Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaroslav Svěcený: Vydavatelství šéfuje moje manželka

aktualizováno 
Další díl seriálu o podnikajících známých osobnostech si vzal na mušku houslového virtuóza Jaroslava Svěceného. Jeho koníčkem je historie houslí významných světových houslařů. Před sedmi lety po problémech s vydavateli se rozhodl podnikat a začal vydávat a prodávat hudbu na vlastní pěst.

Vášní Jaroslava Svěceného jsou housle všech velikostí a tvarů.

Jaroslav Svěcený patří k našim předním houslovým virtuózům. Koncertuje nejen u nás, ale i ve světě, například v USA, Brazílii, Jordánsku či Indii. Před několika dny převzal platinovou desku za prodej více než 56 tisíc kusů svého CD s názvem Sny o houslích. Od roku 2000 je součástí jeho umělecké činnosti vydávání a nahrávání CD ve vlastní produkci.

Připravili jsme pro vás seriál rozhovorů se známými osobnostmi, které se pustily do podnikání. V jednotlivých dílech se s vámi podělí o své zkušenosti ze světa byznysu herci, zpěváci či modelky.

V předchozích dílech jste se mohli dočíst, jak podnikají Karel Štědrý, Václav Vydra či Michaela Maláčová.

Co vás přivedlo k vydávání CD?
Nejprve to byl dobrý pocit, že mohu od počátku ovlivnit nejen kvalitu zvukového záznamu, ale také celkový vzhled a kvalitní obsah tisku. Zastávám názor, že jedna „ohnutá stránka“ místo kvalitního a bohatého bukletu deklasuje nahrávku samotnou. Později jsem si také uvědomil, že pro úspěšnost svého CD na poli propagačním i komerčním mohu nejvíc udělat já sám.

S jakými komplikacemi jste se v praxi setkal?
V minulosti jsem natáčel u různých firem, ale od roku 2000 má CD vycházejí výhradně u vydavatelství, kterému „šéfuje“ moje manželka a společně se mnou a našimi obchodními partnery se stará o to, aby se mé nahrávky dostaly k těm posluchačům, kteří o ně mají zájem.

Zisk využívám pro financování dalších projektů, což je rozdíl oproti mé spolupráci s jinými vydavatelstvími, kde jsem kromě samotné výroby stejně vše realizoval, ale honorován jsem byl pouze za roli interpreta (tedy ne příliš velkou částkou) a veškerá svá CD jsem si kromě dvou až pěti autorských kusů musel od vydavatele odkupovat.

Velice podstatný byl pro mě také fakt, že jsem s nahrávkou nemohl dále pracovat, protože práva byla samozřejmě na straně vydavatele. Když to shrnu do jedné věty, chci, abych při vytváření nového CD měl pocit, že mé konání a veškeré vynaložené úsilí má smysl. A u spíše nekomerčních nahrávek vážné hudby to platí dvojnásob.

Je jednoduché proniknout na trh?
Odpověď je jednoduchá - má to spoustu úskalí. Distribuce vážné hudby do klasických obchodů v naší zemi vázne nebo vůbec nefunguje. Kromě Prahy, Brna a dalších větších měst se často stává, že nahrávky tohoto žánru na pultech takřka nevidíte. Má to celou řadu ještě jiných důvodů. Podstatné je,že vydavatel musí hledat i jiné cesty prodeje - internet, korporátní klientela, koncerty a tak dále. Při velké snaze to ale jde a spousty zájemců se dnes obrací přímo na vydavatele.

Jak dlouho funguje vaše vydavatelství?
Měl bych správně říci - spoluvydavatel. Vydavatelství funguje sedm let.

Byly nebo jsou problémy s financováním a návratností?
Z počátku obrovské, ale postupně se nám podařilo oslovit několik sponzorů, kteří pochopili, že CD s klasikou má dlouhodobou životnost s nevyprchávajícími účinky. Nutno dodat, že se však vedle nahrávek tohoto žánru zabývám i alternativní hudbou, takže jsme např. vydali mé společné CD Mumlava s úžasnou hudební formací Jablkoň či CD Colours s multižánrovým Richardem Pachmanem... Mám velkou radost, že ani tato hudba není „rychlokvašená“.

Na co je třeba dbát, aby byl nejen produkt, ale také podnikatel úspěšný a důvěryhodný?
Na kvalitní projekt a na jeho seriózní a transparentní produkci i realizaci. Z dnešního pohledu to možná zní staromódně, ale mně se to osvědčilo. Je pravda, že i v mých vodách narazíte na lidi, kteří to s vámi opravdu nemyslí upřímně, ale naštěstí stále existují i „ti druzí".

Kde je hranice mezi podnikáním a uměleckou branží?
Celý život jsem na volné noze, jak se hezky říká, takže jsem zvyklý se starat nejen o sebe, ale i o své kolegy hudebníky, s nimiž nejen koncertuji, ale také natáčím nová CD. Jedná se o každodenní tvrdou práci, na níž je nejtěžší - vedle mezilidských vztahů - uhlídat poměr času na kumšt a na všechno další s tím spojené. To druhé vás nesmí pohltit. Pokud se tak stane, přestáváte být umělcem a koneckonců vlastně popíráte smysl svého konání. Pro mne je podnikání prostředek, nikoliv cíl. Hudbu miluji, je to smysl mého života.

Jaroslav SvěcenýJaroslav Svěcený se narodil v Hradci Králové, letos oslaví 47. narozeniny. Na sólovou dráhu se vydal již v době studií na pražské konzervatoři a Akademii múzických umění. Své vzdělání dovršil mistrovskými kurzy u slavných světových virtuosů Nathana Milsteina a Gidona Kremera. Jaroslav Svěcený doposud natočil 44 CD s díly světových a českých autorů. V roce 1996 mu byla udělena prestižní ceny Masarykovy akademie umění za tvůrčí uměleckou činnost. Jeho největším koníčkem je historie a stavba houslí významných houslařů 17. až 20. století, které také představuje na koncertních pódiích.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.