrétně Projektu nový systém řízení služeb státu v obchodně-ekonomické činnosti v zahraničí. Ten byl zaveden ve 33 zemích a zajišťuje spolupráci všech subjektů působících v obchodně-ekonomické oblasti v daném teritoriu (zastupitelských úřadů, zahraničních kanceláří CzechTrade, CzechInvest, Českých center, příp. Czech Tourismu)

Projekt je založen na dohodách s velvyslanci, ve kterých jsou definovány jejich strategické cíle v teritoriu, speciální úkoly pro velvyslance v ekonomické oblasti, měření výkonů, hodnocení práce obchodních radů podle plnění plánů činnosti a dále soustředění informací a jednom místě a přístup k nim zajištěný pro všechny spolupracující instituce.

Co potřebují podnikatelé v Česku při expanzi do zahraničí

Podnikatelé, kteří na fóru vystoupili, se vesměs vyjádřili, že podpora státu exportérům se postupně zlepšuje. Měli ovšem i námitky. Jednak šlo například o požadavek zjednodušení administrativy (přihlášky méně papírů, duplicita informací v nich obsažených) a posilování kanceláří v zahraničí, důraz na mezivládní dohody či lepší podporu investic, jednak byly uvedeny příklady z konkrétních zemí.

Padl návrh na větší zainteresovanost státu při investicích v zahraničí v podobě financování proexportními fondy – inspirace pochází ze Španělska, kdy část investice financuje vedle soukromé firmy státní fond a stává se na čas vlastně spoluvlastníkem. Na základě zkušeností z Velké Británie a Dánska byla požadována přímá zainteresovanost obchodních radů i ambasadorů na rozvoji obchodu. Zmíněna byla i nutná ochrana duševního vlastnictví – pomoc státu při ochraně zájmů a případných soudních sporech např. v Číně.

popisekJAK USPĚT PŘI OBCHODOVÁNÍ
v Číně? Poradíme vám