Jak by měl systém ideálně fungovat |
Tak například největší Česká pojišťovna poskytne pro rok 2001 pětiprocentní slevu pro šikovné řidiče, malus ovšem vůbec neuplatňuje a plán pro další roky vůbec nenastínila. Naproti tomu Kooperativa má nalinkovánu budoucnost jasně - stanovila za každý rok pro bonus i malus deset procent (to může, protože má stanoveno pojistné vyšší než je minimální sazba o tolik, že se nedostane pod více než pět procent z tohoto minima). Za pět let tedy budou mít u tohoto ústavu dobří řidiči o šedesát procent levnější pojistné. Třeba u škody Felicia zlevní základní tarif z 2376 korun na pouhých 951 korun. Řidiči, kteří častěji havarují, ovšem musí počítat s pojistným ve výši až 3801 korun.
Také v přestupech mezi pojišťovnami není ještě zcela jasno. Budou samozřejmě možné - ústavy budou bonusy a malusy svých klientů registrovat a jsou jim povinny vydat potvrzení za každý měsíc trvání smlouvy. Neexistuje však žádná jednotná metodika, jaké nehody se budou do malusů započítávat. Klasickým příkladem jsou škody na sklech - rozbité okno od odskočeného kamene může být u jedné pojišťovny důvodem k přirážce, u jiné nikoli. Jen jedno je zřejmé - pro šikovné motoristy bude systém výhodný, s hříšníky se sankce budou táhnout celý život. Odpadnou také případy, kdy majitel vozidla, kterému způsobil škodu neznámý viník, nahlásí událost na ručení například svého příbuzného. Ten si totiž v novém systému nebude moci dovolit přijít o bonus.
Jak postupovat při dopravní nehodě | |
V TUZEMSKU | V CIZINĚ |
Poškozený * Je vždy nutné ihned zavolat policii. Protokol by měl poškozený podepsat jedině tehdy, pokud mu zcela rozumí. * Poškozený má právo napsat vlastní vyjádření a popis nehody. * Je nutné si napsat přesnou adresu, telefon, rodné číslo řidiče viníka a státní poznávací značku auta, které nehodu způsobilo. * Důležití jsou i svědkové a další účastníci nehody, platí proto stejný postup pro zjištění osobních dat jako u řidiče viníka nehody. * Lidé by měli co nejdříve odeslat pojišťovně doklady, které prokazují odpovědnost řidiče nebo majitele auta za škodu a informovat se o výši způsobené škody. * Vznik pojistné události musí hlásit poškozený bez zbytečného odkladu na adresu nejbližší pobočky pojišťovny. * Škodu lze oznámit i po telefonu, to ovšem musí pojišťovna nejpozději do sedmi dnů písemně potvrdit. * Havárii by měl poškozený nahlásit i přes nesouhlas viníka nehody. * Pokud má poškozený majitel auta pochybnosti o výpočtu náhrady škody nebo s postupem pojišťovny, měl by ihned kontaktovat přiděleného likvidátora, který případ vyřizuje. |
Poškozený (občan České republiky) * Dopravní nehoda se hlásí na telefonní číslo Kanceláře pojistitel daného státu. Číslo je uvedeno na zelené kartě, kterou v tuzemsku vydává každá pojišťovna ke smlouvě o povinném ručení. * Ihned poté by měl člověk volat místní policii. * Protokol policie by měl podepsat jedině tehdy, když rozumí tomu, co je v něm uvedeno. * Poškozený má v protokolu právo na vlastní popis události v češtině. * Je velmi důležité poznamenat si jméno, adresu, telefon a státní poznávací značku viníka nehody, stejně jako údaje o řidičích ostatních vozidel a svědků. * Poškozený by měl zjistit, u které pojišťovny má viník nehody smlouvu. Svůj nárok na náhradu škody pak uplatňuje přímo u této pojišťovny. |
Viník * Vždy musí ihned zavolat policii. Protokol by měl podepsat jedině tehdy, souhlasí-li jeho znění se skutečností. * Měl by si zapsat přesnou adresu, telefon, rodné číslo řidiče a státní poznávací značku auta, které bylo poškozeno. * Důležití jsou i svědkové a další účastníci nehody. * Nejpozději do 14 dnů se má nehoda hlásit na adresu nejbližší pobočky pojišťovny. * Je možné do pojišťovny i zatelefonovat. Ta ovšem musí potvrdit písemně do sedmi dnů, že telefonát přijala, jinak je hlášení neplatné. * Při osobním i telefonickém vyžizování záležitosti se musí přesně oznámit číslo pojistné smlouvy, státní poznávací značka a kontaktní telefon pojištěného. |
Viník (občan České republiky) * V první řadě je nutné zavolat místní policii. Před podepsáním protokolu by měl člověk podrobně prostudovat popis policie a ujistit se, že formulacím rozumí. Jinak má právo doplnit jej o vlastní charakteristiku v češtině. * Měl by vždy dbát na správném určení míry své viny na nehodě a rozsahu vzniklé škody. * Důležité je poznamenat si jména a adresy ostatních účastníků a svědku nehody. * Pokud chce člověk poradit, jak postupovat v případě nehody, může kontaktovat Kancelář pojistitelů dané země, jejíž číslo je na zadní straně zelené karty. * Po návratu ze zahraničí musí pojištěný ihned informovat o nehodě svoji pojišťovnu. |
Připravil: Pavel Daniel |