Limity čerpání na platební kartě představují pro klienta omezení výše transakcí realizovaných kartou v určitém časovém rozmezí. Jak fungují?
Jsou stanovovány nejčastěji na denní či týdenní bázi. Mohou být rozděleny na limit pro platbu u obchodníka a na výběr hotovosti (případně plus celkový, souhrnný limit pro oba typy operací). Zajímavé je, že zatímco některé banky v rámci filozofie bezhotovostního placení zvýhodňují platby u obchodníků (vyšší limit), u některých naopak klient v daném časovém intervalu více „vybere“, než přímo zaplatí. Důvodem je fakt, že u bankomatových transakcí je vždy třeba užít PIN, čímž jsou bezpečnější.
Výše limitu samozřejmě závisí i na typu karty. Nižší limity mají oproti embosovaným karty elektronické, dále vyšší typy karet (zlaté) umožňují svým klientům zaplatit najednou větší částku. Tato situace je poněkud paradoxní, protože právě embosované karty jsou díky možným imprinterovým či internetovým operacím rizikovější. Jejich vydání je ovšem na druhou stranu spojeno s vyššími nároky na bonitu klienta, což limit odráží.
Přístup většiny institucí k limitům platebních karet se obvykle v zásadě příliš neliší – vychází se z určitého standardu, který banky podle svého vyjádření odvodily z chování klientů. (Výjimkou je v tomto případě HVB Bank – zde žádný „běžný limit“ či doporučené hodnoty neexistují, vše funguje na individuální bázi.) Co se však zásadně liší, je právě výše daného standardu, u dvou bank dále postup v případě, že chce klient limit zvýšit.
Standardní limity debetních platebních karet | |||
Banka | Elektronická karta | Embosovaná karta | Změna limitu |
Citibank | denní pro výběr: 40.000 | - | internet: 0, telefon: 90 |
denní pro platby: 20.000 | |||
Česká spořitelna | denní pro výběr: 15.000 | denní pro výběr: 15.000 | 1. zdarma, další 50 |
5-tidenní pro platby: 30.000 | 5-tidenní pro platby: 70.000 | ||
ČSOB | celkový týdenní: 4 000 | individuální | 60 |
eBanka |
týdenní pro výběr: 15.000 |
týdenní pro výběr: 40.000 | 50 |
týdenní pro platby: 25.000 | týdenní pro platby: 80.000 | ||
týdenní celkem: 120.000 | |||
týdenní celkem:40.000 | |||
GE Capital Bank | denní pro výběr: 15.000 | denní pro výběr: 20.000 | zdarma |
denní pro platby: 20.000 | denní pro platby: 40.000 | ||
HVB Bank | individuální | individuální | zdarma |
Komerční banka | týdenní pro výběr: 10.000 | týdenní pro výběr: 20.000 | 50 |
týdenní pro platby: 10.000 | týdenní pro platby: 20.000 | ||
týdenní celkem 10.000 | týdenní celkem 20.000 | ||
Raiffeisenbank | týdenní celkem: 35.000 | týdenní celkem: 65.000 | zdarma |
Volksbank | denní pro výběr: 2.000 | denní pro výběr: 10.000 | 0 (on-line, okamžitě: 50) |
denní pro platby: 2.000 | denní pro výběr: 10.000 | ||
denní celkem: 2.000 | denní celkem: 10.000 | ||
Živnostenská banka | denní pro výběr: 10.000 | denní pro výběr: 20.000 | 100 |
denní pro platby: 20.000 | denní pro platby: 80.000 |
Pozn.: údaje jsou v korunách a platí pro mezinárodní karty; u Citibank je uveden základní limit, je možno zvolit jiný; Česká spořitelna má dále limity pro všechny karty vydané k jednomu účtu, u embosovaných také omezení internetových a MO/TO transakcí; u ČSOB lze bez nároků na bonitu zvýšit limit na 8 tisíc Kč; u GE Capital Bank jsou uvedeny doporučené hodnoty, volit limit lze ale libovolně; Raiffeisenbank uvedla běžný limit, jakýsi průměr, nemusí jej ovšem dostat všichni
Zdroj: banky
O omezení karet pro platby přes internet se dozvíte ZDE. |
Změna limitu má navíc ještě jeden rozměr – cenový. Může být totiž zpoplatněna, což banky zdůvodňují administrativní náročností. Faktem ale je, že poplatek vybírají pouze některé z nich.
Příklad - Poštovní spořitelna, pravidla pro stanovení limitů pro kartu Visa Electron | |
týdenní limit výběru (výběr limitů) | prům. zůstatek na účtu za posl. 1-3 měsíce pro 1 kartu |
3000 | 3750 |
5000 | 6250 |
8000 | 10000 |
10000 | 12500 |
15000 | 18750 |
Limit je samozřejmě ochranným prvkem – pokud ztratíte kartu nebo je vám ukradena, omezuje výši prostředků, která vám může být odcizena – zvlášť když klient může ručit až do půlnoci dne nahlášení. Na druhou stranu nízko nastavený limit může klienta nutit k návštěvám pobočky v případě, že potřebuje vyšší částku, kterou nemůže vybrat z bankomatu či přímo zaplatit kartou. Proč banky obvykle jednoduše nenechají výběr limitu čerpání na klientovi, bez nároků na bonitu? Na vině jsou především transakce na imprinteru, při nichž se neaktualizuje zůstatek ihned (aktualizuje se v momentě, kdy obchodník doručí bance doklad o platbě kartou – může trvat i týden či dva). Podobný problém nastává například i při platbě kartou přes internet. Ani elektronické karty (resp. operace) nemusejí vždy být v tomto směru zcela bez problémů. Banka tedy nastavením limitů omezuje svá rizika.
Platební karta na klíčích: co nás čeká na poli platebních karet? Čtěte ZDE |
Chcete vědět, proč si Češi oblíbili zlaté karty? Klikněte ZDE. |
Pro většinu klientů by limit čerpání neměl představovat vážnější problém. Přesto je vhodné informovat se o charakteristikách vaší karty, aby na vás nečekalo nemilé překvapení, když se plně spolehnete na její použití, a v případě potřeby požádat banku o změnu limitu.
Jsou podle vás limity čerpání na kartách užitečnou ochranou, či zbytečným omezením? Narazili jste někdy na problém s výší limitu? Jak podobné záležitosti řeší vaše banka? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.
reklama