V souvislosti s mohutným zaváděním přímého bankovnictví mezi bankami a jejich klienty je v poslední době vděčným tématem bezpečnost takto prováděných transakcí. V pozadí mnohdy sofistikovaných diskusí však zůstává fakt, že mnohem více podvodů se stále ještě stává na pobočkách. A nemusí se hned jednat o ozbrojené přepadení podobající se těm, které známe ze zámořských filmů.
K napsání tohoto komentáře vedla nedávná zkušenost, kdy v jedné z poboček Komerční banky pracovnice na přepážce nepožadovala při převodu částky 350 000 Kč žádné prokázání totožnosti a spokojila se s rychlým porovnáním podpisu na příkazu k úhradě s podpisovým vzorem k účtu. To se zdá být, alespoň z mého pohledu, při takto vysoké částce velmi benevolentní přístup.
Po počátečních negativních emocích vůči Komerční bance jsem se začal zajímat, jestli jsou stejně vysoko stanovené i limity v ostatních bankách. K mému překvapení jsem zjistil, že ano. A nejen to, v některých bankách dokonce limity stanovené nemají. Konkrétní údaje ostatně naleznete v následující tabulce:
Banka | Částka, při které je požadován průkaz totožnosti |
Československá obchodní banka | Limit je individuální. Podle pracovníka na přepážce je většinou požadován při částkách převyšujících 1 000 Kč (pokud nezná dotyčného osobně). |
Česká spořitelna | Do 100 000 Kč není průkaz vyžadován, stačí pouze porovnání s podpisovým vzorem. |
GE Capital Bank | 500 000 Kč |
Komerční banka | Podle pracovnice na infolince je limit pro žádání průkazu totožnosti 100 000 Kč. V pobočce Na Příkopě je ovšem limit 500 000 Kč a záleží tak pravděpodobně na každé pobočce, jaký limit stanoví. |
Bank Austria Creditanstalt | Do 500 000 Kč postačí karta k účtu a shoda podpisu s podpisovým vzorem. |
Union banka | Do 100 000 Kč není průkaz požadován a stačí pouze porovnání s podpisovým vzorem. |
Poštovní spořitelna | Průkaz totožnosti není požadován při částkách do 500 000 Kč. |
Živnostenská banka | Limit není pevně stanoven. |
Citibank | Je uplatňován individuální přístup, ale pracovník občanský průkaz vyžadovat nemusí. Hlavní důraz je kladen na shodu podpisu s podpisovým vzorem. |
eBanka | Průkaz totožnosti není požadován. Se svou specializací na přímé bankovnictví tvoří ovšem banka určitou výjimku, protože většina plateb je ověřována elektronickým klíčem. |
Jiná bezpečnostní opatření přijímají banky při vkladu hotovosti. Zde jsou totiž limitovány legislativou, která chce zamezit legalizaci příjmů z trestné činnosti (neboli praní špinavých peněz) a průkaz totožnosti požadují. Při převodech z účtu pravděpodobně banky počítají s tím, že je vždy i na „druhém konci transakce“ jiný bankovní účet, při jehož zakládání musela banka totožnost jeho majitele ověřit a při případném podvodu tak lze dotyčného vystopovat.
V tom případě je ovšem opomíjeno, že existují také banky v offshore centrech. Od těchto bank jsou totiž informace o příjemci platby často nevymahatelné a pokud si tak kdokoli, kdo napodobí Váš podpis, zašle na takový účet třeba půl milionu korun, pravděpodobně se takto odeslaná částka již nikdy nenajde. V takovém případě budete muset jen doufat, že se podaří podvod prokázat.
Banky bohužel o jakýchkoli na nich páchaných podvodech nerady hovoří a je proto nemožné zjistit, v jaké míře se tyto podvody vyskytují. I když se pravděpodobně nejedná o frekventovanou činnost, možnost zneužití zde je. Nejjednodušším východiskem by bylo řešení ze strany bank, které by v zájmu klientů měly snížit limit, při kterém je již požadováno prokázání totožnosti. Ze strany klientů je potom na místě opatrnost a rozvaha, než někomu předáme číslo svého bankovního účtu spolu se svým podpisem.
Co si myslíte o uvedených limitech, při nichž banky požadují prokázání totožnosti? Jsou podle Vás přiměřené, nebo by měly být nižší? Napište nám o problémech, které máte se svou bankou.