Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prosadit nepopulární změny neumí každý. Jak na to, radí sociolog

aktualizováno 
Sdělit lidem, že ve firmě nastanou nepříjemné změny, není snadné. Kdo si myslí, že to stačí zaměstnancům jen oznámit bez jakékoliv strategie, může sklidit pořádný odpor. Jak by měl postupovat profesionál, radí firemní sociolog Vojtěch Bednář.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nepopulární opatření jsou mor pro každého vedoucího. Organizační změna, stěhování, změna práce, odměňování nebo platu. Lidé nemají rádi změny obecně, a když je to změna z jejich pohledu k horšímu, nemají ji rádi ještě víc. Přitom způsob, jakým se prosazuje, někdy napáchá mnohem více škody než změna samotná. Pokud stojíte před nutností prosazovat potenciálně nepříjemné opatření ve firmě nebo na pracovišti, v prvé řadě se toho nebojte. Lidé to totiž vycítí a jasně dají najevo svůj odpor. Pokud se celá věc provede profesionálně a systematicky, proběhne hladce a podaří se prosadit i velice nepříjemnou věc.

Příprava je základ všeho

Lidé jsou schopni vstřebat i velice nepříjemnou věc bez odporu za předpokladu, že jim připadá logická, a že ji prosazuje člověk, kterému věří. Základem je proto mít připraveny argumenty a způsob, kterým budeme opatření komunikovat. Připravte si argumenty pro a uvažujte také nad těmi proti. Když ukážete, že znáte výhrady, můžete na ně mnohem lépe argumentovat.

Vojtěch Bednář

  • Pracuje jako firemní sociolog, pomáhá firmám se vztahy a s vedením.
  • Je zakladatel webu Firemní sociolog.
  • Pořádá školení a workshopy v oblasti interní komunikace a manažerského řízení a dovedností.
Vojtěch Bednář, firemní sociolog

Většina nepříjemných opatření se přijímá lépe, když je prosazována postupně a rozložena v čase. Pokud to jde, připravte plán „přechodu“. Zejména u organizačních opatření dovede dobré naplánování předejít mnoha zbytečným problémům. Připravte také varianty co dělat, narazí-li opatření na otevřený odpor a hlasitou kritiku, nebo skrytý odpor, ignoraci a sabotáž.

Připravte si argumenty

I nejvíce katastrofickou zprávu příjme většina zaměstnanců nejlépe, uslyší-li ji celou najednou. Případné „dávkování“ informací a jejich rozšiřování formou fám a polopravd pouze vytváří atmosféru strachu, která snižuje efektivitu, pracovní výkon a u profesí s podílem fyzické práce také nebezpečí úrazu.

Nejhorší způsob, jak lidem přednést nepopulární opatření, je ten, že ho manažer prostě řekne a odejde. Pak totiž nemá nejmenší kontrolu nad tím, co se děje. Každé opatření má svá proč a ta proč je potřeba lidem říkat v určitém pořadí. Ideální je, když vztáhnete věc, která je nepříjemná pro zaměstnance tak, že

  • přináší užitek zákazníkům (partnerům, atd.),
  • přináší užitek firmě (umožní přežití, růst, prosperitu) a tedy společnému dobru,
  • přináší užitek i „postiženým“, ale v dlouhodobé perspektivě.

Každá nepříjemná informace by měla mít svůj argument a nejlepší je, když má argumenty tři. Lidé nejlépe reagují na triády – dva jsou málo, ve více se člověk ztrácí.

Najděte si spoluhráče

Pokud je možné, aby při komunikaci a prosazování nepříjemných opatření spolupracoval někdo „zevnitř“ těch, na které opatření dopadá, je to ideální situace. Když k takové spolupráci dovedeme přesvědčit neformální autoritu jako je nejzkušenější zaměstnanec, opravdový expert či respektovaný spolupracovník, máme z poloviny vyhráno.

Může se hodit

Hledáte zaměstnance? Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

Spolupráce by nikdy neměla být okatá, protože autoritu spoluhráče sráží, ale spíše v rovině vysvětlování a schvalování opatření. Pozor ale na to, abyste si za spoluhráče omylem nevybrali Hujera, který vám bude podkuřovat, protože si myslí, že jej pak povýšíte.

Zainteresované přimějte ke spolupráci

I doopravdy nepříjemné opatření se dá zmírnit a připravit k lepšímu přijetí. Řešením je zainteresované přesvědčit, aby sami spolupracovali na tom, jak změna bude vypadat. Pokud mají možnost ovlivnit byť i zdánlivé detaily věci, je pro ně mnohem jednodušší ji přijmout jako celek. S tím se dá dopředu počítat a připravit potenciální ústupky, o kterých na začátku víme pouze my.

Stejně tak je dobře, když se snažíme zaměstnance přimět k tomu, aby spolupracovali na plánu zavedení nepříjemných změn. Daleko spíše se s nimi ztotožní.

Jestliže je opatření dočasné, je potřeba, aby bylo jasně stanoveno kdy, případě za jakých okolností skončí, a aby to věděli všichni, kterých se týká. Platí zásada, že nic není trvalejší, než dočasné řešení, a pokud se nám toto přihodí, jsou lidé časem frustrovaní. Pokud je ale trvalé, musí to vědět. I nepříjemná jistota je totiž jistota a jistotu lidé, na rozdíl od změn, milují.

A rada na závěr: Běžte příkladem a buďte trpěliví. Trpělivost působí dojmem jistoty. Pokud se pak vedoucí nebo manažer nepříjemnému opatření podvolí jako první, ukáže, že ho bere vážně a tím zapůsobí na všechny ostatní. Podcenění tohoto detailu vede ke vzpourám a k neloajalitě.

Autor:



Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2017: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Přiznat daně z příjmu musí každoročně statisíce Čechů. Daňové přiznání, které budete letos, tedy v roce 2018 vyplňovat,...

Některé profese si výrazně polepšily, berou o deset i patnáct tisíc víc

Ilustrační snímek

Tisíce nových příležitostí a často skokový nárůst mezd ve většině oborů. Někteří si polepšili i o 20 procent. Tak...



Smí lyžařské areály zablokovat přeprodaný skipas? U soudu by nejspíš narazily

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...

Přivstanou si, lyžují pár hodin a před polednem skipas prodají nově příchozím. Tito návštěvníci jsou trnem v oku...

KOMENTÁŘ: Hypotéka pod tři procenta? Zapomeňte

Martin Mašát

Hypotéky se sazbou pod dvě procenta jsou nejspíš minulostí. V roce 2018 se sazby s největší pravděpodobností vyhoupnou...

Sedm pravidel, jak změnit myšlení a stát se chytřejším

Ilustrační snímek

Myšlení se věnujeme téměř každý den, a to po většinu života. Měli bychom proto v myšlení vynikat. Mezi myšlením a...

Další z rubriky

Příběh jako z pohádky: jak se chudý chlapec jménem Pupp stal boháčem

Bratři (zleva) Anton, Heinrich a Julius Puppové se ve druhé polovině 19....

Šest generací rodiny Puppů dovedlo karlovarský Grandhotel Pupp ke světové slávě. Přitom na začátku byl jeden mladý,...

Překonat Baťu je na dlouho, říká muž, jehož výrobky jsou v každé kuchyni

Petr Chmela, zakladatel českého výrobce kuchyňských potřeb Tescoma

Ovar mnozí z nás uvaří v „jeho“ hrnci, nakrájíme ho „jeho“ nožem, chlebíčky dáme na „jeho“ mísy, pít budeme z „jeho“...

Miluje těstoviny, připravuje je na všechny způsoby a je slavný

Markus Holzer

Markus Holzer je jedním z nejslavnějších italských kuchařů současnosti. Jeho pořad La prova del cuoco vysílá italská...

Dolary na dovolenou nakupte v lednu

Dolary na dovolenou nakupte v lednu

Kurzy.cz Minulý týden zveřejněná inflace v Eurozóně měla být studenou sprchou pro všechny eurodolarové býky. Dle předběžných dat...

Najdete na iDNES.cz