Uložte si do mobilu telefonní číslo na kontaktní linku vaší banky pro případnou blokaci karty. Ilustrační snímek

Uložte si do mobilu telefonní číslo na kontaktní linku vaší banky pro případnou blokaci karty. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak zacházet s platební kartou v cizině, abyste nepřišli o peníze

  • 69
Platební kartou na dovolené v zahraničí platí už šest z deseti Čechů. Někteří to však stále odmítají kvůli nejrůznějším obavám. Přinášíme rady, jak co nejefektivněji vybírat v cizině hotovost, jak s kartou zacházet, aby vás nezradila, a jak řešit případnou ztrátu nebo krádež karty.

1. V cizině plaťte kartou

Platební kartu si určitě vezměte s sebou, platit s ní můžete již skoro všude. „Kromě toho, že nemusíte řešit, kolik peněz si s sebou musíte vzít, abyste v půli dovolené nezůstali takříkajíc na suchu, netratíte ani na směnném kurzu. Kurzy bank a směnáren se nijak závratně neliší,“ říká produktový manažer Air Bank Jaromír Vostrý. „Před odjezdem zkontrolujte platnost karty a ověřte si, zda vaše banka poskytuje výběry kdykoliv a kdekoliv na světě zdarma. V takovém případě se nemusíte omezovat,“ říká manažer oddělení karet UniCredit Bank Jan Lachman.

2. Se dvěma kartami to půjde lépe

Nezapomeňte!

Nejvíce krádeží probíhá během dovolené vlastníka. Pojistěte před odjezdem svůj byt, ať na vás nečeká nemilé překvapení.

Ideální je vzít si na cestu kreditní a debetní kartu. Alespoň budete v klidu, když se jedna z nich nějakým způsobem poškodí, nebo ji náhodou ztratíte. Někdy se vyplatí využívat kreditní kartu místo té debetní.

Kreditní karta může být dobrým pomocníkem při rezervování hotelů či placení přes internet. Nechte si od vašeho bankéře poradit, kdy je výhodné kterou kartu použít. „Nenoste s sebou najednou obě karty. V případě ztráty nebo krádeže jedné z nich vám druhá zůstane v rezervě,“ doporučuje produktový manažer banky Zuno Juraj Karabínoš.

3. Berte raději embosovanou kartu

Podívejte se, zda máte elektronickou, nebo embosovanou kartu, která je čím dál rozšířenější. Některé obchody, zejména v exotičtějších oblastech, neumí platbu elektronickou kartou zpracovat, embosovanou kartou zaplatíte téměř všude.
„Embosovanou platební kartu poznáte podle toho, že má veškeré údaje včetně čísla a jména majitele karty plasticky vyražené. Tento typ karet se u většiny českých bank stává už standardem,“ přibližuje Jaromír Vostrý z Air Bank.

4. Zkontrolujte si limity na platby i výběry

Abyste v obchodě či při platbě v hotelu nebyli zaskočeni, je dobré zkontrolovat si před cestou limity, které máte nastaveny pro platbu kartou. „Je dobré znát taky maximální částku peněz, která se dá v místě dovolené vybrat z bankomatu za jeden den. Ve vzdálenějších destinacích může být limit nižší než v Evropě,“ upozorňuje Juraj Karabínoš ze Zuno. Tuto informaci by vám měla poskytnout vaše banka.

5. Při výběrech z bankomatů buďte ostražití

Výběry jsou vesměs bezpečné, vždy je však lepší používat bankomaty uvnitř nebo blízko banky, ke které náleží.

Nepřehlédněte

Pokud bankomat reaguje neobvykle, raději zvolte jiný. Pokud by vám bankomat platební kartu nebo hotovost bez vysvětlení nevydal, neváhejte okamžitě kontaktovat vaši banku a vše nahlaste.

Dejte si rovněž pozor na službu Dynamic Currency Converssion (DCC). Bankomaty některých bank totiž nabízejí jak standardní výběr, to je bez přepočtu částky výběru na domácí měnu, tak i výběr v režimu DCC, kdy je částka výběru na domácí měnu vypočtena. Pokud kývnete na službu DCC, výběr peněz se může velmi prodražit (více čtěte zde).

6. Slovníček pro využití bankomatu v zahraniční

U našich sousedních států je čeština v bankomatech také často volitelným jazykem, ale jinde bankomaty již standardně česky „nemluví“. Nejčastěji umožňují kromě lokálního jazyka volbu angličtiny, němčiny nebo francouzštiny. Pokud si v žádném z těchto jazyků nevěříte, připravili jsme pro vás jednoduchý anglicko-český slovníček základních pojmů a instrukcí, se kterými se můžete setkat na obrazovkách bankomatů v zahraničí. Při výběru si tak lehce poradíte i bez hlubší znalosti angličtiny.

Užitečný slovníček pro výběr z bankomatu
AnglickyČesky
ATM / Cash machineBankomat
Insert your cardVložte kartu
Choose your languageZvolte jazyk
Insert your PIN code / Type your PIN CodeZadejte PIN kód
Withdraw cash / Cash withdrawalVýběr hotovosti
BalanceZůstatek
AccountBankovní účet
Other servicesOstatní služby
Select / Choose the amount (of cash)Zvolte výši (hotovosti k výběru)
Confirm...Potvrďte...
Do you want a receipt?Požadujete stvrzenku?
Yes / NoAno / Ne
Wait please, your requirement is being processedPočkejte prosím, váš požadavek se zpracovává
Please, take your cardProsím, vezměte si kartu
Please, take your cashProsím, odeberte hotovost
Please, take your receiptProsím, odeberte stvrzenku
Thank you for using this ATMDěkujeme za využití tohoto bankomatu
ErrorChyba
zdroj UniCredit Bank

7. Nikdy nenechávejte kartu bez dozoru

„Ať už platíte v hotelu, restauraci či v obchodě, vždy se snažte mít kartu na očích. Ideálně buďte vy tím, kdo kartu vkládá do platebního terminálu. Nikdy nikomu nesdělujte svůj PIN kód a vždy jej zadávejte sami. PIN kód si také nepiště nikam ke kartě nebo na ni,“ upozorňuje Jan Lachman z UniCredit Bank. Pokud vám dělá problém si PIN zapamatovat, neváhejte si ho změnit, aby se vám pamatoval lépe. Nevolte ovšem jednoduché kombinace jako 1111 nebo 1234.

8. Uložte si číslo své banky

Krádeže a zneužití karet patří mezi nejčastější nepříjemnosti na dovolených v zahraničí. Banky umožňují blokování karet přes internetové či mobilní bankovnictví nebo telefonicky.

Uložte si do mobilu telefonní číslo na kontaktní linku vaší banky. V případě potřeby ho nebudete muset zdlouhavě hledat a blokování karty provedete pomocí jednoho telefonátu.

Kontaktní linky pro blokování karty z ciziny

  • Air Bank: +420 547 134 134
  • ČSOB: +420 495 800 111
  • Česká spořitelna: +420 956 777 901 (případně na číslech Telefónica O2: +420 726 111 144, T-Mobile: +420 605 661 144, Vodafone: +420 776 991 144
  • Equa bank: +420 222 010 222
  • Era (Poštovní spořitelna): +420 495 800 121
  • Expobank CZ: +420 272 771 111
  • Fio: +420 224 346 777
  • Moneta Money Bank: +420 224 443 636
  • Komerční banka: Non stop +420 955 512 230
  • mBank: +420 222 111 999
  • Raiffeisenbank: +420 412 446 400
  • Sberbank: +420 495 800 111
  • UniCredit Bank: +420 221 210 031
  • Zuno: +420 245 699 999

9. Zvažte pojištění pro případ ztráty a zneužití karty

Zbavit strachu o finance se můžete tím, že si ve své bance sjednáte pojištění pro případ krádeže či zneužití platební karty. „Toto pojištění může krýt neautorizované transakce až 120 hodin před zablokováním platební karty,“ přibližuje Jan Lachman. Ke své kartě si můžete sjednat i klasické cestovní pojištění na celý rok. Tuto službu poskytuje dnes již mnoho bank. Pojištění trvá celoročně, takže ho nemusíte před každou cestou znovu obnovovat.