Hlavní příčiny nehod za volantem jsou stále stejné. Jezdí se nepřiměřeně rychle a řízení auta nemají řidiči vždy pod kontrolou. Abyste dojeli do svého cíle v pořádku a snížili riziko, že vás autohavárie bude stát přinejmenším peníze a čas, přečtěte si pět postřehů, které mohou zbystřit vaši pozornost za volantem.
Průzkum britské pojišťovny More Than varuje, že emoce za volant nepatří a bezpečnost jízdy může ohrozit rodinná hádka.
Třetina motoristů totiž přiznala, že bezprostředně po ostré rozmíšce s partnerkou řídí agresivně. Celkem 39 procent řidičů pak uvedlo, že těsně po hádce věnují řízení méně pozornosti a dalších 19 procent řídí po ostré hádce roztěkaně. Výkon řidiče může být podle psychologů značně ovlivněn emocionálním stavem. Když je člověk rozzuřený či naštvaný, dokáže to rozptýlit jeho pozornost a odvést od bezpečné jízdy.
Pokud se vám budou během jízdy honit v hlavě osobní problémy, může se to podle psychologů projevit tak, že začnete riskovat a podvědomě uvolňovat tento tlak rychlou jízdou.
O netradiční analýzu havárií za volantem se pokusila Česká pojišťovna. Zkoumala, jak jsou na tom s haváriemi řidiči podle toho, kdy se narodili. Údaje z povinného ručení za roky 2010 a 2011 roztřídila podle znamení horoskopu a v obou sledovaných letech dopadli nejhůř řidiči narození mezi 21. březnem a 20. dubnem, tedy ve znamení Berana. V roce 2011 způsobili o 15 procent více nehod, než byl průměr u řidičů ostatních znamení.
Podobně výraznou odchylku (přesně o 13,6 procent) od průměru, ovšem opačným směrem vykázali řidiči narození koncem listopadu a v prosinci, tedy ve znamení Střelce. Ti tak vyšli ze srovnání jako nejméně bourající.
Pojišťovna nabídla astrologické vysvětlení s tím, že Střelci bývají dobrými pozorovateli, dokáží rychle analyzovat vzniklou situaci a pravděpodobně i díky těmto povahovým rysům se pohybují na silnicích bezpečněji než ostatní. I když může být tato analýza diskutabilní, podle psychologů by měl každý řidič potlačovat za volantem své emoce a nenechat se nikým a ničím vytáčet.
Přestože pátek již letos není podle policejních statistik dnem, ve kterém se na českých silnicích nejvíce bourá, stále buďte v pátek při řízení velmi ostražití. Páteční nehody jsou stále nejtragičtější a zahyne při nich nejvíce lidí. V letošním prvním čtvrtletí přišlo během pátečních kolizí o život celkem 24 lidí.
Dalšími tragickými dny jsou sobota a neděle, na jejichž konto letos shodně přibylo 18 křížů.
Počty mrtvých na silnicích sice dlouhodobě klesají (statistiku si prohlédněte zde), od letošního ledna do konce března však přišlo na českých silnicích o život už 112 lidí. To je o osm více než ve stejném období loňského roku.
Policejní statistiky přinášejí i další varování. Podnapilý řidič za volantem automobilu již není zdaleka jediný, kdo vás může ohrozit. Počítejte s tím, že na silnici vyjíždí s alkoholem v krvi stále více cyklistů, řidičů mopedů a narůstá i počet nehod, které zaviní opilí chodci.
NepřehlédnětePorovnejte si nabídky povinného ručení. |
Policejní statistiky upozorňují, že nejčastěji způsobí nehodu pod vlivem alkoholu Středočeši, v těsném závěsu jsou pak opilci z Moravskoslezského kraje a z Prahy. Nejnižší riziko střetu s opilcem je v Karlovarském kraji, na Vysočině a v Jihočeském kraji.
Opatrní buďte zejména na místních komunikacích, letos na nich v porovnání s ostatními pozemními komunikacemi razantně přibývají počty havárií. Pamatujte i na to, že vůbec nejvíce nehod se stane v obci, loni jich bylo přes 57 tisíc a hmotná škoda přesáhla 2,7 miliard korun. Mimo obec se loni událo 23 tisíc havárií, u nichž škoda přesáhla 2,1 miliardy.
Pokud vás zlobí opatrný styl jízdy seniorů a snažíte se jim předvádět, jak umějí jezdit mladší ročníky, hodně tím riskujete. Statistiky dopravních nehod pojišťovny Allianz totiž varují, že senioři figurují při dopravních nehodách dvakrát častěji jako oběti než viníci.
Ve věkové kategorii nad 64 let je každoročně i nejvíce usmrcených, letos už přišly o život při dopravních nehodách přes dvě desítky seniorů.
Při jízdě proto mějte na paměti, že řidiči, kteří přesáhli šedesátku, jsou nejohroženější skupinou motoristů. Mnohem hůř se vyrovnávají se stále se zrychlující dopravou i agresivní jízdou mladších řidičů. Nemají již tak rychlou reakci a postřeh a jejich zrak či sluch často nejsou stoprocentní.