Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prosadit nepopulární změny neumí každý. Jak na to, radí sociolog

aktualizováno 
Sdělit lidem, že ve firmě nastanou nepříjemné změny, není snadné. Kdo si myslí, že to stačí zaměstnancům jen oznámit bez jakékoliv strategie, může sklidit pořádný odpor. Jak by měl postupovat profesionál, radí firemní sociolog Vojtěch Bednář.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nepopulární opatření jsou mor pro každého vedoucího. Organizační změna, stěhování, změna práce, odměňování nebo platu. Lidé nemají rádi změny obecně, a když je to změna z jejich pohledu k horšímu, nemají ji rádi ještě víc. Přitom způsob, jakým se prosazuje, někdy napáchá mnohem více škody než změna samotná. Pokud stojíte před nutností prosazovat potenciálně nepříjemné opatření ve firmě nebo na pracovišti, v prvé řadě se toho nebojte. Lidé to totiž vycítí a jasně dají najevo svůj odpor. Pokud se celá věc provede profesionálně a systematicky, proběhne hladce a podaří se prosadit i velice nepříjemnou věc.

Příprava je základ všeho

Lidé jsou schopni vstřebat i velice nepříjemnou věc bez odporu za předpokladu, že jim připadá logická, a že ji prosazuje člověk, kterému věří. Základem je proto mít připraveny argumenty a způsob, kterým budeme opatření komunikovat. Připravte si argumenty pro a uvažujte také nad těmi proti. Když ukážete, že znáte výhrady, můžete na ně mnohem lépe argumentovat.

Vojtěch Bednář

  • Pracuje jako firemní sociolog, pomáhá firmám se vztahy a s vedením.
  • Je zakladatel webu Firemní sociolog.
  • Pořádá školení a workshopy v oblasti interní komunikace a manažerského řízení a dovedností.
Vojtěch Bednář, firemní sociolog

Většina nepříjemných opatření se přijímá lépe, když je prosazována postupně a rozložena v čase. Pokud to jde, připravte plán „přechodu“. Zejména u organizačních opatření dovede dobré naplánování předejít mnoha zbytečným problémům. Připravte také varianty co dělat, narazí-li opatření na otevřený odpor a hlasitou kritiku, nebo skrytý odpor, ignoraci a sabotáž.

Připravte si argumenty

I nejvíce katastrofickou zprávu příjme většina zaměstnanců nejlépe, uslyší-li ji celou najednou. Případné „dávkování“ informací a jejich rozšiřování formou fám a polopravd pouze vytváří atmosféru strachu, která snižuje efektivitu, pracovní výkon a u profesí s podílem fyzické práce také nebezpečí úrazu.

Nejhorší způsob, jak lidem přednést nepopulární opatření, je ten, že ho manažer prostě řekne a odejde. Pak totiž nemá nejmenší kontrolu nad tím, co se děje. Každé opatření má svá proč a ta proč je potřeba lidem říkat v určitém pořadí. Ideální je, když vztáhnete věc, která je nepříjemná pro zaměstnance tak, že

  • přináší užitek zákazníkům (partnerům, atd.),
  • přináší užitek firmě (umožní přežití, růst, prosperitu) a tedy společnému dobru,
  • přináší užitek i „postiženým“, ale v dlouhodobé perspektivě.

Každá nepříjemná informace by měla mít svůj argument a nejlepší je, když má argumenty tři. Lidé nejlépe reagují na triády – dva jsou málo, ve více se člověk ztrácí.

Najděte si spoluhráče

Pokud je možné, aby při komunikaci a prosazování nepříjemných opatření spolupracoval někdo „zevnitř“ těch, na které opatření dopadá, je to ideální situace. Když k takové spolupráci dovedeme přesvědčit neformální autoritu jako je nejzkušenější zaměstnanec, opravdový expert či respektovaný spolupracovník, máme z poloviny vyhráno.

Může se hodit

Hledáte zaměstnance? Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

Spolupráce by nikdy neměla být okatá, protože autoritu spoluhráče sráží, ale spíše v rovině vysvětlování a schvalování opatření. Pozor ale na to, abyste si za spoluhráče omylem nevybrali Hujera, který vám bude podkuřovat, protože si myslí, že jej pak povýšíte.

Zainteresované přimějte ke spolupráci

I doopravdy nepříjemné opatření se dá zmírnit a připravit k lepšímu přijetí. Řešením je zainteresované přesvědčit, aby sami spolupracovali na tom, jak změna bude vypadat. Pokud mají možnost ovlivnit byť i zdánlivé detaily věci, je pro ně mnohem jednodušší ji přijmout jako celek. S tím se dá dopředu počítat a připravit potenciální ústupky, o kterých na začátku víme pouze my.

Stejně tak je dobře, když se snažíme zaměstnance přimět k tomu, aby spolupracovali na plánu zavedení nepříjemných změn. Daleko spíše se s nimi ztotožní.

Jestliže je opatření dočasné, je potřeba, aby bylo jasně stanoveno kdy, případě za jakých okolností skončí, a aby to věděli všichni, kterých se týká. Platí zásada, že nic není trvalejší, než dočasné řešení, a pokud se nám toto přihodí, jsou lidé časem frustrovaní. Pokud je ale trvalé, musí to vědět. I nepříjemná jistota je totiž jistota a jistotu lidé, na rozdíl od změn, milují.

A rada na závěr: Běžte příkladem a buďte trpěliví. Trpělivost působí dojmem jistoty. Pokud se pak vedoucí nebo manažer nepříjemnému opatření podvolí jako první, ukáže, že ho bere vážně a tím zapůsobí na všechny ostatní. Podcenění tohoto detailu vede ke vzpourám a k neloajalitě.

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Poradna: jaké jsou záludnosti zkušební doby v novém zaměstnání

Ilustrační snímek

Cílem zkušební doby je, aby se zaměstnavatel a nový zaměstnanec lépe poznali a rozhodli se, zda chtějí ve spolupráci...

Naše práce je dřina, uchazeče to odrazuje, říká pekař

Meduna

Je brzy ráno, stojím v pekárně čakovického hypermarketu Globus a vypadám jak šmoula. Na sobě mám bílý ochranný hábit a...

Další nabídka

Kurzy.cz

Jiří Menzel je v kritickém stavu a uzdravení nebude jednoduché
Jiří Menzel je v kritickém stavu a uzdravení nebude jednoduché

Oskarový režisér Jiří Menzel (79) leží od úterka v kritickém stavu v nemocnici v pražských Střešovicích. Podle informac... celý článek



Najdete na iDNES.cz