V říjnu roku 2007 při příležitosti otevření provozovny hobbymarketu v Olomouci a opakovaně v říjnu 2008 při ročním výročí této události jeden z jeho konkurentů nabízel v blízkosti tohoto hobbymarketu slevy na své zboží v době, kdy provozovatel daného obchodu v rámci nákladné marketingové akce do něj přilákal značné množství zákazníků. Poškozený provozovatel se v následné žalobě domáhal toho, aby soud uložil jeho konkurentovi zdržet se (ať již sám nebo prostřednictvím třetích osob) rozdávání reklamních tiskovin, pořádání reklamních akcí, pojíždění a parkování motorových vozidel opatřených jeho reklamami na pozemcích daného obchodu a ve vzdálenosti menší než 100 m od hranic jeho pozemků.
Pozor na zneužívání reklamních akcí konkurence
Plný text rozsudku NS sp.zn. 23 Cdo 1909/2011 |
Soudy v daném případě došly k závěru, že rozdávání vlastních letáků, resp. jiné reklamní aktivity na pozemcích konkurenta v době pořádání jeho reklamní akce jsou nekalosoutěžním jednáním a jsou zakázány. Nevyhověly však návrhu na zřízení jakéhosi "ochranného pásma" do vzdálenosti 100 metrů od pozemku obchodu. Z hlediska předpisů o nekalé soutěži je také důležité, že ten, kdo tento zákaz porušuje, se vystavuje nejen riziku, že mu soud do budoucna takové chování zakáže, ale zároveň mu nařídí uhradit poškozenému soutěžiteli nemajetkovou újmu, či např. uloží zveřejnit omluvu v médiích. V extrémním případě by se mohlo jednat i o trestný čin "Porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže" podle § 248 Trestního zákoníku.
Nekalá soutěž v zákoně č. 513/1991 Sb., obchodním zákoníku§ 44 (1) Nekalou soutěží je jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo dalším zákazníkům. Nekalá soutěž se zakazuje. § 53 Osoby, jejichž práva byla nekalou soutěží porušena nebo ohrožena, mohou se proti rušiteli domáhat, aby se tohoto jednání zdržel a odstranil závadný stav. Dále mohou požadovat přiměřené zadostiučinění, které může být poskytnuto i v penězích, náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení. (1) Právo, aby se rušitel protiprávního jednání zdržel a aby odstranil závadný stav, může mimo případy uvedené v § 48 až 51 uplatnit též právnická osoba oprávněná hájit zájmy soutěžitelů nebo spotřebitelů. Smlouva, její část nebo její jednotlivé ustanovení, při jejímž uzavření byl porušen zákaz nekalé soutěže (§ 44 až 52), je od počátku neplatná. |
Právní věty rozsudku sp.zn. 23 Cdo 1909/2011
I. Je v rozporu s dobrými mravy soutěže, pokud konkurent využije reklamní akce jiného podnikatele, který uspořádá takovou reklamní akci s cílem nalákat zákazníky ke svému objektu, na které pak tento konkurent rozdává letáky se slevovými kupony na své zboží, a tak částečně využije efekt podnikatelem pořádané akce pro sebe. Nekalosoutěžním jednáním bylo v daném případě především to, že žalovaná využila situace, že se žalobkyni za vynaložení značných finančních nákladů podařilo nashromáždit velké množství potenciálních zákazníků ke své provozovně se zájmem o zboží žalobkyně, které tak mohla oslovit se svou nabídkou podobného zboží i žalovaná.
Zneužívání marketingových akcí pořádaných konkurentem, využívání blízkosti jeho provozovny k inzerci a nabízení vlastního zboží a slev, je tak v rozporu s dobrými mravy a pravidly soutěže, tj. je nekalosoutěžní. Konkurent při snaze o "přetahování" zákazníků nemůže parazitovat na chování jiného podnikatele, který ve snaze přilákat zákazníka vynaloží značné finanční prostředky. Již pouhý fakt, že se na jednom místě shromáždilo větší množství zákazníků na náklady žalobkyně a žalovaná toho využila k nabídce vlastních produktů, lze považovat za chování v rozporu s pravidly hospodářské soutěže.
II. Zakázat provozovat reklamní aktivity konkurence je možné na pozemcích ve vlastnictví soutěžitele, resp. na pozemcích, k nimž má užívací právo (např. na základě nájemní smlouvy). Právo zakázat tyto aktivity na pozemcích užívaných oprávněně druhým soutěžitelem vyplývá ze samotné povahy vlastnického práva či odvozeného práva nájemního rozhodovat o tom, kdo má právo se na pozemcích pohybovat a za jakým účelem (samozřejmě s výjimkou zákonných důvodů omezení vlastnického práva). Soutěžitel má tedy právo, aby v jeho provozovně a přilehlých prostorách, jež mu po právu slouží k zajištění provozu obchodu (a slouží jeho zákazníkům), nepodnikal bez jeho souhlasu jiný soutěžitel (včetně provádění reklamy). Totéž se však již netýká pozemků, k nimž soutěžiteli nenáleží vlastnické či užívací právo a na nichž neprovozuje svoji podnikatelskou činnost.
III. Není však možné, aby si na ostatních pozemcích (např. do vzdálenosti 100 metrů od hranice svých pozemků) soutěžitelé vůči sobě vymezovali "ochranné pásmo" a v tomto pásmu zakazovali podnikání jiných soutěžitelů. Takový zákaz by znamenal nepřiměřené omezení práva na podnikání ve smyslu článku 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.
Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
Z hlediska zákona č. 89/2012 Sb., nového Občanského zákoníku, by se daný případ posuzoval obdobně. Také nový občanský zákoník totiž nekalou soutěž zakazuje.
Zákon č. 89/2012 Sb., nový Občanský zákoníkNekalá soutěž (1) Kdo se dostane v hospodářském styku do rozporu s dobrými mravy soutěže jednáním způsobilým přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům, dopustí se nekalé soutěže. Nekalá soutěž se zakazuje. Klamavá reklama (1) Klamavé označení zboží nebo služby je takové označení, které je způsobilé vyvolat v hospodářském styku mylnou domněnku, že jím označené zboží nebo služba pocházejí z určité oblasti či místa nebo od určitého výrobce, anebo že vykazují zvláštní charakteristický znak nebo zvláštní jakost. Nerozhodné je, zda označení bylo uvedeno bezprostředně na zboží, na obalu, obchodní písemnosti nebo jinde. Rovněž je nerozhodné, zda ke klamavému označení došlo přímo nebo nepřímo a jakým prostředkem se tak stalo. § 2979 (1) Způsobilost oklamat může mít i údaj sám o sobě správný, může-li uvést v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn. Srovnávací reklama Vyvolání nebezpečí záměny (1) Kdo užije jména osoby nebo zvláštního označení závodu užívaného již po právu jiným soutěžitelem, vyvolá tím nebezpečí záměny. § 2982 Parazitováním je zneužití pověsti závodu, výrobku nebo služby jiného soutěžitele umožňující získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl. 2983 § 2984 Porušením obchodního tajemství je jednání, jímž jednající jiné osobě neoprávněně sdělí, zpřístupní, pro sebe nebo pro jiného využije obchodní tajemství, které může být využito v soutěži a o němž se dověděl Dotěrné obtěžování Ohrožení zdraví nebo životního prostředí je jednání, jímž soutěžitel zkresluje podmínky hospodářské soutěže tím, že provozuje výrobu, uvádí na trh výrobek nebo provádí výkon ohrožující zájem na ochraně zdraví nebo životního prostředí chráněný zákonem, aby tak získal pro sebe nebo pro jiného prospěch na úkor jiného soutěžitele nebo zákazníků. § 2988 (1) Právo, aby se rušitel nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav, může mimo případy uvedené v § 2982 až 2985 uplatnit též právnická osoba oprávněná hájit zájmy soutěžitelů nebo zákazníků. Osoba, jejíž právo bylo ohroženo nebo porušeno nedovoleným omezením soutěže, má práva stanovená v § 2988. |