Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prosadit nepopulární změny neumí každý. Jak na to, radí sociolog

  • 3
Sdělit lidem, že ve firmě nastanou nepříjemné změny, není snadné. Kdo si myslí, že to stačí zaměstnancům jen oznámit bez jakékoliv strategie, může sklidit pořádný odpor. Jak by měl postupovat profesionál, radí firemní sociolog Vojtěch Bednář.

Nepopulární opatření jsou mor pro každého vedoucího. Organizační změna, stěhování, změna práce, odměňování nebo platu. Lidé nemají rádi změny obecně, a když je to změna z jejich pohledu k horšímu, nemají ji rádi ještě víc. Přitom způsob, jakým se prosazuje, někdy napáchá mnohem více škody než změna samotná. Pokud stojíte před nutností prosazovat potenciálně nepříjemné opatření ve firmě nebo na pracovišti, v prvé řadě se toho nebojte. Lidé to totiž vycítí a jasně dají najevo svůj odpor. Pokud se celá věc provede profesionálně a systematicky, proběhne hladce a podaří se prosadit i velice nepříjemnou věc.

Příprava je základ všeho

Lidé jsou schopni vstřebat i velice nepříjemnou věc bez odporu za předpokladu, že jim připadá logická, a že ji prosazuje člověk, kterému věří. Základem je proto mít připraveny argumenty a způsob, kterým budeme opatření komunikovat. Připravte si argumenty pro a uvažujte také nad těmi proti. Když ukážete, že znáte výhrady, můžete na ně mnohem lépe argumentovat.

Vojtěch Bednář

  • Pracuje jako firemní sociolog, pomáhá firmám se vztahy a s vedením.
  • Je zakladatel webu Firemní sociolog.
  • Pořádá školení a workshopy v oblasti interní komunikace a manažerského řízení a dovedností.
Vojtěch Bednář, firemní sociolog

Většina nepříjemných opatření se přijímá lépe, když je prosazována postupně a rozložena v čase. Pokud to jde, připravte plán „přechodu“. Zejména u organizačních opatření dovede dobré naplánování předejít mnoha zbytečným problémům. Připravte také varianty co dělat, narazí-li opatření na otevřený odpor a hlasitou kritiku, nebo skrytý odpor, ignoraci a sabotáž.

Připravte si argumenty

I nejvíce katastrofickou zprávu příjme většina zaměstnanců nejlépe, uslyší-li ji celou najednou. Případné „dávkování“ informací a jejich rozšiřování formou fám a polopravd pouze vytváří atmosféru strachu, která snižuje efektivitu, pracovní výkon a u profesí s podílem fyzické práce také nebezpečí úrazu.

Nejhorší způsob, jak lidem přednést nepopulární opatření, je ten, že ho manažer prostě řekne a odejde. Pak totiž nemá nejmenší kontrolu nad tím, co se děje. Každé opatření má svá proč a ta proč je potřeba lidem říkat v určitém pořadí. Ideální je, když vztáhnete věc, která je nepříjemná pro zaměstnance tak, že

  • přináší užitek zákazníkům (partnerům, atd.),
  • přináší užitek firmě (umožní přežití, růst, prosperitu) a tedy společnému dobru,
  • přináší užitek i „postiženým“, ale v dlouhodobé perspektivě.

Každá nepříjemná informace by měla mít svůj argument a nejlepší je, když má argumenty tři. Lidé nejlépe reagují na triády – dva jsou málo, ve více se člověk ztrácí.

Najděte si spoluhráče

Pokud je možné, aby při komunikaci a prosazování nepříjemných opatření spolupracoval někdo „zevnitř“ těch, na které opatření dopadá, je to ideální situace. Když k takové spolupráci dovedeme přesvědčit neformální autoritu jako je nejzkušenější zaměstnanec, opravdový expert či respektovaný spolupracovník, máme z poloviny vyhráno.

Může se hodit

Hledáte zaměstnance? Hledejte na správném místě - jobDNES.cz

Spolupráce by nikdy neměla být okatá, protože autoritu spoluhráče sráží, ale spíše v rovině vysvětlování a schvalování opatření. Pozor ale na to, abyste si za spoluhráče omylem nevybrali Hujera, který vám bude podkuřovat, protože si myslí, že jej pak povýšíte.

Zainteresované přimějte ke spolupráci

I doopravdy nepříjemné opatření se dá zmírnit a připravit k lepšímu přijetí. Řešením je zainteresované přesvědčit, aby sami spolupracovali na tom, jak změna bude vypadat. Pokud mají možnost ovlivnit byť i zdánlivé detaily věci, je pro ně mnohem jednodušší ji přijmout jako celek. S tím se dá dopředu počítat a připravit potenciální ústupky, o kterých na začátku víme pouze my.

Stejně tak je dobře, když se snažíme zaměstnance přimět k tomu, aby spolupracovali na plánu zavedení nepříjemných změn. Daleko spíše se s nimi ztotožní.

Jestliže je opatření dočasné, je potřeba, aby bylo jasně stanoveno kdy, případě za jakých okolností skončí, a aby to věděli všichni, kterých se týká. Platí zásada, že nic není trvalejší, než dočasné řešení, a pokud se nám toto přihodí, jsou lidé časem frustrovaní. Pokud je ale trvalé, musí to vědět. I nepříjemná jistota je totiž jistota a jistotu lidé, na rozdíl od změn, milují.

A rada na závěr: Běžte příkladem a buďte trpěliví. Trpělivost působí dojmem jistoty. Pokud se pak vedoucí nebo manažer nepříjemnému opatření podvolí jako první, ukáže, že ho bere vážně a tím zapůsobí na všechny ostatní. Podcenění tohoto detailu vede ke vzpourám a k neloajalitě.